-2 = 2?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 94

-2 = 2?

Ik was vandaag even aan het puzzelen, met kwadraten en wortels, en ik heb het volgende gevonden.

Gezien de inverse van een kwadraat de wortel is kan men veronderstellen dat:
\( x= \sqrt{x^{ 2}} \)
Stel dat x=-2
\( \sqrt{(-2)^{ 2}}=2 \)
Dus
\(2=-2\)
?

Mijn rekenmachine (TI-89) geeft mij gelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: -2 = 2?

\( x= \sqrt{x^{ 2}} \)
Dit is niet waar... Hier moeten absolute waardes rond de x. Daardoor kom je ook tot die foute conclusie.

En hoezo geeft je rekenmachine je gelijk?

Zie ook hier voor meer daarover (en de rest van het topic).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: -2 = 2?

SuperStalker schreef:
\( \sqrt{(-2)^{ 2}}=2 \)


Dus
\(2=-2\)
?
Neen, de stap is als volgt:
\( \sqrt{(-2)^{ 2}}=2 \)
Dus
\(|-2|=2\)


Er geldt namelijk dat
\( \sqrt{x^{ 2}}=|x| \)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: -2 = 2?

Je maakt de volgende redeneerfout: zij operatie A de inverse operatie van de operatie B. Stel nu dat je eerst operatie B toepast op een getal en daarna op het resultaat daarvan operatie A: A(B(getal)). Het is niet juist te denken over deze materie dat operatie A operatie B "opheft". Dit is een gedachtengang die je kunt ontwikkelen door te spelen met symbolen. De juiste gedachtengang is dat B(x) een nieuw getal y is, van het getal x is nu geen sprake meer, als je nu A(y) doet krijg je weer een nieuw getal z waarvoor nu geldt dat z=x omdat A de inverse was van B.

Bij worteltrekking en kwadratering moet je echter voorzichtig zijn met te concluderen dat z=x omdat zij niet helemaal mekaars inverse zijn. Immers moet je 2 bedenkingen maken:

1) kwadratering beeldt x en -x beiden af op x²

2) je kunt geen wortel nemen van een negatief getal: worteltrekking kun je slechts toepassen op de helft van alle getallen

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: -2 = 2?

317070 schreef:Neen, de stap is als volgt:
\( \sqrt{(-2)^{ 2}}=2 \)
Je maakt de volgende redeneerfout: zij operatie A de inverse operatie van de operatie B. Stel nu dat je eerst operatie B toepast op een getal en daarna op het resultaat daarvan operatie A: A(B(getal)). Het is niet juist te denken over deze materie dat operatie A operatie B "opheft". Dit is een gedachtengang die je kunt ontwikkelen door te spelen met symbolen. De juiste gedachtengang is dat B(x) een nieuw getal y is, van het getal x is nu geen sprake meer, als je nu A(y) doet krijg je weer een nieuw getal z waarvoor nu geldt dat z=x omdat A de inverse was van B.

Bij worteltrekking en kwadratering moet je echter voorzichtig zijn met te concluderen dat z=x omdat zij niet helemaal mekaars inverse zijn. Immers moet je 2 bedenkingen maken:

1) kwadratering beeldt x en -x beiden af op x²

2) je kunt geen wortel nemen van een negatief getal: worteltrekking kun je slechts toepassen op de helft van alle getallen
z=x?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: -2 = 2?

|-2| ?
Dat is het absolute waarde teken. Als je hier niet mee vertrouwd bent, lijkt het me verstandig een basisboek wiskunde bij de hand te nemen. Want de basis is een absolute must om verder te kunnen gaan.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: -2 = 2?

Je moet uitgaan van de definitie van een (vierkants)wortel. Hoe luidt de definitie?

Berichten: 1.404

Re: -2 = 2?

Binnen de reele getallen is de vierkantswortel enkel gedefinieerd voor positieve getallen en heeft steeds twee oplossingen nl een positieve en negatieve wortel maw:
\( \sqrt{x^{ 2}}= +x of -x \)
het volgende is dus niet correct als antwoord op de vraag( de vierkantswortel van 4 is 2 en -2)
\( \sqrt{x^{ 2}}=|x| \)
wel is het biovenstaande een vergelijking die steeds opgaat voor de reele getallen.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: -2 = 2?

peterdevis schreef:het volgende is dus niet correct als antwoord op de vraag( de vierkantswortel van 4 is 2 en -2)
\( \sqrt{x^{ 2}}=|x| \)
Nee, 'de' vierkantswortel zoals hierboven genoteerd in het linkerlid, is per definitie positief. Die van x² is |x|. De vergelijking x² = 4 heeft wel twee oplossingen, namelijk x = 2, x = -2. Je verwart deze twee, denk ik.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 1.404

Re: -2 = 2?

Inderdaad ;)

Ik had beter even gechekd, maar de vierkantswortel is inderdaad gedefineerd als een positief getal, in tegenstelling wat ik dacht. Dank je wel TD om dit even recht te zetten.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: -2 = 2?

Geen probleem, we leren hier allemaal bij ;) .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer