Microscoop kopen (een vraagje)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Microscoop kopen (een vraagje)

hallo,

Zo'n weekje geleden had ik zo opeens een geweldig idee, ik wil een mooie microscoop kopen als hobby voor thuis.

Ik wil graag naar biologisch materiaal kijken zoals micro-organismen (stofmijten, waterorganismen), weefselcellen, plantaardige cellen etc. Ik dacht dat het wel simpel zou zijn om een beetje goeie microscoop te vinden voor ongeveer 200-350 euro's. Maar na lang zoeken verdrink ik ondertussen in de opties die je hebt op dit gebied...

Mijn interesse komt eigenlijk van de biologie lessen die ik heb op school. Daar hebben we van die goedkopere apparaten van ongeveer 90 euro en vergroting van ongeveer 200x geloof ik. Deze microscopen vind ik al heel mooi maar ik ben toch opzoek naar iets heftigers.

Ik heb wel een microscoop op het oog die op het eerste gezicht ideaal lijkt.

deze:

http://www.microscoop-expert.nl/bresser-re...microscoop.html

Het ding kan maarliefst 1000x vergroten dus dat is super en zo'n binoculair zicht is ook comfortabel. Maar ik twijfel wel natuurlijk want ik wil wel iets kopen wat waar voor het geld is.

vraag 1: De microscoop kan 1000x vergroten maar is het waarschijnlijk dat met een prijs van 320 euro je dan ook een goeie kwaliteit beeld hebt? Word het beeld niet te donker enz?

vraag 2: Er staat dat je olie moet gebruiken in je preparaat, maar kun je dan wel water organismen onderzoeken? Zijn er dan ook andere dingen waar je op moet letten?

laatste vraagje: tja is dit ding eigenlijk überhaupt wel geschikt voor het bekijken van cellen en micro organismen of moet ik tussen beide kiezen?

Nou dat was mijn vraag, ik hoop dat ik het allemaal een beetje duidelijk heb getypt...

Ik kijk erg uit naar een antwoord, alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Microscoop kopen (een vraagje)

Je definitie van microorganismen is een beetje raar. Anyway, de microscoop die je op het oog hebt is zeker een goede. Ik vraag me echter af of dit de moeite en geld wel waard is als je niet weet hoe je met olie immersie om moet gaan. De kwaliteit van de beelden zal namelijk vooral afhankelijk zijn van de kwaliteit van de persoon die aan de knoppen draait.

Met variatie van 40X tot 1000X kan je echter alle mogelijke preparaten bekijken. Immersie olie dien je alleen te gebruiken bij de 1000X vergroting op preparaten. Op levende samples gaat dit dus niet goed werken. Je zal zowiezo kleuringen en fixeringen uit willen voeren om enigsinds details in je beelden te krijgen.

Ik zou je aan willen raden om op zoek te gaan naar een goedkopere microscoop, aangezien wat je wilt zien relatief gezien veeleisend kan zijn. Niet zozeer van de microscoop maar van de juiste kleuringen en technieken. Er komt nu eenmaal meer bij microscopie kijken dan alleen de juiste microscoop. Lees je hier, indien nodig, eerst meer op in voordat je over gaat tot het aanschaffen van een deftige microscoop.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer