Nauwkeurigere

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 366

Nauwkeurigere

Schrijvers en journalisten bedienen zich steeds vaker van een 'e' achter de vergrotende trap. Is dat niet dubbel?

Volgens mij is 'een nauwkeuriger methode' afdoende. Dus niet 'een nauwkeurigere methode'.

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Nauwkeurigere

Beiden zijn correct zo blijkt. Beantwoord dit je vraag?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Nauwkeurigere

Persoonlijk vind ik de vorm zonder 'e' zeer vreemd klinken. Behalve bij sommige woorden, waarbij het dan weer wel gaat, zoals bijvoorbeeld 'persoon', 'man', mens, ... en meer woorden die op een persoon duiden. Maar bij objecten (met 'de' als lidwoord natuurlijk), zoals "een duidelijker brief", wringt het heel hard bij mij.

En persoonlijk heb ik dat ook nog nooit in heel mijn leven gehoord zonder 'e' bij objecten.

Is dit misschien regio gebonden?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Nauwkeurigere

... Volgens mij is 'een nauwkeuriger methode' afdoende. Dus niet 'een nauwkeurigere methode'.


Ik heb vroeger altijd geleerd (ik kan de regel niet zo gauw benoemen) dat een vergrotende trap gewoon blijft zoals hij is. Zou je willen verbuigen, dan wordt het eerder 'meer nauwkeurige' methode.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Nauwkeurigere

Beantwoord dit je vraag?
Foei Drieske, van jou had ik toch beter verwacht! :-p

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Nauwkeurigere

een nettere brief / een netter brief

een netter huis / een nettere huis

?? de - het ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Nauwkeurigere

Foei Drieske, van jou had ik toch beter verwacht! :-p
Je hebt gelijk. Het spijt me. Vrij zware fout. Ik zou excuusjes kunnen verzinnen maar ik zal gewoon de zin verbeteren ;) .
Beantwoordt dit je vraag?


@JvdV: ik snap niet goed waar je naartoe wilt? Dat het met e soms beter bekt dan zonder en vice versa?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Nauwkeurigere

Dat het met e soms beter bekt dan zonder en vice versa?
nou ja, beter bekken? "Een netter brief" klinkt op zijn best archaïsch. "Een nettere huis" is sowieso ernaast. Is er een verband met de en het als bijbehorend lidwoord?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Nauwkeurigere

@Jan van de Velde: ja, het lidwoord heeft veel invloed op wel of geen buigings-e. Zie: www.onzetaal.nl, en ook de link die Drieske al gaf.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Nauwkeurigere

"Een netter brief" klinkt op zijn best archaïsch. "Een nettere huis" is sowieso ernaast.
Deze voorbeelden voldoen ook aan de regel die Drieske in bericht 2 aanhaalde.

1) Bijvoeglijke naamwoorden die a) behoren bij onzijdige zelfstandige naamwoorden en b) vergezeld zijn van het lidwoord 'een', krijgen geen buigings-e. Overige bijvoeglijke naamwoorden krijgen in de regel wel een buigings-e.

2) Voor een bijvoeglijk naamwoord dat een overtreffende trap is mag je de buigings-e weglaten indien er drie of meer onbeklemtoonde lettergrepen op elkaar volgen.

Een netter brief is dus incorrect wegens regel 2 (je mag de buigings-e niet weglaten, er zijn geen drie opeenvolgende onbeklemtoonde lettergrepen), een nettere huis is incorrect wegens een regel 1 (de buigings-e moet er sowieso al niet staan, het stuk over overtreffende trap is hier irrelevant).

Reageer