Gezondheid en hoogspanningskabels

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Gezondheid en hoogspanningskabels

Iemand vroeg zich af of het gevaarlijk is om onder een hoogspanningsmast te leven. Deze vraag heeft geen betrekking op het eventueel aanraken van zo'n kabel maar op de magnetischeinductie die ontstaat door de stroom die door de kabel loopt, en of deze eventueel de gezondheid kan aantasten.

Ik vertelde haar dat het geen kwaad kon, en dat een TV of een CRT beeldscherm een veer grotere magnetischeinductie veroorzaken (bij het lichaam) en dat verder magnetische inductie toch geen kwaad kan voor een menselijklichaam.

Het is juist de ioniseerende straling die gevaarlijk is , en daar onder valt magnetische inductie niet.

Wel moet er bij worden vermeld dat er nog nooit onderzoek is gedaan naar de gevolgen op lange termijn(of inmiddels wel?).

Weet iemand hier meer van?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

Och jee, er is al zoveel onderzoek naar gedaan.

In amerika was echter bevonden dat inderdaad mensen die dichter bij hoogspannignskabels leefde, ongezonder waren.

Dit werd echter daarna onderuit gehaald door te zeggen dat hoe dichter men bij een hoogspanningskabel woont, hoe armer men is, er kwam dus in zekere mate een inkomenskwestie bij kijken. (en in amerika geldt, geen geld, geen ziektekostenverzekering)

het is een voorbeeld van dat je bij zulke studies altijd alle parameters bij moet houden.

medisch-Wetenschappelijk gezien is men nog niets tegengekomen dat dicht bij een hoogspanningskabel ongezond zou moeten zijn, maar toch is in NL geloof ik 150m. rond de draden verboden te bouwen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

..... maar toch is in NL geloof ik 150m. rond de draden verboden te bouwen.
Ik denk dat het wat minder is. Ik ken zelfs een gebouw dat recht onder een hoogspanningslijn staat. In België heb ik een rij woonhuizen gezien die recht onder een hoogspaningslijn staan.

Berichten: 8

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

Ik denk dat het wat minder is.
Ben ik het mee eens, in Leiderdorp zijn ze momenteel rond het terrein achter de Dreigaatsbrug een stevig aantal villa's aan het bouwen die toch echt binnen 150 m van hoogspanningskabels staan. Een bootverhuurbedrijf met woonhuis, een boerderij en een café staan er recht onder (zo niet recht, danwel met 20 meter afstand).

Ontopic: wat betreft wetenschappelijk onderzoek kan ik helaas geen verheldering bieden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

Heb nog even wat info opgezocht over afstanden.

In Middelburg zijn ze een nieuwe woonwijk aan het bouwen. Langs de rand staan huizen binnen 30 meter van een bestaande hoogspanningslijn.

In Goes west huizen binnen 20 meter van een lijn.

En op sommige plekken in de polder heb ik boerderijen gezien die op 13 meter van een lijn staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

Zoals eerder ook al vermeld door DPW is er inderdaad al veel onderzoek naar gedaan. Het betrefd hier echter zonder uitzondering allemaal statistisch onderzoek waarbij zeer snel verkeerde conclusies getrokken kunnen worden.

Het bekendste voorbeeld hiervan is overduidelijk een grap maar toch zeer overtuigend, wanneer puur wordt gekeken naar de statistiek. Het betrefd hier een correlatie tussen het aantal ooievaars en het geboortecijfer in Denemarken.

http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/1...1467-9639.00013
"Meep meep meep." Beaker

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

Een onderzoek op dat gebied zal steeds uitdraaien in het voordeel van de electriciteits producent.Er is daar enorm veel geld mee gemoeid.Ik denk dat wonen aan een druk kruispunt,waar alle wagens stoppen en terug aanzetten duizend maal ongezonder is.Voor mij is zowel het ene als het andere van het "goeie" teveel.

Berichten: 12.262

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

Zon kruispunt of andere grote verkeersader zal best ongezond zijn, maar het mechanisme daarvoor is ook wel bekend.

Qua electromagnetisch veld zal een hoogspanningsleiding over je huis weinig kwaad kunnen, maar als het ding tijdens een storm breekt en op je huis terecht komt is het een ander verhaal.

Overigens denk ik niet dat de eigenaren van electriciteitsnetten informatie hierover in de doofpot stoppen oid. Als het werkelijk schadelijk is en dat later een keer blijkt denk ik dat het ze op forse verhuiskosten komt te staan.
en in amerika geldt, geen geld, geen ziektekostenverzekering
Het verband tussen rijkdom en gezondheid werkt vrijwel over, ook in nederland. Het is niet alleen een kwestie van toegang tot zorg, maar zeker ook van voeding, lifestyle en dergelijke.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

Een onderzoek op dat gebied zal steeds uitdraaien in het voordeel van de electriciteits producent.
Nounou, je durft nogal wat te zeggen. Ik denk eigenlijk dat de elektriciteitsbedrijven hier zelf weinig onderzoek naar doen, gewoon omdat ze niet geloven dat er een oorzakelijk verband is. Er zijn bij elektriciteitsbedrijven mensen die hun hele werkzame leven doorbrengen in schakelstations en bij hoogspanningslijnen. Als er een groep is waarbij de gezondheidsrisico's statistisch zijn vast te stellen dan zijn het deze mensen wel. Maar ik denk dat het verband er niet is, anders was er allang iets over bekend geworden.

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

Beste Klazon,ik ben een van die mensen.Tot op heden ben ik gezond.Ik verblijf in de omgeving van dat hele hoogspannings gedoe nooit langer dan strikt nodig is.Over de mogelijke gevolgen voor onze gezondheid werd er nog nooit een woord gezegd.Veiligheid is bij ons van de hoogste belang.Een verkoold lijk kost de maatschappij en de verzekering te veel geld.

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

Ik kan een nog te bouwen woning kopen binnen een straal van 90 meter van een hoogspanningsmast. Vanaf die mast gaat een deel onder de grond komen. De andere kant blijft boven de grond. Ik heb gelezen dat dicht bij hoogspanning wonen longziekten kan veroorzaken en leukemie bij kinderen. Wie kan mij hier meer over vertellen?

Een bezorgde moeder van 2 kleine kinderen

Berichten: 12.262

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

Er is geen enkele wetenschappelijk aanvaarde verklaring waardoor die masten een gevaar zouden opleveren, eronder wonen levert dus geen meerkans op leukemie, longkanker of wat dan ook. Alleen zou ik wat voorzichtig zijn met vliegeren en dergelijke om duidelijke reden :D
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

Laten we het zo zeggen: Natuurkundigen en biologen kunnen in elk geval nog geen goeie redenen bedenken waarom het dan wel schadelijk zou kunnen zijn, en áls er al een verband zou zijn tussen elektromagnetische velden en het vóórkomen van gezondheidsproblemen, dan is dat verband zó zwak dat het de zorgen niet waard lijkt te zijn. Op onderzoeken die een verband lijken aan te tonen is op zijn minst aan te merken dat ze niet consequent dezelfde problemen vinden. Om dezelfde reden (statistische onzekerheid) lukt het overigens ook niet om overtuigend en eens en voor altijd het tegendeel aan te tonen. In de berichten hierboven staat al een en ander aangehaald ter overdenking.

Klinkt misschien flauw, maar je kunt het ook nog zo zien: het brengt in elk geval beduidend minder gezondheidsrisico met zich dan het wonen in bijvoorbeeld een drukke straat of in de buurt van een snelweg (daar is iedereen het wel over eens)

Nog maar eentje:

http://www.doctorndtv.com/faq/detailfaq.asp?id=8896
One ironic fact about low-frequency electromagnetic fields is that we live and worry about them within the Earth's static magnetic field of 50 µT, which is hundreds of times greater than the oscillating magnetic field produced by 110/220-V current in houses (0.01 to 0.05 µT).Even directly under high-voltage transmission lines, the magnetic field is only about 3 to 10 µT, which is less than that in an electric railway car and much weaker than the magnetic field close to the head when an electric razor is used (about 60 µT).

Although most physicists find it inconceivable that power-line electromagnetic fields could pose a hazard to health, dozens of epidemiologic studies have reported weak positive associations between proximity to high-voltage power lines and the risk of cancer. The negative or equivocal studies did not end the controversy. Fear of leukemia is a powerful force, and the media response amplified the perception of electromagnetic fields as a health hazard. In 1989 The New Yorker published three articles by journalist Paul Brodeur that described in mesmerizing detail how maverick researchers had discovered a cause of cancer that the establishment refused to accept. Like many of the epidemiologic studies themselves, these widely quoted articles described biologic mechanisms of action for electromagnetic fields that were hypothetical, even fanciful. Brodeur went so far as to claim that the search for the truth about the hazards of electromagnetic fields was threatened most by the obfuscation of industry, the mendacity of the military, and the corruption of ethics that industrial and military money could purchase from various members of the medical and scientific community. Suspicion spread to many other wavelengths on the nonionizing electromagnetic spectrum, producing fears about occupational exposure to electricity as well as exposure to microwave appliances, radar, video-display terminals, and even cellular telephones. Dozens of studies looked for associations with brain cancer, miscarriages, fetal-growth retardation, lymphoma, breast cancer, breast cancer in men, lung cancer, all cancers, immunologic abnormalities, and even changes in the behaviour of animals.

In recent years, several commissions and expert panels have concluded that there is no convincing evidence that high-voltage power lines are a health hazard or a cause of cancer.

15 May 2006

Answered by

Dr. Ashok Khurana

Director, Genitourinary and Vascular Ultrasound,

The Ultrasound Lab,

New Delhi
Persoonlijk: ik rook en ik rijd auto, en ik zou me dus om zoiets al helemaal geen zorgen maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

klazon schreef:Heb nog even wat info opgezocht over afstanden.

In Middelburg zijn ze een nieuwe woonwijk aan het bouwen. Langs de rand staan huizen binnen 30 meter van een bestaande hoogspanningslijn.

In Goes west huizen binnen 20 meter van een lijn.

En op sommige plekken in de polder heb ik boerderijen gezien die op 13 meter van een lijn staan.
Nog sterker: Ik ken in Zaandam een huis waarvan de grenzen van de tuin (die dus aan het huis ligt) precies de 4 hoeken/poten van een hoogspanningsmast zijn, die hele tuin ligt er dus letterlijk recht onder, ik heb het altijd vrij bizar gevonden, maar het kan blijkbaar.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 1

Re: Gezondheid en hoogspanningskabels

Wij wonen ook zeer dichtbij de hoogspanningskabels, maar ook dichtbij een ringweg. Er is nu weer aandacht voor in de media, gelukkig maar. Ik hoop dat er nu meer duidelijkheid over komt, want niemand heeft er echt iets duidelijks over te zeggen. Aan de ene kant kun je je niet voorstellen dat de overheid mensen grote gezondheidsrisico's niet zou mededelen. Anderzijds: het zou heel wat claims kunnen opleveren als toch blijkt dat kinderen of volwassenen er ziek van worden. Ik wil dit mijn kinderen zeker ook niet aandoen. Hoe kun je dat nou verkopen? Oh ja, mama stak liever haar kop in het zand en heeft het niet uitgezocht.... Dus bij deze duik ik erin en hoop ik dat er mensen zijn die me - goed onderbouwde - info kunnen geven hierover. Ik weet ook zker wel dat we geen paniek in fabriek willen met zijn allen, maar je gezondheid en die van je kinderen is wel je grootste bezit! Intussen zoek ik verder. Wie kun je eigenlijk aanspreken op zulke zaken in Nederland: de gemeente, de electriciteitsbedrijven, de landelijke overheid? Allemaal vaag!

Reageer