Afstandsafhankelijkheid indicator voor het aantal dimensies

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Afstandsafhankelijkheid indicator voor het aantal dimensies

uit geometrisch oogpunt heb ik het altijd zeer logisch gevonden dat de zwaartekracht en coulomb kracht omgekeerd evenredig zijn met het kwadraat van de afstand tot de punt bron.

Bij de sterke en zwakke kernkracht is dat niet zo. Zou dit aantonen dat deze krachten werken over meer dan 3 dimensies? en waarom zou de rest niet over zoveel dimensies kunnen werken?

Ik ben helemaal geen fan van supersnaartheorie, m theorie en nog van die exotische multidimensionale toestanden. In dat op zicht ben ik nogal "conservatief" maar dat komt omdat ik er geen bal van snap. Het feit dat er fundamentele krachten bestaan die niet omgekeerd evenredig zijn met de afstnd in het kwadraat intrigeert me wel. Zou dit een indicatie zijn voor meerdere dimensies?

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Afstandsafhankelijkheid indicator voor het aantal dimensies

Een interessante veronderstelling.
Uit geometrisch oogpunt heb ik het altijd zeer logisch gevonden dat de zwaartekracht en coulomb kracht omgekeerd evenredig zijn met het kwadraat van de afstand tot de punt bron.
Als de ruimte gekromd zou zijn, is de logica weg. Enerzijds is het maar de vraag of de 'kwadratenwet' nog op grote afstand geldt en anderzijds zou dat je vermoeden bevestigen. Immers gekromd driedimensionale ruimte vereist tenminste één ruimtedimensie méér.

Reageer