Wiskundige berekening

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Wiskundige berekening

Ik Henk Ivens,heb een opgave voor mijn vrienden.Wij zijn gemiddeld ruim 50 jaar dus help ons a.u.b.Hier de vraag.

Wij spelen darts met 29 man(en Vrouwen) wij spelen op een avond 2 speelronden en spelen op 10 dartborden elke ronde met 3 man dat 18weken lang weet er iemand een oplossing hoe ik uit deze opgave een schema kan maken?

met vriendelijke groeten,

Henk ivens

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wiskundige berekening

Henk Ivens schreef:Ik Henk Ivens,heb een opgave voor mijn vrienden.Wij zijn gemiddeld ruim 50 jaar dus help ons a.u.b.Hier de vraag.

Wij spelen darts met 29 man(en Vrouwen) wij spelen op een avond 2 speelronden en spelen op 10 dartborden elke ronde met 3 man dat 18weken lang weet er iemand een oplossing hoe ik uit deze opgave een schema kan maken?

met vriendelijke groeten,

Henk ivens
Hoeveel avonden speel je per week? Wat is je doel, iedereen tegen zo veel mogelijk verschillende mensen laten spelen, of een toernooi zodat uiteindelijk iedereen 'op eigen niveau' speelt?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 11

Re: Wiskundige berekening

Hoeveel avonden speel je per week? Wat is je doel, iedereen tegen zo veel mogelijk verschillende mensen laten spelen, of een toernooi zodat uiteindelijk iedereen 'op eigen niveau' speelt?


wij spelen een avond in de week en het doel is niet elke keer tegen dezelfde mensen te spelen maar bijvoorbeeld eens in de 6 of 7 weken en we spelen op eigen niveau geen competitie

Berichten: 555

Re: Wiskundige berekening

Dus eigenlijk gewoon proberen dat iedereen tegen iedereen gespeeld heeft na een bepaalde tijd zonder al te veel herhalingen?

Re: Wiskundige berekening

Voor 29 personen wordt het een iets te druk plaatje om het idee duidelijk te maken.

Ik bekijk voor het gemak 9 personen, maar dat is zelf uit te breiden tot 29.
naamloos.GIF
naamloos.GIF (2.48 KiB) 381 keer bekeken
Plaats nr 1 in het centrum van de cirkel en de overige 29 nummers (1 "blinde" deelnemer) op ongeveer gelijke afstanden rond de cirkel. Verbind nu drie aan drie de nummers op de cirkel tot driehoekjes. Hoe je dat doet is niet belangrijk, zolang de driehoekjes maar los van elkaar liggen.

In het tekeningetje geldt voor de eerste ronde de volgende drietallen:

126 389 457

Voor de volgende ronde schuiven we alle getallen langs de cirkel 1 plaatsje naar rechts.

Dan wordt de tweede ronde (ga na)

137 249 568

en de derde ronde

148 235 679

Met 29 (of 30) deelnemers gaat dat net zo.

Reageer