Magnetron

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Magnetron

Weet er hier iemand hoe een magnetron werkt? En als het gevaarlijk is als je van die straling op je krijgt?

Groetjes,

Stijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Magnetron

ik weet er niet veel van, maar via google zal je zeker wat vinden.

en microgolf zend microgolven uit. deze komen in het spectrum voor Infrarood en dus ook voor zichtbaar licht. het zijn redelijk lange golven.

je wordt elke dag doorboord door allerlei soorten straling: radiogolven bv.

hoe korter de golf, hoe energetischer dus hoe gevarrlijker (daarmee dat gamma-stralen gevaarlijker zijn dan x stralen)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Magnetron

In een magnetron worden radiogolven uitgezonden die een specifieke golflengte hebben waarbij water moleculen gaan oscileren. In andere woorden, ze gaan ronddraaien.

Dit komt omdat het watermolecuul een pool. Dat wil zeggen, het middelpunt van de lading ligt niet daar waar het massamiddelpunt zich bevindt.

Als nou een Electrisch veld wordt aangesloten zal het molecuul zich daarop richten. Drait dus rond. Als je dan het E-veld omdraait, zal hij weer terug draaien. Er is een frequentie waarin dit optimaal gebeurt, je krijgt oscillatie (net als je steeds op het goeie moment je zusje een duw geeft op de schommel) Die frequentie bevinfd zich in het radiogolf gebied.

Door het ronddraaien wordt wrijving opgewekt wat tot verwarming van het water leidt.

Radiostralen zijn niet schadelijk voor mensen (tot een zeker vermogen) en omdat de magnetron een kooi van faraday is komt er eigelijk geen straling uit. Als je hem opent gaat het veld (=straling) uit en is er niks aan het handje.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Magnetron

Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 2

Re: Magnetron

Is het dan ook waar dat als men metaal in een magnetron legt dat deze explodeert?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Magnetron

Nee, alleen kan het vonken trekken. Dat is niet exploderen.

Re: Magnetron

1 Werking van de magnetron

De meeste magnetrons hebben verschillende opties voor het opwarmen van voedsel:

-Vermogensinstelling (hoe groter het vermogen, hoe sneller het voedsel warm is).

-Tijdsinstelling (hoe lang het voedsel opgewarmd moet worden).

Het volgende figuur laat het basisprincipe van een magnetron zien:



In een magnetron zitten 4 belangrijke componenten, die voor de werking van de magnetron noodzakelijk zijn:

- Een opstart weerstand

- Een trafo

- Een hoogspanningscondensator

- Een hoogspanningsdiode

1.1 De opstartweerstand

Een opstart weerstand zorgt ervoor dat inschakelstroom die uit het net afkomstig zijn beperkt worden. Zo kan de trafo op normale wijze werken zonder overbelast of verzadigt te worden.

1.2 De trafo

Een trafo is een component die van een ingangsspanning een hoger of lager uitgangsspanning maakt. Verzadigt wil zeggen dat de trafo niet meer in staat is de spanning te transformeren en zorgt voor kortsluiting.

1.3 De hoogspanningscondensator

Uiteindelijk bepaalt de grootte van de hoogspanningscondensator hoe groot het maximale vermogen is. Elke condensator heeft een inwendige weerstand, die je berekend met de volgende formule:

Hoe groter de capaciteit © van de hoogspanningscondensator, hoe minder de weerstand. En hoe minder weerstand hoe groter de stroom (I), die er gaat lopen. Omdat de hoogspanningscondensator is serie staat met de belasting bepaalt deze voor een groot gedeelte de stroom die er loopt.

1.4 De hoogspanningsdiode

Een hoogspanningsdiode zorgt ervoor dat er een enkelzijdig gelijkgericht signaal bij de buis aankomt.



De hoogspanningscondensator zorgt voor de afvlakking. Deze condensator laadt zich op, op het moment dat de positieve helft van een sinus aanwezig is. Zodra deze helft van de sinus over zijn topwaarde is geweest, ontlaadt de condensator zich weer.

2 Magnetron buis

Het belangrijkste component van een magnetron is de zogenoemde magnetron buis. Een buis is een soort cilinder met een as erin. De as vormt de kathode, en de cilinder de anode. Door twee permanente magneten wordt een magnetisch veld opgewekt die parallel aan de as loopt. Hierbij gaat de elektronenstroom cirkelvormig van de kathode (+) naar de anode (-).

Doordat er een hoogspanning (2kV) op de magnetron buis staat, ontstaat er in het magnetisch veld een enorme kracht. De elektronen gaan dan snel van de kathode naar de anode.

De magnetron werkt met een frequentie van ongeveer 2,45 GHz, dat wil zeggen dat de buis 2,45 miljard keer per seconde aan en uit gaat. Standaard is bij een zender van 100 MHz, de golflengte 3 meter.

 = golflengte

v = snelheid van elektromagnetische golven (300 000 000 m/s)

f = frequentie

Bij een magnetron kom je dan aan de volgende golflengte:



300 000 000

= 2,45 GHz=0,122 m = 12,2 cm

Een magnetron buis reageert op een ¼ . Dus 12,2/4 = 3 cm.

3 Watermolecuul

Als voedsel in de magnetron opgewarmd moet worden, is het een vereiste dat het voedsel water bevat. Als er geen water in het voedsel zou zitten, zou de magnetron dit ook niet op kunnen warmen. Voorwerpen zoals keramiek, glas, plastic etc. worden niet warm door de magnetron. Eventueel wel door de omgevingstemperatuur van de inhoud (voedsel).

Een watermolecuul heeft 1 zuurstof atoom (O) en 2 waterstof atomen (H). Het zuurstof atoom in een watermolecuul is elektrisch positief geladen en de beide waterstof atomen zijn elektrisch negatief geladen. Doordat het watermolecuul voor de helft positief, en voor de helft negatief is, kan je dit vergelijken met een magneet (dipool). Dipool betekend een element met 2 verschillende ladingen.

Bij een magnetron wordt een wisselend magnetisch veld opgewekt, dit heeft effect op het watermolecuul. Zo krijgt het zuurstof atoom er een positieve lading bij, en de waterstof atomen een negatieve. Deze wisseling gaat gelijk aan een frequentie van 2,45 GHz. Het zuurstof atoom wil naar de negatieve lading, en de twee waterstof atomen naar de positieve kant (ompolen). Zo ontstaat er wrijving tussen de atomen. Bij wrijving ontstaat er warmte. Deze warmte wordt afgegeven aan de overige watermoleculen en zo wordt het voedsel warm.

Een zuurstofmolecuul heeft 2 zuurstof atomen, deze zijn beide elektrisch negatief geladen. Een zuurstofmolecuul bevat dus alleen een negatief gedeelte, en is hierdoor geen dipool. Zodoende kan de magnetron hier geen invloed op uitoefenen, de lucht wordt niet warm.

Je hoort vaak dat metalen voorwerpen niet in de magnetron geplaatst mogen worden. Dit is niet helemaal waar het probleem in zit is als je een pan of een metale bakje gebruikt die een redelijke diepte heeft, een probleem kunnen vormen. Door de diepte kan de golven niet goed het gerecht bereiken en worden dan weer terug gekaatst naar de zender de magnetron buis. Dat als gevolg heeft dat de buis oververhit raakt en uiteindelijk defect raakt. Metalen voorwerpen hebben soms een zodanige vorm dat ze de magnetronstraling als een holle spiegel weerkaatsen naar één punt. Het kan dan voorkomen dat bijna het hele vermogen van de magnetron wordt geconcentreerd in een klein volume. Dat leidt tot zeer sterke plaatselijke verhitting of de vorming van vonken.

plaatjes hapt die niet als je meer wilt weten mail

Edit moderator (suyver): volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

Berichten: 4

Re: Magnetron

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over de magnetron.

Het is moeilijk om goede bronnen te vinden, tot nu toe is (na een uur of 10 zoeken) dit het beste watik gelezen heb.

Is er nog een mogelijkheid om de plaatjes bij de tekst hierboven te kunnen krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Magnetron

frederique schreef:Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over de magnetron.

Het is moeilijk om goede bronnen te vinden, tot nu toe is (na een uur of 10 zoeken) dit het beste watik gelezen heb.

Is er nog een mogelijkheid om de plaatjes bij de tekst hierboven te kunnen krijgen?
Als je in google zoekt op afbeeldingen, dan kom je al snel dingen tegen. Aan de hand van termen die je tegenkomt in de beschrijvende teksten kun je weer verder zoeken met google.

Hyperphysics (meteen 2e plaatje in bovenstaande link) en HowStuffWorks (link wordt een paar posts eerder al gegeven) zijn altijd goed om mee te beginnen.

Berichten: 510

Re: Magnetron

Waarom moet voedsel in de magnetron ronddraaien? Is dit nodig om de warmte goed te "verdelen"?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Magnetron

Microwaves have wavelengths that can be measured in centimeters!

Met andere woorden: als je het voedsel niet ronddraait, dan krijg je alleen maar verhitting op specifieke plekken (je weet wel: staande golven.... constructieve & destructieve interferentie.... etc.)

O ja: dit is een goede site over de magnetron oven!.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Magnetron

Ik gooi even weer dit topic omhoog, want ik moet ook nog iets weten voor mijn profiewerkstuk. ("Nou nog?" "Ja ik moet het maandag inleveren..." Afbeelding )

Hoe zit dat dan precies met die staande golven? Ik dacht namelijk dat de er interferentie ontstaat door weerkaatsing via de zijkanten van de magnetron.

Wij hebben namelijk de golflengte van de straling proberen te meten door de ronddraaiende schaal eruit te halen en de bodem te beleggen met kaas. Daarmee zagen we dat op verschillende plaatsen de kaas snel heet werd en begon te smelten en te borrelen. Deze plaatsen lagen ongeveer allemaal 8 centimeter uit elkaar. Daartussen in was de kaas nog bijna even koud als toen ik het er in legde.

Dit klopt allemaal met de verschijnselen van de interferentie (versterking en uitdoving) maar ook met staande golven.

Die afstand tussen de smeltpunten was volgens menig internetsite een halve golflengte. Waarom zeggen ze er niet bij, maar dat zou ik wel eens willen weten. (Want ik geloof het niet echt.)

Dit zou alleen zo zijn, als de stralingsbron op gelijke hoogte zit met de kaas bodem. En dan klinkt een staande golf wel aannemelijk omdat de golf dan loodrecht op de magnetronwand staat.

Maar dat zou ook betekenen dat er dan alleen maar voedsel warm kan worden in de rechte lijn tusse de wand en de bron, op de bodem van de magnetron. De smeltplekken die wij aan troffen waren verdeeld over het hele oppervlak.

En als we een groot blok kaas zouden gebruiken, zou die waarschijnlijk ook smeltpunten boven in het het blok hebben.

Dus mijn vraag is, hoe zit dat nou precies?!?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Magnetron

Een staande golf wordt opeengevolgd door buiken en knopen. knopen zijn punten waar de netto golf geen uitwijking heeft, bij buiken is de uitwijking juist maximaal.

Als de eerste buik een top is, dan zal deze gevolgd worden door een knoop en dan een buik die een dal is. Daarna volgt weer knoop en weer een top-buik. Een halve periode later zal de eerste buik een dal zijn, de tweede een top en de derde weer een buik.

De golflengte is de afstand van de eerste buik tot de derde. Deze twee zijn immers gelijk en daarmee is het periodiek patroon weer te herkennen.

Echter, de kaas wordt zowel door de eerste als tweede en derde buik verwarmd. De afstand van 8cm die jij dus gemeten hebt is dus inderdaad een halve golflengte.

Misschien dat dit wat is:

http://www.glenbrook.k12.il.us/gbssci/phys.../waves/swf.html

Ik heb niet echt hele goede websites kunnen vinden (en wikipedia is down). Anders zul je even in de bibliotheek naar een boek over golven moeten kijken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Magnetron

Ja dat snap ik wel, maar de bron zit niet op gelijke hoogte met de kaas neem ik aan. Dus de afstand van de bron naar het ene smeltpunt verschilt een halve golflengte met de afstand van de bron naar het andere smeltpunt. Maar dan is de afstand van het ene smeltpunt naar het andere smeltpunt toch geen halve golflengte?

Ik wou er een tekening bij maken maar mijn site is in verhuizing en daarom kan ik niets uploaden.

Eens kijken of ik er zo uitkom:

______________________

|.....................................|

|.....................................|

|..................................._| <>

|..............................._/../|

|..........................._/..../..|

|______________/____/__|

Stel:

<> = de bron

........._

......_/..

..._/..... = 1,5 golflengte (De lijn tussen de puntjes door dus)

./.........

....../

..../.. = 1,0 golflengte (hetzelfde, kan goed tekenen he? Afbeelding )

../....

(De puntjes zijn lucht)

Dan is de afstand tussen de punten waar de stralen de kaas raakt toch geen 0,5 golflengte?

_/____/_

^deze^

| afsta |

| nd?.. |

Re: Magnetron

Of zeg ik nu iets heel erg stoms?

Reageer