Relatieve dichtheid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 581

Relatieve dichtheid

Hallo,

Ik moet de relatieve dichtheid van een medium smeerolie berekenen.

De smeerolie heeft een soortelijk gewicht van 8483 N/m3 bij 50 graden Celsius.

Ik heb de volgende formule gebruikt: soortelijk gewicht=zwaartekracht•dichtheid.

In dit geval is het dus :

dichtheid = soortelijk gewicht / zwaartekracht =

864,7 kg/m3 = 8483 N/m3 / 9,81 m/s2

Het boek zegt dan: relatieve dichtheid = 864,7 kg/m3 / 1000 kg/m3



Die 1000 kg/m3 is de dichtheid van water in kg/m3 bij 4 graden celcius.

Mijn vraag is nu: waarom deel je de dichtheid van smeerolie van 50 graden celcius door water van 4 graden celcius n niet door de dichtheid van water bij 50 graden celcius?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Relatieve dichtheid

Geen idee.

Ik weet dat dat niet helpt.

Maar relatieve dichtheid bereken je altijd relatief aan de dichtheid van een andere stof, meestal met een of ander praktisch doel.

Jouw boek neemt in dit geval als vergelijkingsmateriaal kennelijk water van 4°C. Met de nodige extra gegevens zou je de dichtheid van water bij 50°C kunnen berekenen, maar als dat eerder onbekend is, tja, dan maar gewoon domweg laten zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Relatieve dichtheid

De enige reden die ik kan bedenken is dat water bij 4 graden C de grootste dichtheid heeft. Wellicht wordt dit daarom als referentie gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Relatieve dichtheid

Jouw boek neemt in dit geval als vergelijkingsmateriaal kennelijk water van 4°C. Met de nodige extra gegevens zou je de dichtheid van water bij 50°C kunnen berekenen, maar als dat eerder onbekend is, tja, dan maar gewoon domweg laten zo.
Inderdaad, je kunt je best wel voorstellen dat de dichtheid van water bij 50°C niet heel erg verschillend is van de dichtheid van water bij 4°C. De afwijking zou dus verwaarloosbaar zijn.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 581

Re: Relatieve dichtheid

Maar als je praat over relatieve luchtvochtigheid dan is dat de aanwezige luchtvochtigheid bij de aanwezige temp. In verhouding tot de max luchtvochtigheid bij dezelfde temp.

Dus is het niet logischer om dan een vloeistof te vergelijken met water van dezelfde temp ?

Ik kan ook nergens op internet vinden hoe het moet.

Berichten: 581

Re: Relatieve dichtheid

@main moderator 317070:

Klopt idd dat het verschil klein is maar dan nog moet er toch een algemene regel zijn die zegt waar je vanuit moet

Gaan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Relatieve dichtheid

Het voordeel van delen door de dichtheid van water van 4°C is dat je dan niet hoeft te rekenen, want de dichtheid van dat water is 1,000000 g/cm3, dankzij een oude definitie van de kilogram uit 1799. Ter vergelijking: de dichtheid is 0,999868 g/cm3 bij 0°C en 0,988063 g/cm3 bij 50°C, als je daardoor wilt delen heb je een rekenmachine nodig.

Re: Relatieve dichtheid

Is de relatieve dichtheid niet gewoon een manier om een handig zuiver getal i.p.v. een grootheid te verkrijgen?

Verder is het de vraag of de temperatuurafhankelijkheid van de dichtheid wel voor alle stoffen gelijk is, zo niet dan lost het gebruiken van de dichtheden van de twee stoffen bij de zelfde temperatuur niets op. Dan blijft ook de relatieve dichtheid temperatuurafhankelijk.

Berichten: 581

Re: Relatieve dichtheid

Het voordeel van delen door de dichtheid van water van 4°C is dat je dan niet hoeft te rekenen, want de dichtheid van dat water is 1,000000 g/cm3, dankzij een oude definitie van de kilogram uit 1799. Ter vergelijking: de dichtheid is 0,999868 g/cm3 bij 0°C en 0,988063 g/cm3 bij 50°C, als je daardoor wilt delen heb je een rekenmachine nodig.


Dus eigenlijk is er geen vaste regel die zegt dat als je de relatieve dichtheid van olie bij 50 graden Celsius wilt berekenen ten opzichte water dat je dan de dichtheid van water moet pakken van 50 graden celcius ipv. 4?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Relatieve dichtheid

Dus eigenlijk is er geen vaste regel die zegt dat als je de relatieve dichtheid van olie bij 50 graden Celsius wilt berekenen ten opzichte water dat je dan de dichtheid van water moet pakken van 50 graden celcius ipv. 4?
Als iemand de term relatieve dichtheid gebruikt zonder de referentievloeistof inclusief temperatuur te noemen dan dient hij te beseffen dat hij onvermijdelijk verwarring zaait. Het is beter om de referentievloeistof inclusief de temperatuur te vermelden, zoals in jouw opgave gebeurde. (Of nog beter: de term relatieve dichtheid nooit gebruiken). De wikipedia zegt over relative density (RD) dat als de referentievloeistof niet genoemd wordt, er gewoonlijk water van 4 °C bedoeld wordt: The reference material can be indicated using subscripts: RDsubstance/reference, which means "the relative density of substance with respect to reference". If the reference is not explicitly stated then it is normally assumed to be water at 4 °C.

Berichten: 581

Re: Relatieve dichtheid

Daar kan ik wat mee !

Ik kon er op internet niets over vinden...

Dank je wel voor de moeite..

Reageer