Genoomgrootte vs mutaties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Genoomgrootte vs mutaties

Hallo

Is genoomgrootte te linken aan mutatiegraad? Ik las onlangs dat micro-organismen sneller evolueren dan 'grotere' organismen (zoals de mens), maar heeft dit te maken met het feit dat het genoom van een bacterie in het algemeen kleiner is dan dat van de mens?

Ik had eigenlijk graag geweten of een klein genoom voor meer mutaties zorgt i.v.m. een groot genoom? Dit zou dan immers verklaren dat micro-organismen (kleiner genoom) sneller evolueren (meer mutaties) dan grotere organismen (groter genoom).. Ik weet alleen niet of je mag zeggen dat een kleiner genoom zorgt voor meer mutaties i.v.m. een groter genoom. Het lijkt me wat "onlogisch", om het zo te zeggen...

Indien het hier niet mee te maken heeft, met wat heeft het dan wel te maken?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Genoomgrootte vs mutaties

Voor zover ik weet is het vooral het polymerase dat 'slordiger' is (of niet aan proofreading doet bijvoorbeeld). Meer foutjes geeft snellere (en grotere?) veranderingen in je organisme; natuurlijke selectie doet de rest. In combinatie met rete-snelle celdeling (E. coli doet het in 20 minuten onder ideale omstandigheden) is dat een zeer flexibel organisme. Blijkbaar is dat evolutionair voordelig :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Genoomgrootte vs mutaties

Meer DNA betekend meer kans op dingen die fout gaan. Dat er los daarvan nog een hele waslijst aan andere factoren die meespelen zijn, dat maakt voor het principe van genoom grootte niks uit. Echter in een groter genoom is de kans op redundancy ook weer groter waardoor een eventuele mutatie niet direct tot een verandering in het fenotype hoeft te leiden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Genoomgrootte vs mutaties

Als ik jullie berichten samen neem, zijn er dus 2 mogelijke factoren.. Enerzijds het "slordige" polymerase van een prokaryoot dat leidt tot meer "fouten" en anderzijds een hogere graad van redundancy bij grotere genomen (eukaryoten) die kan zorgen voor een mogelijke 'suppressie' van een eventuele mutatie. Klopt dit zo een beetje :) ?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Genoomgrootte vs mutaties

Lijkt me wel.

Niet alleen de slordigere polymerase maar ook de generatiesnelheid speelt een belangrijke rol.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 320

Re: Genoomgrootte vs mutaties

Een derde reden:

Eukrayoten hebben veel meer "niet coderend" of "niet regulatorisch" DNA zoals intronen en inter-genisch DNA. Hoewel genoomgrootte meestal veel hoger ligt bij Eukaryoten, is het aantal genen niet evenredig veel groter. Algemeen is dus de kans dat bij Eukaryoten een willekeurige mutatie een gen treft veel kleiner dan bij Prokaryoten.

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Genoomgrootte vs mutaties

En de generatietijd bij micro-organismen is doorgaans ook veel korter, waardoor er sneller geselecteerd wordt.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Reageer