Foton

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 25

Foton

Beste mensen,

Ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over Invloed van radioactieviteit op organisme.

Nu ben ik een paar keer het begrip "foton/fotonen" tegen gekomen.

Ik weet dat gammastraling uit fotonen bestaat.

Nu weet ik dat fotonen "lichtdeeltjes" zijn en zich voordoen als golven.

Ook dacht ik dat ze een hele hoge energie hadden.

En dat z daarom gebruikt worden voor het doorstralen van lichamen(MRI-scan)

Maar nu mijn vraag.

Kan iemand mij uitleggen wat fotonen eigenlijk zijn, elementen die gamma uitstralen geven namelijk geen (groen)licht :)

Dus daarom mijn vraag, ik hoop dat iemand mij daar mee kan helpen.

Al vast bedankt.

ps: ik ben ook opzoek in boeken en op internet.

Maar dat snap ik niet helemaal... :)
"Kan ik niet" ligt op het kerkhof en "wil ik niet" ligt er naast.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Foton

Elektromagnetische straling kan zich onder bepaalde omstandigheden gedragen als een deeltjesverschijnsel. Het desbetreffende deeltje wordt een foton genoemd. Een foton heeft een massa 0 en een energie die gegeven wordt door E = h∙f, waarbij h = 6,63∙10-34 Js de constante van Planck en f de frequentie (in Hertz) van de elektromagnetische straling voorstelt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Foton

Dus met andere woorden: ELK lichtdeeltje heet een foton, ongeacht zijn energie. Als het deeltje veel energie, noemen we het een röntgenstraal, als het wat minder energie heeft, spreken we over zichtbaar licht en met nog minder energie over infrarood licht. Dus ook een bundel groen licht bestaat uit fotonen!

Verder zou ik die opmerking over MRI niet in je profielwerkstuk zetten, want MRI werkt met magnetisme en heeft eigenlijk weinig met fotonen te maken. Beter kun je het dan over röntgenfoto's hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 140

Re: Foton

deeltje of een golf ?

Wel in ieder geval is het een deeltje met een frequencie

een deel frequencie energie dat slechts een klein onderdeel is van een groter geheel

nl , het Elektro-magnetisch spectrum.
Nullius in Verba

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Foton

ten eerste heel er bedankt.(ook voor de MRI tip)

ten tweede:

dus even heel kort samen gevat.

licht= een paketje fotonen.

en licht is een deeltje en een golf.(een deeltje met golf eigenschappen)

en het hangt er van af wat jij nodig hebt...(toch?)

Voor gammastraling is "mijn" foton dus een golf....

Want er veranderd niks aan de stralingsbron.

En het hangt van de hoeveelheid energie af hoeveel schade hij aan richt op cellen(in dit geval)

Klopt dit een beetje??

of zit ik er helemaal naast...

(ik hoop het niet :) )

alvast bedankt.
"Kan ik niet" ligt op het kerkhof en "wil ik niet" ligt er naast.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Foton

traylica schreef:dus even heel kort samen gevat.

licht= een paketje fotonen.
nou nee, "licht" is een vorm van elektromagnetische straling, bestaande uit fotonen met een dusdanige energie dat ze op ons netvlies een signaal veroorzaken.
en licht is een deeltje en een golf.(een deeltje met golf eigenschappen)

en het hangt er van af wat jij nodig hebt...(toch?)
Ik zou eerder zeggen, hangt er van af welk verschijnsel je wenst te verklaren. Bijvoorbeeld het foto-elektrisch effect kun je alleen maar verklaren aan de hand van deeltjes, bijvoorbeeld interferentie kun je aleen verklaren aan de hand van golven.
Voor gammastraling is "mijn" foton dus een golf....Want er veranderd niks aan de stralingsbron.
Ik zie het verband niet
En het hangt van de hoeveelheid energie af hoeveel schade hij aan richt op cellen(in dit geval)
dat klopt wel. een hardere klap doet in het algemeen meer schade.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Foton

Moab schreef:deeltje of een golf ?

Wel in ieder geval is het een deeltje met een frequencie

een deel frequencie energie dat slechts een klein onderdeel is van een groter geheel

nl , het Elektro-magnetisch spectrum.
Men kan aan alle deeltjes (of groepen van deeltjes) die bewegen een frekwentie en een golflengte toe kennen.

Zelfs kan dit aan een lopende mens, niet dat dat iets zinvols oplevert maar het is een leuk sommetje.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer