Staatsschuld

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Staatsschuld

Waarom zou je als overheid je geld lenen d.m.v. staatsobligaties? Centrale banken kunnen deze ook opkopen met 'geld' wat voorheen niet bestond en zo net goed voor inflatie zorgen. Uit nos artikel: http://nos.nl/artikel/343227-ecb-koopt-nul...obligaties.html "De ECB heeft de afgelopen twee jaar voor 219,5 miljard euro aan staatsobligaties gekocht." Als overheid zou je toch je eigen geld kunnen printen, als je deze extra hoeveelheid geld evenredig laat toenemen met economische groei is inflatie 0 %. Mijn vraag is dus waarom geld lenen als overheid en staatsschulden creëren?

Berichten: 2

Re: Staatsschuld

Zo vraag ik mij ook af waarom banken gebruik mogen maken van wederzijdse schuldaanvaarding. Oftewel, het creëren van nieuw geld door middel van schuld opname door leningverstrekker en leningnemer. Dit betekent dat nieuw geld in circulatie wordt geleend en tevens weer verdwijnt na afbetaling van de schuld.

"The essence of the contemporary money system is creation of money, out of nothing, by banks often foolish lending." Martin Wolf, Financial Times, 9th November 2010.

Vaak weten bankmedewerkers niet eens dat zij de geldhoeveelheid vergroten en al zouden zij dit weten is de verleiding alsnog groot om 'slechte leningen' uit te geven. Leningen verstrekken betekent: promotie, bonus, baanbehoud. Geen leningen verstrekken betekent: ontslagen worden. Mede hierdoor neemt de maatschappelijke geldhoeveelheid in de EU toe.

Hier onder een link naar M3 in de eurozone.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._-_Oct_2007.jpg

M3 is vrijwel verdubbeld in 9 jaar vanaf 1998 tot 2007, dit komt neer op ongeveer 7% of 8% groei van M3 per jaar,de maatschappelijke geldhoeveelheid is (heeft veel weg van) een exponentiële functie. Mij hoef je echt niet te vertellen dat economische groei met hetzelfde percentage jaarlijks kan toenemen, BBP groei is gemiddeld genomen lineair gestegen met uitzonderingen in tijden van technische ontwikkeling (zoals Industriële Revolutie) en in tijden van een recessie.

Deze krediet bubbels (M3) moeten gecorrigeerd worden en naar mijn mening is de business cycle (boom en busts) vooral te wijten aan uit de hand gelopen geldcreatie door commerciële banken.

Reageer