Fotosynthese

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Fotosynthese

Bij het woord fotosynthese zie ik altijd de biochemische reactie die bij planten plaatsvind (ik denk dat ik dat niet verder hoef te verduidelijken). In één van mijn schoolboeken zag ik ook staan "omgekeerde fotosynthese". toen begon ik na te denken

'foto' komt van het griekse 'photos', wat 'licht' betekend.

'synthese' komt van het griekse 'sunthesis', wat iets in de richting van 'vormen tot' of 'samenstellen' betekend.

aan de hand van de context zou ik 'fotosynthese' beschrijven als 'het samenstellen van iets met behulp van lichtenergie'

een omgekeerde fotosynthese zou dan dus neerkomen op het uit elkaar halen van samengestelde dingen, waarbij lichtenergie vrij komt. Tegelijk zou de term 'fotosynthese' dan ook op iedere synthese waar licht een rol in speelt gebruikt kunnen worden.

kloppen mijn gedachten of zit ik gewoon te moeilijk (of te makkelijk) te denken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Fotosynthese

Met omgekeerde fotosynthese kunnen ze ook bedoelden dat je met licht iets uit elkaar haalt: fotolyse. Of ze dat ook bedoelen in je boek weet ik niet, daarvoor geef je ons onvoldoende context.

Wat betreft de naamgeving: strikt gesproken heb je een punt maat als het over fotosynthese gaat, bedoelt men meestal deze reactie in planten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Fotosynthese

Bij de omgekeerde fotosynthese betreft het ook de context van de reactie in planten

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Fotosynthese

Gaat het hier toevallig over de nacht periode waarin planten geen zonlicht krijgen?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 35

Re: Fotosynthese

Over het algemeen wordt in middelbare school boeken met het begrip omgekeerde fotosynthese verbranding bedoelt. (glycolyse)

Reageer