geintegreerde proef

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

geintegreerde proef

zou iemand mij kunnen helpen om aan informatie te geraken over "onderzoek naar soorten kleurstoffen in voedingswaren" bij name alcoholische dranken.. ik moet daar mijn eindwerk over maken, maar ik zou moeten weten welke kleurstoffen er bijvoorbeeld zouden kunnen inzitten zodat ik weet naar wat ik moet zoeken... ik ben er nu al lang achter aan het zoeken op het internet maar heb nog altijd niets gevonden... daardoor dat ik het op dit forum zet...

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: geintegreerde proef

Alles over stoffen, zoals kleurstoffen, staat vermeld in de E-nummers. Zie dit en dan kan je met behulp van die informatie wel meer vinden, denk ik. Anders zeg je het maar!

Succes!

Berichten: 5

Re: geintegreerde proef

danke hopelijk helpt dit mij!

Berichten: 39

Re: geintegreerde proef

Inderdaad geven de E-nummers je een inzicht over welke kleuren je tegen kan komen, maar om te onderzoeken wat voor kleurstof jouw drank bevat kun je ook de volgende metingen doen:

Ik weet niet hoe "diep" je eindwerk moet zijn, maar een techniek om het gehalte kleurstoffen in voeding te onderzoeken is HPLC. In handboeken en infosites over HPLC zul je dus meer vinden over deze metingen en de kleurstoffen.

Of, als HPLC iets te ver gaat voor je eindwerk, kan het ook met DLC oftewel Dunne Laag Chromatografie.

Probeer zelf dit proefje eens (ik ben wel benieuwd naar de uitkomst):

Pak een willekeurig sterk gekleurd likeurtje, maak een smal strookje van een koffiefilterzakje. stop het filterzakje in een glas met een laagje likeur en wacht tot het likeur "naar boven loopt". Heb je gelijk een indicatie of het 1 of meerdere kleurstoffen bevat. Voor de "identificatie" van de kleurstof heb je hier natuurlijk niet voldoende aan.

mazzel, matt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: geintegreerde proef

maak een smal strookje van een koffiefilterzakje
Neem dan wel die witte en niet die bruine koffiefilters :cry:

Berichten: 5

Re: geintegreerde proef

Ik weet niet hoe "diep" je eindwerk moet zijn
ik moet bijvoorbeeld cola ofzo nemen en dan zoeken welke kleurstoffen erin zitten door bepaalde tests te doen+ de theoretische verklaring.. en ik denk wel dat het zal gaan met wat je zei..

greets

Reageer