denaturatie Ethanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 19

denaturatie Ethanol

op school heb ik een stuk gehoord over het "belastingonderduiden" op school. Als ze gedenatureerde ethanol kopen hoeven ze hierover geen belasting te betalen, omdat het dan "ondrinkbaar" is gemaakt met methanol..

maar Ethanol is juist een tegengif voor methanol! het zorgt er voor dat de methanol niet te snel door de lever word afgebroken... Dus wat mis ik hier?! wat is dan het nut van het denatureren? gaat de alcoholische werking weg? :cry:

k snap ook wel dat het sowiezo niet goed is om te nuttigen, maar ik vroeg me dit gewoon af..

Berichten: 11

Re: denaturatie Ethanol

Niet alleen ondrinkbaar, maar denk ook aan parum en aftershave.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: denaturatie Ethanol

maar Ethanol is juist een tegengif voor methanol! het zorgt er voor dat de methanol niet te snel door de lever word afgebroken... Dus wat mis ik hier?! wat is dan het nut van het denatureren? gaat de alcoholische werking weg? :cry:
Dat is flauwekul!

Doordat ethanol makkelijker door je lever is af te breken dan methanol krijgt/neemt dit voorrang en word de afbraak van methanol gewoon uitgesteld.

Methanol is en blijft gewoon vergif!

Berichten: 485

Re: denaturatie Ethanol

Klopt ik kocht als TOA ook gedenatureerde alcohol en een kleine fles gewone pure. Die was 10X zo duur en heb je maar 1 of 2 keer per jaar nodig. Voor de overige proeven volstaat denat.

Eerst had ik een vat van 10 liter pure alcohol maar dan moet je elke mL opschrijven, een dagtaak! En krijg je ook nog eens de douane op je dak! :cry:

Berichten: 19

Re: denaturatie Ethanol


Methanol is toxic, as its metabolites formic acid and formaldehyde cause blindness and death. It enters the body by ingestion, inhalation, or absorption through the skin. Dangerous doses will build up if a person is regularly exposed to fumes or handles liquid without skin protection. If methanol has been ingested, a doctor should be contacted immediately. The usual fatal dose: 100-125 mL (4 oz.). Toxic effects take hours to start, and effective antidotes can often prevent permanent damage. One treatment is the injection of ethanol: this slows down the breakdown of methanol by the liver, so that the toxic metabolites can not build up.


bron: http://www.all-science-fair-projects.com/s...opedia/Methanol

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: denaturatie Ethanol

Als je gewone gedenatureerde alcohol bij de drogist koopt zal daar meestal geen methanol aan toegevoegd zijn. Er worden namelijk meestal andere stoffen gebruikt om te denatureren, zoals aceton en ether. Daarnaast vaak een geurstof en stoffen die sterk bitter smaken.

Dit allemaal omdat het wat overdreven is om mensen die gedenatureerde alcohol drinken meteen blind te maken. Met de bovenstaande stoffen is het ook niet meer goed drinkbaar.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 184

Re: denaturatie Ethanol

Om op de vraag terug te komen : wat is het doel van het denatureren?

Het doel is om de alcohol ongeschikt te maken voor consumptie, hiervoor wordt methanol gebruikt.

Reden om methanol te gebruiken is dat eingenschap van ethanol grotendeels behouden blijft.

Het verwerken van gedenatureerde alcohol tot te consumeren alcohol (b.v door middel van destilleren) is nagenoeg niet haalbaar, zeker financieel gezien.

De rede van het denatureren is dat over niet consumptieve alcohol geen accijns wordt geheven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: denaturatie Ethanol

Ik kan me idd wel herinneren dat ik pure (niet gedenatureerde) ethanol heb gebruikt. Die was wel accijnsvrij, maar er moest wel goed op gelet worden hoe ermee om werd gesprongen! Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er veel experimenten zijn waar je per se ongedenatureerde ethanol voor nodig hebt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: denaturatie Ethanol

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er veel experimenten zijn waar je per se ongedenatureerde ethanol voor nodig hebt
Op het lab in het AZG werken we er dus wel aardig vaak mee. Ethanol is een goed product voor het zuiveren van weefsels. Schoonmaak middel dus.

Tevens werken wij vele met 70%, 90% en 100% ethanol. 100% ethanol is tevens een duur product.

MvG Ron

Berichten: 33

Re: denaturatie Ethanol

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er veel experimenten zijn waar je per se ongedenatureerde ethanol voor nodig hebt.


Heeft de methanol verder geen effect op de meting? Ik gebruik namelijk pure alcohol als oplosmiddel voor olie, het zou mooi zijn als ik gedenatureerde alcohol zou kunnen gebruiken.

Berichten: 18

Re: denaturatie Ethanol

Tevens werken wij vele met 70%, 90% en 100% ethanol. 100% ethanol is tevens een duur product.
efe verbetere

100% pure ethanol bestaat niet het is rond de 96%

owjah en als men er methanol doorheen doen.

ten 1ste:

je kan het methanol eruit distilleren

ten 2de:

als men een VEEL grotere hoeveelheid ethanol heeft dan heeft methanol geen schadelijke effecten

aan methanol wordt men blind. het is dan niet zo dat je van ethanol beter gaat zien:P er zitten al1 antistoffen in die tegen methanol werke;)

rubberduk

Berichten: 159

Re: denaturatie Ethanol

100% pure ethanol bestaat niet het is rond de 96%
Als je een mengsel van ethanol en water distilleert, dan kom je inderdaad maar tot een mengsel van 96% ethanol en 4% water. Er zijn echter methodes om het alcoholgehalte nog hoger te krijgen. Een van die mogelijkheden is bijvoorbeeld het distilleren onder toevoeging van benzeen, zodat je een ternair azeotroop krijgt. Bij het verdampen van het benzeen 'sleept' dit het water mee, zodat het alcoholgehalte in de vloestof toeneemt. Het is wel degelijk mogelijk om alcohol te produceren die tegen de 100% aanzit. Of dit nou 99,9% of 99,99% of 99,999% is hangt er vanaf hoeveel je ervoor wilt betalen. Als het zo zuiver is, moet je ten eerste meer voor de zuiverheid betalen en ten tweede wordt er over deze alcohol accijns geheven.
je kan het methanol eruit distilleren
Aangezien methanol een kookpunt heeft dat maar 10°C lager is dan dat van ethanol, kan dit alleen maar als je het herhaald met een kolom destilleert. Verder wordt er in spiritus vaak butanon toegevoegd, waarvan het kookpunt vrijwel gelijk is aan dat van ethanol. Dit kun je dus niet eruit distilleren.
aan methanol wordt men blind. het is dan niet zo dat je van ethanol beter gaat zien:P er zitten al1 antistoffen in die tegen methanol werke;)
In tegenstelling tot ethanol is methanol giftig, omdat het in het lichaam tot formaldehyde en mierenzuur geoxideerd wordt. Je kunt er aan doodgaan. Het is dus niet zo dat ethanol net zo schadelijk is als methanol. Het denatureren van spiritus is dus geen wassen neus.

Berichten: 18

Re: denaturatie Ethanol

Aangezien methanol een kookpunt heeft dat maar 10°C lager is dan dat van ethanol, kan dit alleen maar als je het herhaald met een kolom destilleert
als je het vaker distilleerd kan je het er makkelijk uitkrijgen.
In tegenstelling tot ethanol is methanol giftig, omdat het in het lichaam tot formaldehyde en mierenzuur geoxideerd wordt. Je kunt er aan doodgaan. Het is dus niet zo dat ethanol net zo schadelijk is als methanol. Het denatureren van spiritus is dus geen wassen neus.
dat zeg ik toch net

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: denaturatie Ethanol

aan methanol wordt men blind. het is dan niet zo dat je van ethanol beter gaat zien:P er zitten al1 antistoffen in die tegen methanol werke;)
Even herhalen: Dat is flauwekul!

Doordat ethanol makkelijker door je lever is af te breken dan methanol krijgt/neemt dit voorrang en word de afbraak van methanol gewoon uitgesteld.

Berichten: 18

Re: denaturatie Ethanol

Een van die mogelijkheden is bijvoorbeeld het distilleren onder toevoeging van benzeen, zodat je een ternair azeotroop krijgt
weet je wel hoe giftig benzeen is???

het gaat hier om ethanol en methanol okee wat ik zei was verkeerd en wou je mischien aan geven dat het wel kon maar anders zou ik het niet opdrinke:P:P:P

Reageer