R en S zinnen van elementen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

R en S zinnen van elementen

Hoi,

Ik moet voor chemie verslagen maken. Op die verslagen moeten we R en S zinnen van de gebruikte elementen schrijven. Maar ik weet niet waar ik die kan vinden...

Bestaan er sites met lijsten van elementen met hun R en S zinnen?

Voor dit practicum moet ik vb de R en S zinnen van HCl en NH3 vinden.

Dank bij voorbaat :oops:

Afbeelding Antoine

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: R en S zinnen van elementen

Volgens mij haal je twee termen door elkaar: elementen en uitgangsstoffen. Een element is een stof met slechts een enkele atoomsoort. HCl en NH3 zijn dus geen elementen.

Daarnaast zul je bij dit experiment waarschijnlijk niet met de zuivere stoffen werken: zowel ammoniak als HCl zijn namelijk gassen. Ik denk dat je op zoek moet naar de R- en S-zinnen van de (geconcentreerde) waterige oplossing!

Nog een opmerking: De veiligheidsaspecten van een experiment moet je opzoeken voor je begint, niet als je het verslag moet schrijven.....

Nu een antwoord op je vraag.

Het makkelijkste is de verpakking. Op alle verpakkingen moeten tegenwoordig de R- en S- zinnen vermeld zijn. Zeker ammonia heb je gewoon thuis staan.

Kijk ook eens op Wikipedia artikel over ammoniak (ik weet niet helemaal zeker of de R/S zinnen hier goed zijn), en MSDS voor zoutzuur (engels)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: R en S zinnen van elementen

En een overzicht van wat R- en S-zinnen betekenen vind je hier.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 25

Re: R en S zinnen van elementen

Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand met een chemielevel 7 niet weet waar hij dit kan terugvinden??? (help chemlevel)

Kijk eens op http://ptcl.chem.ox.ac.uk/MSDS/#MSDS

In de MSDS fiches moeten de R&S-zinnen zijn vervat.

Je moet wel letten dat wanneer je oplossing beneden een welbepaalde concentratie zit er sommige zinnen kunnen vervallen.

Het lijkt me logisch dat een HCl 37% gevaarlijker is dan 0,25% oplossing.



Indien je professioneel bezig bent met chemie kan je hiervoor specifieke software aanschaffen. Zeer nuttig voor mensen die detergenten, verven en andere preparaten maken.

Berichten: 8

Re: R en S zinnen van elementen

hallo

Zoals ik ook bij huiswerk en toetsen heb gepost, vind je de chemiekaarten ook op http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndutsyn.html in het nederlands nog wel!

Hierop staan de R- en S-zinnen voor desbetreffend product, de betekenis van deze zinnen kan je dan dus onder andere terugvinden via de link in het vorige bericht!

Groetjes, Tofke

Reageer