electrolyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 318

electrolyse

hoe kan je zelf een systeempje ontwerpen om water te electrolyseren??

moeten de polen dan van C zijn??

en kan je NaCl ook electrolyseren??

thx

(ps: bestaat dat werkwoord wel? :D )

Berichten: 251

Re: electrolyse

electrolyse van water kan je eenvoudig uitvoeren met een batterijtje van 9 V of een gelijkspanningsbron.

de polen hoeven niet van C te zijn.

NaCl kan je niet als dusdanig aan electrolyse onderwerpen vanwege het hoge smeltpunt. Een oplossing van NaCl gaat wel. Aangezien de electrolyse van water een explosief mengsel van gassen kan opleveren, en electrolyse van een NaCl-oplossing chloorgas kan produceren, vrees ik voor de rest van de reacties op deze topic !

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: electrolyse

Zie dit topic voor de reacties bij de electrolyse van een NaCl oplossing...

Houdt er wel rekening mee dat er chloorgas wordt gevormd en dat is geen prettig goedje (zie treinramp in Amerika gisteren). Kan je niet vaak genoeg zeggen!

Berichten: 254

Re: electrolyse

Ik heb het een tijdje geleden ook gedaan, NACL mbv electrolyse ontleden. (ik zeg het ook maar een keer: chloorgas is een van de giftigste gassen die er bestaan!!)

Tip: gebruik iets wat niet snel zal roesten, want het feit is dat als iets met water en dan ook nog met zout in aanmerking komt, dat het dan veeeeeeeeeelll sneller zal roesten (zelf ondervonden :D )

Goed oppassen dus, maar toch veel succes!

Berichten: 96

Re: electrolyse

jack de keyzer schreef: electrolyse van water kan je eenvoudig uitvoeren met een batterijtje van 9 V of een gelijkspanningsbron.

de polen hoeven niet van C te zijn.

NaCl kan je niet als dusdanig aan electrolyse onderwerpen vanwege het hoge smeltpunt. Een oplossing van NaCl gaat wel. Aangezien de electrolyse van water een explosief mengsel van gassen kan opleveren, en electrolyse van een NaCl-oplossing chloorgas kan produceren, vrees ik voor de rest van de reacties op deze topic !
en dan gewoon met draadjes ofzo in het water steken?

Berichten: 254

Re: electrolyse

Dat haddik oowk gedaan, maar als je die draadjes er na 15 sec uithaald zijn ze weg :D :P :)

(misschien stond harry potter om de hoek) :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: electrolyse

platinadraadjes zijn natuurlijk het beste (erg inert), maar hier is niet zo makkelijk (goedkoop) aan te komen. Uit potloden kun je heel gemakkelijk koolstofstaafjes halen. Deze zijn ook vrij inert.

Berichten: 318

Re: electrolyse

hmm bedankt!

ik zal heel erg opletten hoor! kheb in m'n kelder een soort trekkast: je hebt het kleine venstertje naar buiten toe, die net boven het voetpad uitkomt, en daarvoor (naar binnen toe) staat een ander venster, zo kan ik al de rare gasjes daar in smijten tot het uitgereageerd is...

thanks!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: electrolyse

Bedenk dat wanneer je een NaCl-oplossing electrolyseert er geen natrium aan je kathode wordt gevormd.

Water electrolyseren (tot waterstof en zuurstof) gaat erg goed in een verdunde zwavelzuuroplossing. Er worden dan geen giftige gassen gevormd.

Soda (of spa rood) is ook een leuke optie. Door de vorming van H+ aan de anode zal het daar extra gaan borrelen door de vorming van CO2.

Berichten: 2.746

Re: electrolyse

welke hoeveelheid zout moet/mag je in je water oplossen zodat je geen kortsluiting veroorzaakt, want ik heb al twee adapters verprutst :D

en als je nu in plaats van zouten met een zuurrest een nietmetaal, een nietwetaaloxide gebruikt, bijvoorbeeld een nitraat of fosfaat of zo, welke eindproducten krijg je dan?, en reageert dan dan nog eens met het water

Berichten: 2.399

Re: electrolyse

Als je je adaptor wilt sparen zou ik er gewoon even een weerstand tussen zetten.

Berichten: 159

Re: electrolyse

superslayer schreef:welke hoeveelheid zout moet/mag je in je water oplossen zodat je geen kortsluiting veroorzaakt, want ik heb al twee adapters verprutst  :D  

en als je nu in plaats van zouten met een zuurrest een nietmetaal, een nietwetaaloxide gebruikt, bijvoorbeeld een nitraat of fosfaat of zo, welke eindproducten krijg je dan?, en reageert dan dan nog eens met het water
De weerstand van de opstelling hangt van verschillende dingen af, zoals de stofconcentratie, de temperatuur en de grootte en afstand van de electroden. Op je adapter staat meestal hoeveel stroom hij kan opwekken (aantal mA). Als je nou bij de Praxis voor 7 euro of zo een multimeter koopt, dan kun je die in het circuit inbouwen (let op: wel in serie inbouwen!!), en zo de stroom meten. Dan kun je de afstand van de electroden zo variëren, dat de stroom niet hoger wordt dan de maximaal toegelaten stroom voor de adapter. Verder kun je af en toe opletten dat de adapter op langere termijn niet te heet wordt.

Ik denk dat er bij nitraten, fosfaten en sulfaten (die overigens wél zuurresten zijn) aan de anode zuurstof zal ontstaan.

Als je een edel metaal gebruikt als kation (E0>0), dan zal er aan de kathode het metaal neerslaan, en als je een onedel metaal als kation gebruikt, of je neemt gewoon een zuur, dan zal er waterstof aan de kathode ontstaan.

Reageer