Berekenen pH mengsel: water, alcohol, suker, zuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Berekenen pH mengsel: water, alcohol, suker, zuur

Is er iemand op dit forum die de theoretische (= verwachte) pH waarde van een mengsel bestaande uit:

- water rest

- alcohol 13 volume %

- suiker 20 gram per liter

- wijnsteenzuur 8 gram per liter

zou kunnen uitrekenen.

Ik begreep dat deze vraag niet zo eenvoudig als als zij lijkt omdat wijnsteenzuur een zwak zuur zou zijn met bufferende eigenschappen.

Bovenstaand mengsel lijkt enigszins op de samenstelling van een wijn.

De gedachte is dit voor twee van dergelijke profielen, (waarvan de gezamelijke hoeveelheid vaste stoffen 20 + 8 = 28 gram per liter blijft) te doen en dan de werkelijke pH te meten.

De uitkomst moet dan een maat voor de werkelijke verhouding tussen het suiker en de wijnsteenzuur zijn.

_________________

Ik zoek naar methodes om de samenstalling van wijn objectief te meten met behulp van eenvoudige (goedkope) meetinstrumenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Berekenen pH mengsel: water, alcohol, suker, zuur

Als je het lijstje ziet, welke delen dragen dan denk je bij aan een pH die afwijkt van neutraal? Wijnsteenzuur inderdaad, maar dragen alchol en suiker ook bij?

Als je dat in je achterhoofd houdt, kan je vast een reactievergelijking opstellen en inderdaad de pH berekenen van het mengsel.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Berekenen pH mengsel: water, alcohol, suker, zuur

Beryllium schreef:dragen alchol en suiker ook bij?
Vergeet niet dat de evenwichtsvergelijking [H+].[OH-]=10-14 er van uit gaat dat [H2O] constant is. Een kleine bijdrage.

Berichten: 232

Re: Berekenen pH mengsel: water, alcohol, suker, zuur

Exact uitrekenen kan ik het niet maar het is belangrijk dat je de reacties die de componenten van het mengsel ondergaan kent.

Door de dissociatie van het zuur zullen er H+ ionen vrijkomen.

Deze zullen met H2O reageren tot H3O+

De vrijgekomen H+ ionen hebben echter ook tot gevolg dat de suiker tot halfacetaal en tot acetaal (reactie met het alcohol) kan reageren wat het aantal H+ ionen in de oplossing sterk doet afnemen.

Het alcohol zelf zal in oplossing geen of moeilijk H+ ionen afstaan wat het aantal bestaande H3O+ ionen verder neutraliseerd (door afsplitsing van OH- door het alcohol).

Het is dus zeer waarschijnlijk dat de pH van de oplossing basisch is.

Berichten: 3

Re: Berekenen pH mengsel: water, alcohol, suker, zuur

Voor de goede orde, het opgegeven mengsel is zeer globale aanduiding van een mengsel waar wijn uit bestaat.

De pH waarde van wijn in in de praktijk in de buurt van de 3,6. Dus een zuur.

Voor mij is deze bepaling een essentiele stap op wag naar het vaststellen van de aanwezige zuren in een te meten wijn (die in grammen wijnsteenzuur per liter worden uitgedrukt).

Mijn bedoeling is van twee in de buurt komende wijnprofielen de therotetische zuurgraad te berekenen en die als referentie te gebruiken. De werkelijk gevonden pH waarde kan dan geinterpreteerd worden en vertaald naar de werkelijke zuurgraad van de gemeten wijn.

Maar hier zijn we nog lang niet, mijn oorspronkelijke vraag is dus een eerste stap in een lang ontwikkelproces.

Berichten: 3

Re: Berekenen pH mengsel: water, alcohol, suker, zuur

Hoe krijg ik wat meer respose opdezevraag?

Hoopte op een concreet antwoord, kan volgensmij toch niet onoverkemenlijkzijn?

Of onderschat ik het p[robleem schromenlijk?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Berekenen pH mengsel: water, alcohol, suker, zuur

Ik heb ergens een formule liggen om de pH van mengsels uit te rekenen, moet ik wel weer even zoeken, doe ik vanavond (als ik er aan toe kom :D )

Maar het gaat dus eigenlijk om ethanol, saccharose en wijnsteenzuur in water, toch ??

Berichten: 677

Re: Berekenen pH mengsel: water, alcohol, suker, zuur

Hallo,

Voor een mengsel van water, wijnsteenzuur, suiker en alcohol, is het zo dat hierin enkel het wijnsteenzuur de pH zal beinvloeden. Suiker en alcohol hebben pKa-waarden die in de buurt van 17 (of hoger) liggen.

Behandel het probleem gewoon als een oplossing van een zwak, dibasisch zuur. De pKa waarden van wijnsteenzuur kan je in de literatuur vinden. De rest is (redelijk) triviaal rekenwerk.

Als je er echt niet uitkomt wil ik wel een berekeningetje doorsturen.

Etienne

Reageer