Chromatografie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 102

Chromatografie

Hoi,

Een docent had me gevraagd hoe ik de opp. van een piek kan berekenen, op een makkelijke manier. Ik dacht met raaklijnen of met hokjes tellen (op ruitjespapier), maar dat kon op een andere manier zei die.

Dus mijn vraag aan jullie is, of jullie een manier weten hoe ik de opp. moet berekenen.

Alvast bedankt,

Groeten Broekhem

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Chromatografie

Als je de pieken in een computerprogramma meet zit er vaak een optie "integrate peaks" in...

Als je ze alleen op papier hebt kan je ze benaderen door een driehoek te maken die de piek overlapt, maar dat is niet erg precies.

Ik ken iemand die in het niet-digitale tijdperk pieken uitknipte en dan de massa van het papier woog als maat voor de oppervlakte... maar dat zal je docent wel niet bedoelen zeker?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Chromatografie

Ik ken iemand die in het niet-digitale tijdperk pieken uitknipte en dan de massa van het papier woog als maat voor de oppervlakte... maar dat zal je docent wel niet bedoelen zeker?
Dat heeft mijn stagebegeleider 'vroeger' ook gedaan en dat was statistisch een hele goede methode, mits je hoge kwaliteit papier had...

Berichten: 184

Re: Chromatografie

Maak er een driehoek van en bepaal de breedte van de basis en de hoogte,

Oppervlakte is dan 0.5 * breedte basis * hoogte.

Berichten: 1.153

Re: Chromatografie

Het maken van een driehoek van de piek is niet altijd even nauwkeurig. Maar het kan volstaan.

Als je piekoppervlakten van verschillende pieken moet vergelijken is het nauwkeurig uitknippen een heel goede methode...Is nog niet zo heel lang geleden dat we dat deden hoor.

Berichten: 5

Re: Chromatografie

Ik ben pas afgestudeerd, en op school werd de knip-en-weeg-methode nog steeds aangeleerd en zelf aanbevolen. Een nauwkeuriger manier is er neit als je het handmatig moet doen. Moet je wel een beetje netjes kunnen knippen, en idd een goed kwaliteit papier hebben.

:D

Berichten: 102

Re: Chromatografie

Bedankt, de leraar had dezelfde manier in gedachten met wegen.

Dus iedereen bedankt

Reageer