druppels

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

druppels

Hallo chemici,

hier een vraag van een fotograaf. 'k Ben bezig om druppels te fotograferen. Dit kunnen prachtig zijn, voor voorbeelden zoek in google naar 'Harold Edgerton' - zijn beroemdste foto heet 'coronet'. Nu ben ik aan het hannesen met een pipetje van de apotheek, maar zou ik de druppels heel graag op een meer gecontroleerde manier laten vallen. Bijvoorbeeld dat ik ergens op druk of in knijp en dat er ook daadwerkelijk maar een druppel valt. Bestaat er in chemie zo'n soort geavanceerde pipet o.i.d.? Graag hoor ik uw tips en trucs aan!

gr. Sipke

ps. als iemand nog een goedkope ('k studeer nog en heb weinig geld tot m'n beschikking) manier weet om door middel van het onderbreken van een lasertje o.i.d. een flitser af te laten gaan, dan houd ik me aanbevolen

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: druppels

Geen idee hoe je op een gemakkelijke manier steeds maar één druppel kan laten vallen, ik had al een heel verhaal getypt over continu steeds een nieuwe, maar dat wilde je niet :D

Even de foto gegoogeld:

Afbeelding

Berichten: 7

Re: druppels

Mooi is hij he... :D

Wat ging je schrijven dan? Als er elke 10 of 15 seconde een druppel valt vind ik het ook prima...

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: druppels

Neem een trechter en maak het gat zo klein dat er maar heel weinig water doorheen kan, als je het netjes doet kan je dan mooie druppels produceren...

Dit lijkt mij beter werken dan wat voor pipet dan ook, zeker omdat het niet meer afhankelijk is van jezelf, maar van de druk van het water erboven. En het is simpel en low-budget :D

Berichten: 7

Re: druppels

'k Heb dat al eens vluchtig geprobeerd, maar ik zal het nu eens echt proberen. Het is waarschijnlijk inderdaad in ieder geval de goedkoopste manier die wel goed zou kunnen werken.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: druppels

Wat je kan doen is het gat dichsmeren met lijm ofzo en er een dun rietje of liever een nog dunner buisje doorheen steken. Of dichtlijmen laten drogen en daarna met een dikke naald doorprikken, misschien wat makkelijker...

Berichten: 251

Re: druppels

waarom gebruik je geen buret ???? lijkt me het meest aangewezen en goedkoop

(of gebruik een buis, onderin een stop met buisje, rubber darmpje met klemmetje (ik denk type hoffmann) en je pipetje, kan je ook heel fijn regelen)

Berichten: 7

Re: druppels

Een buret.....

Op google zie ik allemaal plaatjes van 'buretten', maar.... hoe werkt een buret en waar vind ik (in Amsterdam) een buret?

Berichten: 1.153

Re: druppels

wat ook kan helpen met "langzame" druppels. Neem een vloeistof die viscoser is dan water, bv. glycerol dit stroomt langzamer, de druppels hebben andere vorm en het spat ook anders.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: druppels

Ik denk zomaar dat Jack niet heeft gelezen dat je geen chemicus bent of zijn vervolg ideeën komen nog :D

Brunschwig en VWR International zitten in Amsterdam en deze zouden glaswerk moeten kunnen leveren volgens hun sites...

Berichten: 151

Re: druppels

Simpel en goedkoop:

Koop een lijmspuitje bij de dicht bijzijnde hobby winkel.

Pomp er water of andere vloeistof in en klaar.

Berichten: 111

Re: druppels

kwam een mooie link tegen, eigenlijk precies wat je wilt hebben

http://users.skynet.be/fotoopa/highspeed_frame_set.htm

Reageer