Scriptie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Scriptie

Hallo,

Ik schrijf een scriptie over bepaalde onderzoekstechnieken bij forensisch onderzoek. Nu ben ik op zoek naar iemand die mij wat meer kan vertellen over de volgende technieken/apparaten:

- UV-Vis spectrofotometer

- Infrarood spectrofotometer

- Stereomicroscoop

Ik wil weten waarvoor ze worden gebruikt (welke objecten/weefsels) en wat ze onderzoeken.

Alvast bedankt! :)

Yrus

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Scriptie

Hallo Yrus, welkom op Chemieforum.nl! :)

Het rijtje dat je geeft zijn allemaal optische instrumenten. De UV-VIS spectrofotometer is een apparaat om optische eigenschappen van een (meestal vloeibaar) monster te meten, en dan gaat het meestal om absorptie. Sommige instrumenten laten meteen toe om bijv. fluorescentie te meten.

De Infrarood spectrofotometer doet ook aan absorptie, maar in een ander golflengtegebied.

De Stereomicroscoop is een microscoop waar het beeld via een dubbel lenzensysteem wordt gegenereerd. Anders dan bij een gewone microscoop, zie je de beelden driedimensionaal in plaats van tweedimensionaal.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Scriptie


Berichten: 1.122

Re: Scriptie

hmm lastige vraag!

Ik neem aan dat je wel weet hoe de verschillende technieken werken die je opnoemd maar specifiek wilt weten hoe ze precies worden toegepast in de forensische chemie?

- UV-Vis spectrofotometer: Deze zal niet voor weefsels gebruikt worden aangezien deze (logischer wijs) een transmissie hebben van ongeveer 0%. Misschien wordt het o.a gebruikt om fluorescentie mee te meten, of doel je alleen op absorptie? In de forensische chemie wordt bloed aangetoont met een luminolreactie en fluorescentie. Voor zover ik weet wordt dit 'simpelweg' op het oog gedaan, dus met een UV-lamp wordt gekeken of ergens bloedsporen op zitten.....maar of ze ook kwantitatieve analyses hiermee doen dat weet ik niet.

- Infrarood spectrofotometer: Met intrarood wordt o.a CO aangetoond. daarmee kan bijvoorbeeld gekeken worden of iemand aan een koolmonoxide vergiftiging is gestorven.....typische forensiche chemie dus. Maar ik kan me goed voorstellen dat IR voor veel meer forensische analyses gebruikt wordt; structuuropheldering etc.

- Stereomicroscoop: Dit is geloof ik een microscoop waarmee je 3D beelden kan verkrijgen van een object toch? Waar ze dit voor gebruiken? tja, mooie 3D plaatjes maken van te onderzoeken weefsels en objecten?! :)

Misschien is er iemand op het forum die op het forensisch lab werkt en je meer toegepaste informatie kan geven Afbeelding

Grtz Bas

Berichten: 6

Re: Scriptie

hartstikke bedankt allemaal voor de antwoorden! :)

Moet lukken zo.

grtz iris

Reageer