bepaling van energiewaarden voedsel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

bepaling van energiewaarden voedsel

Een tijdje geleden is hier ook al is iets over geplaatst, maar toch zou ik alsnog willen vragen of iemand weet hoe van voedingsstoffen de energiewaarde wordt bepaald.

Hierbij bedoel ik niet het bepalen van de hoeveelheid vet, eiwit en koolhydraten en aan de hand daarvan de energiewaarde berekenen, maar eerder een manier om het van één product in z'n geheel te bepalen.

Berichten: 22

Re: bepaling van energiewaarden voedsel

van wat ik me nog herrinner tijdens de lessen voeding gebeurd dit in een kalorie meter maar hoe dit juist werkt kan ik je niet zeggen. misschien kun je eens gogelen naar het woord caloriemeter.

groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: bepaling van energiewaarden voedsel

Een calorimeter is niets anders dan een perfect geisoleerd vat waarin je een reaktie laat plaatsvinden. Omdat geen warmte kan ontsnappen (in theorie althans) kun je aan de hand van een thermometer goed zien hoeveel warmtestijging de reaktie heeft veroorzaakt. Als je dan ook de massa en de warmtecapaciteit van de inhoud (Joule per gram per graad C) kent, kun je dus zien hoeveel joule energie je reaktie heeft opgeleverd.

Ik betwijfel ten zeerste of zo'n calorimeter nuttig en praktisch gebruikt zou kunnen worden om bijvoorbeeld yoghurt in te verbranden en zo de energie-inhoud te bepalen.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer