brekingsindex

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

brekingsindex

Hallo,

weet iemand een website waar ik de brekingsindices van tertiair-butylalcohol en tertiair-butylchloride kan vinden of misschien ken je ze zelf wel?

Groetjes

Berichten: 1.122

Re: brekingsindex

volgens de handbook of chemistry heeft tertiair-butylalcohol een brekingsindex van 1.395. tertiair-butylchloride kan ik er niet in vinden helaas........

Grtz Bas

ps: tertiair-butylalcohol is toch hetzelfde als 2-butanol of moet ik mij nu diep gaan schamen? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: brekingsindex

ps: tertiair-butylalcohol is toch hetzelfde als 2-butanol of moet ik mij nu diep gaan schamen? :oops:
Ik denk dat je je moet gaan schamen Bas :oops:

Volgens mij is tert-butylalcohol namelijk hetzelfde als 2-methyl-2-propanol. Anders zit er geen tertiair koolstof in namelijk!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: brekingsindex

je hebt gelijk, schaam schaam. Ik had het beter eerst even op kunnen zoeken.... :oops:

@ Hanife: die brekingsindex klopt dus niet :oops:

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: brekingsindex

Nog steeds het handboek:

2-methyl-2-propanol n=1.3878

2-chloor-2-methylpropaan staat er volgens mij niet in. 2-chloorbutaan zit op n=1.3971 en 1,2-dichloor-2-methylpropaan n=1.4370. Een ruwe schatting als ik nog wat andere isomeren bekijk: 1.397 +/- 0.015 zal een heel eind in de richting komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: brekingsindex

2-chloor-2-methylpropaan staat er volgens mij niet in.
Dat je dat durft te zeggen als je het niet kunt vinden. Ik zie het als een zonde als er zo over "de heilige schrift"wordt gesproken :oops:

Volgens HCP53:

p1141 tert-butylchloride: 1.3857 bij 20°C

p1633 tert-butylalcohol : 1.3878 bij 20°C

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: brekingsindex

Karl Fischer schreef:

Volgens HCP53:

p1141 tert-butylchloride: 1.3857 bij 20°C

p1633 tert-butylalcohol : 1.3878 bij 20°C
Je hebt natuurlijk gelijk. In mijn HCP64 dezelfde waarden. Alleen had ik de alcohol gewoon onder 2-methyl-2-propanol gevonden, en daar in de buurt staan ook chloorvarianten maar net niet deze. Handig dat het ook nog onder tert-butyl staat.

Maar ach, het zat ruim binnen mijn standaarddeviatie.....

Berichten: 61

Re: brekingsindex

ik heb even de brekingsindexen gezocht via "chemexper" en ik kom uit:

tert. butanol = 1,386 - 1,388

tert. butylchloride ( = 2-chloro-2-methylpropaan) = 1,3838 - 1,3858

Berichten: 3

Re: brekingsindex

Merci allemaal :oops:

Groetjes

Reageer