Vraag over de ladder-schuur paradox

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Vraag over de ladder-schuur paradox

Ik had een vraagje over de ladder-schuur paradox uit de minicursus speciale relativiteit. Hierin stelt men dat vanuit het referentiestelsel van de schuur, de voorste klok achterloopt op de achterste. (Ik hoop dat ik het juist begrepen heb dat dit komt omdat gelijktijdigheid wordt gezien als dat het licht van de twee gebeurtenissen, het tikken van de klokken hier, op hetzelfde moment in het midden van de ladder zou moeten aankomen. Maar door de voorwaartse beweging van de ladder komt het licht van de voorste klok eerder aan.) Nu is m'n vraag hoe je dit verschil berekent (in de tekst staat dat dit 1.6E-8 zou moeten zijn) Ik zou denken dat je dit doet met de lorentztransformatie van de tijdsas, dus t' = (t-xv/c²) / (1-v²/c²)^1/2 maar dit getal wilt er maar niet uitkomen.. en ik kom ook soms negatieve getallen uit. Ik hoop dat iemand me even stap voor stap kan uitleggen hoe je er komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Vraag over de ladder-schuur paradox

Ik denk dat het verschil

l/(c+v) - l/(c-v) = 2l/(c²-v²) is. Dit weet ik niet zeker.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: Vraag over de ladder-schuur paradox

Ik heb het ondertussen elders reed gevonden. Het gaat met de formule l*v* gamma.gif /c²

Berichten: 8

Re: Vraag over de ladder-schuur paradox

Ik zie juist dat jou formule dezelfde is als de mijne:) ik heb het gewoon allemaal nog wat verder uitgewerkt

Reageer