temperatuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

temperatuur

Wat voor invloed heeft temperatuur schommelingen op het lab op je HPLC-systeem

Berichten: 2.399

Re: temperatuur

verdelings coefficienten veranderen waardoor je retentie veranderd.

Berichten: 266

Re: temperatuur

Viscositeit van mobiele fase verandert.

Bij GC veranderen de verdelingscoefficienten wel extremer omdat enthalpieverschil groter is bij gasvormige mobiele fase. (van t hoff)

Diffusie neemt toe bij grotere T

Berichten: 2.399

Re: temperatuur

Viscositeit maakt niet uit voor de retentie, want je pomp geeft een gedefinieerde flow (bv 1ml/min) en dus alleen de backpressure veranderd (dit is wel een reden waarom sommige bedrijven een wat hogere temp gebruiken). De retentie veranderd dus door een verschil in verdelingscoefficient. Verdelingscoefficienten zijn zeer temperatuur gevoelig!

Maargoed de viscositeit veranderd ook, je hebt een algemene vraag gesteld, was je geinteresseerd in het chromatografische patroon of in alles wat veranderd?

Berichten: 1.153

Re: temperatuur

een andere factor waar je rekening mee moet houden is bij warm weer verdampt je MeOH (of ACN) nog sneller dan water dus je mobiele fase samenstelling veranderd al in de pot. Dus je stop andere fase in je LC systeem dan wat je denkt. Dus je retentietijden veranderen hier ook door.

Verder heb ik ooit meegemaakt dat de autosampler zoveel was opgewarmd dat hij niet meer in zijn home position kwam. Enige oplossing...naar huis gaan

Berichten: 2.399

Re: temperatuur

Lol zo`n autosampler wil ik ook wel met dit weer ;) . Heb je dr nog 1?

Berichten: 677

Re: temperatuur

Bij HPLC is de retentietijd van de componenten natuurlijk zeer belangrijk.

Als vuistregel kan je stellen dat de retentietijd met 1 à 3 % daalt bij een temperatuurstijging van 1 °C. Dit heeft ook een invloed op de selectiviteit, maar die is niet echt voorspelbaar.

In laboratoria waar reproduceerbaarheid zeer belangrijk is, zal men de kolom steeds thermostatiseren op 30 à 40 °C.

Berichten: 12

Re: temperatuur

Maar het ook zijn dat je monsters als deze gevoelig zijn voor warmte kunnen ontleden bij een toename van de temperatuur op het lab tijdens een run

Berichten: 2.399

Re: temperatuur

Lijkt me niet. Die temperatuur sprongen zijn niet zo groot, met 10 graden temperatuurverschil heb je het vaak wel gehad. Wanneer je termolabile monsters hebt is de sampling en sample prep veel belangrijker. Als daar de fout niet intreed, dan is dat halfuurtje analyse vaak het probleem niet.

Berichten: 111

Re: temperatuur

Voor het eerste monster is het geen probleem dat half uurtje, maar als je een serie inzet mbv de autosampler, dan kan het wel uit maken voor monster 40. Want die wordt pas na 20.5 uur gemeten.

Ik wou dat ik runs had van een half uurtje.

Berichten: 12

Re: temperatuur

ja dat dacht ik ook adrenaline is bijv instabiel stof die zeker zal gaan ontleden als temp. stijgt. Zeker bij runs die de hele dag moeten draaien en dan heb ik het over zeker 10 graden verhoging van de temp.

Berichten: 266

Re: temperatuur

Ge kunt uw vialtjes toch koelen in de meeste HPLC-systemen met autosampler?

Berichten: 2.399

Re: temperatuur

JohnDo schreef: Voor het eerste monster is het geen probleem dat half uurtje, maar als je een serie inzet mbv de autosampler, dan kan het wel uit maken voor monster 40. Want die wordt pas na 20.5 uur gemeten.

Ik wou dat ik runs had van een half uurtje.
Ja maar dit valt onder de sample prep stap zoals ik al zeg!

Berichten: 111

Re: temperatuur

ben toch niet helemaal met je eens. 20 uur voordat het monster wordt gemeten, heeft niets met sample prep te maken. De monster staat klaar om gemeten te worden, de prep. is al gedaan.

Door de temperatuur schommelingen (vooral als het extreem heet is), kan invloed hebben om de te wachtte monster, denk aan verdamping uit de vial.

afhankelijk van oplosmiddel.

bv oplosmiddel dichloor methaan. Zelf als ik de oplossing in de vriezer zet van -10, heb ik last van verdamping, ongeacht wat voor afsluiting ik gebracht (tja je hebt natuurlijk de hele dure afsluiting) maar die gebruikt een gewone lab niet.

ps -80 is geen optie.

De meeste autosamplers maken gebruik van interne koeling, maar als de zaal temperatuur hoger is, kan de meeste koelers het temperatuur verschil niet aan.

Dichloormethaan bij 15C meten (kp 40C), terwijl labzaal 32C is. Dan ga ik mee met JeroenC.

Reageer