koperpoeder 99,998

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

koperpoeder 99,998

Geachte Leden,

Wie kan mij uitleggen waar koperpoeder 99,998 (CU63 69,1 CU65 30,9% +/- 0,005 %) voor word gebruikt?

In welk toepassings gebied?

En waarom is het zo duur?

alvast bedankt voor de moeite van uw reaktie

m.vr.gr

Willem Klokkers

Berichten: 2.399

Re: koperpoeder 99,998

Is het een poeder van alleen het metaal koper?

Ik kan me voorstellen dat 99,998 moet zijn 99,998% zuiver. Dit zou meteen ook de prijs verklaren. Hoe zuiverder de stof hoe duurder deze wordt. Ik kan verder geen applicaties bedenken waar zeer zuiver koper poeder voor nodig is, ik kan wel een gokje doen: koper als katalysator?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: koperpoeder 99,998

Andere toepassingen van zuiver koperpoeder zijn reductiemiddel en de productie van zuivere koperverbindingen. De prijs wordt hier helemaal door de zuiverheid bepaald, bij sommige andere verbindingen zijn ook de grondstoffen, energieverbruik of omslachtige ontsluiting medebepalend.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: koperpoeder 99,998

CU63 69,1 CU65 30,9% +/- 0,005 %
De nauwkeurig bekende isotoopratio zou een andere reden kunnen zijn waarom het zo duur is. Maar chemisch gezien lijkt me die irrelevant, dus ik heb werkelijk geen idee waar dit gebruikt zou moeten worden.

De isotoopratio is wel ongeveer wat in Wikipedia als normaal wordt aangegeven met 69,17% 63Cu en 30,83% 65Cu

Berichten: 251

Re: koperpoeder 99,998

akkoord met napoleon wat betreft de prijs , daarom geef ik amateurchemici de raad de apotheek als laatste bron van chemicalien aan te boren

ik denk ook in de richting van de synthese van bepaalde (organo)kopercomplexen

mogen wij weten waarom je deze vragen stelde ? (gewoon gezonde nieuwsgierigheid hoor) en - zo je het in je bezit hebt - wat is de kleur van dat koperpoeder ????

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: koperpoeder 99,998

Maar chemisch gezien lijkt me die irrelevant
Dit kan je gebruiken voor ICP-MS standaarden. De hoge zuiverheid voorkomt interferenties bij andere m/z-lijnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: koperpoeder 99,998

rwwh schreef: Maar chemisch gezien lijkt me die irrelevant
Dit kan je gebruiken voor ICP-MS standaarden. De hoge zuiverheid voorkomt interferenties bij andere m/z-lijnen.
Dat klinkt heel logisch! En inderdaad is het dus een fysische eigenschap die er toe doet, en niet een chemische!

Berichten: 2.399

Re: koperpoeder 99,998

Nou je kan het ook als interne standaard gebruiken, isotope labeling noemen ze het dan. Dit is de allermakkelijkste manier van calibreren (wanneer je dus ook een ms hebt). Voor sommige extractie technieken voornamelijk gebaseerd op adsorptie (treedt verdringing op) kan het helemaal handig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: koperpoeder 99,998

ik denk ook in de richting van de synthese van bepaalde (organo)kopercomplexen
Metallisch koper is een ongeschikte uitgangsstof voor de synthese van (organo)koper complexen. Met name voor de koper(I) verbindingen geldt dat de disproportionering hiervan wordt gekatalyseerd door koper(0). Het is dan zeer onhandig om bij de bereiding van een koper(I)verbinding metallisch koper aanwezig te hebben. Uit eigen ervaring heb ik gezien dat wanneer ook maar een klein spoortje koper(0) gevormt wordt tijdens de synthese van koper(I) verbindingen dat de synthese als verloren beschouwd kan worden.



Koper(I) complexen en/of cupraten worden veelal gesynthetiseerd uit de koper(I) halides of cyanides.

Koper(II) complexen worden iha ook niet uit metallisch koper gemaakt. Hiervoor wordt bijv koper(II) sulfaat, acetaat, halide oid gebruikt.

Naast het gebruik van de hoge kwaliteit metallisch koper voor ICP-MS zou het ook gebruikt kunnen worden voor het opdampen van dunne koperlaagjes (in de electronica) lijkt mij. Of volstaat daarbij een lagere kwaliteit?

Reageer