zuur base reactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

zuur base reactie

Hallo,

Onlangs heb ik bij een toets een vraag gehad over een zuur base reactie. ik heb geen antwoorden van de toets gekregen maar moet hem wel binnenkort over doen dus vandaar dat ik de vraag hier maar stel in de hoop dat ik hem de volgende keer wel snap. :)

het ging over een zwak zuur met een pH van 2. daarbij moest je de H30+ concentratie berekenen. ik heb dit gedaan en kwam op een van de gegeven antwoorden uit. maar bij de antwoorden stond ook als keuze dat het niet kon kloppen omdat een zwak zuur nooit een pH van 2 kan hebben en dat daarom de gegeven gegevens bij de vraag nooit konden kloppen. daardoor ging ik twijfelen en nu weet ik t zelf eigenlijk even niet meer.

misschien dat jullie mij kunnen helpen. alvast bedankt.

groetjes,

henk

Berichten: 2.399

Re: zuur base reactie

Een voorbeeld van een zwakzuur met een pH van 2 is H3PO4. Als ik in mijn binas kijk moet je zelfs nog wel wat lager kunnen met een zwak zuur. Bedenk wel dat je met sterke zuren zelfs negatieve pH waarden kunt bereiken. Of iets een sterk of zwakzuur is hangt in principe niet af van de pH, maar van de ionisatiegraad. Een sterkzuur zal volledig ioniseren wanneer het opgelost wordt. Alles dat niet volledig ioniseerd (en een zuur is) wordt een zwakzuur genoemd.

Ik ben de excacte percentages vergeten qua ionisatiegraad, misschien kan iemand anders hier nog wat over zeggen.

Berichten: 243

Re: zuur base reactie

Tja, ik denk dat de begrippen 'sterk' en 'zwak' ook in deze context relatief zijn. Misschien bestaan er wel (arbitraire) richtlijnen, maar zo lang er sterkere zuren bestaan, kun je een zuur altijd 'zwak' noemen, en omgekeerd.

Als de uitkomst van jouw berekening overeenkomt met een van de mogelijke antwoorden, lijkt me dat toch een aardige indicatie dat je deze vraag goed zou hebben beantwoord.

Berichten: 2.399

Re: zuur base reactie

Ik dacht dat iets een sterk zuur was als het voor meer dan 99% dissocieerde. In het binas staan deze zuren ook aangegeven. Als ik kijk naar het chemlevel van henkj1983, dan denk ik dat hij nog op de middelbare school zit, daar werkt men vaak met een lijstje van 7 sterke zuren (als ik aan mijn eigentijd terug denk).

Zeker wanneer er dit soort vragen gesteld worden mag ik toch wel verwachten dat jullie enige richtlijnen gehad hebben niet?

Reageer