Toxische gassen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Toxische gassen

Hoeveel toxische stoffen zijn dodelijk voor de mensen bij een inademing van een concentratie van 34 g/m3 en een blootstelling van 10 minuten? En welke??

bedankt,

Jorrit Nieuwenhuis

ARCADIS

Veiligheid & Risicoanalyse

Berichten: 251

Re: Toxische gassen

Geachte Heer Nieuwenhuis,....

Ik wil best voor U op zoek gaan naar dergelijke gegevens, maar heb echt geen zin om een deel van Uw beroep over te nemen....

Met excuses voor deze misschien botte reactie,

J. De Keyzer

Berichten: 1.153

Re: Toxische gassen

in dit geval geef ik Jack gelijk.

Als iemand die bij Veiligheid en Risicoanalyse werkt hoort u zelf te weten waar dit te vinden is, anders ben ik erg, heel erg blij dat ik niet bij Arcadis werk!

Berichten: 311

Re: Toxische gassen

Mmmh.. Jack en Jeroen hebben wel gelijk, maar een paar nuttige informatiebronnen zijn nooit weg:

- Hommel, Handbuch der gefaehrlichen Gueter

- Chemiekaarten

Ik dacht dat deze konden worden gebrowsed op MAK en LD50 waarden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Toxische gassen

Mag ik dan nog toevoegen dat 34g/m3 een flinke concentratie van ca. 3% betreft?! Een mens ademt in rust ca. 20x een halve liter lucht per minuut, dat is dus 0.1 m3 in 10 minuten. Als we aannemen dat de gifstof 100% in de longen wordt opgenomen hebben we het dus over een dodelijke dosis van 3,4 gram! Dat zullen er heel wat zijn!

Berichten: 111

Re: Toxische gassen

Mag ik dan nog toevoegen dat 34g/m3 een flinke concentratie van ca. 3% betreft?! Een mens ademt in rust ca. 20x een halve liter lucht per minuut, dat is dus 0.1 m3 in 10 minuten. Als we aannemen dat de gifstof 100% in de longen wordt opgenomen hebben we het dus over een dodelijke dosis van 3,4 gram! Dat zullen er heel wat zijn!
In dat geval kan je HD van je lijstje afhalen, komt niet eens in de longen terecht. Je bent dan al gestikt.

Het lijkt mij het beste dat u contact op neemt met TNO Defensie en Veiligheid in Rijswijk (hier wordt ook risicoanalyse uitgevoerd). Hier weten de mensen wel antwoord op u vraag en willen u graag helpen.

Reageer