Nikkel in een dubbeltje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Nikkel in een dubbeltje

Goedendag,

Ik en een vriend van mij moeten voor school aantonen hoeveel nikkel in een dubbeltje zit. De opdracht vertelt dat we dit moeten doen m.b.v. sterke zuren.

Zelf hadden wij in gedachten op te zoeken uit welke materialen het dubbeltje bestaat.

Dan willen we het muntje oplossen in een zuur, dat een neerslag vormt van alleen het nikkel (als dat mogelijk is).

D.M.V. een titratie willen we dan de hoeveelheid nikkel bepalen.

Onze vraag luidt: Kan dit en met welke stoffen moeten we dat dan doen. Als het zo niet kan, hoe kan het anders wel?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie tijd en moeite.

Groet,

Berend

Berichten: 3

Re: Nikkel in een dubbeltje

Wat ik nog vergeten ben te vertellen, sorry daarvoor, was dat we het dubbeltje op moeten lossen in salpeter zuur en dan dmv een ijklijn het nikkelgehalte moeten bepalen. We moeten uitgaan van een ijklijk van een standaard oplossing die 2,60gram NiSO4.6H2O per 100mL bevat.

alweer bedankt.

Berend

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Nikkel in een dubbeltje

Nikkel kan je gravimetrisch bepalen door dimethylgloxime toe te voegen. Je krijgt dan een neerslagreactie met een mooi rood kleurtje. Door te filtreren en drogen kan je uiteindelijk het nikkelgehalte bepalen.

Dit is echter alleen mogelijk met Nikkel(II)
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Nikkel in een dubbeltje

Je bedoelt DEZE bepaling?

Ik zou in ieder geval iets met EDTA doen.........
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Nikkel in een dubbeltje

Kan het niet gewoon met AAS?

Berichten: 88

Re: Nikkel in een dubbeltje

Volgens mij heb ik ook een paar maanden geleden het nikkelgehalte bepaald mbv AAS. Ging erg makkelijk 8-[

Berichten: 3

Re: Nikkel in een dubbeltje

Het is inderdaad de opdracht die Raspoetin heeft gepost. De methode houdt iets in met een colorimetrische bepaling. We hebben alleen geen idee hoe we dit aan moeten pakken en een ijklijn moeten opstellen.

Het zou fijn zijn als jullie ons nog konden helpen daarmee.

Reageer