Reactievergelijking

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Reactievergelijking

Hallo, mensen. Ik ben nieuw op dit forum, ik was wat info aan het zoeken op het net voor mijn verslag dat ik moet schrijven voor chemie en ik kwam ineens op dit forum terecht. En mits ik een chemie fan ben (ik wil volgend jaar biochemie studeren op het unief) heb ik mij maar direct aagesloten! 8-[

Mijn vraag: Ik had graag de reactievergelijking geweten van deze reactie

Natriumbicarbonaat + citroenzuur

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Reactievergelijking

Welkom op Chemieforum.nl (tegenwoordig ook te bereiken via Chemieforum.be trouwens) 8-[

De reactievergelijking is niet zo moeilijk. Bekijk eerst eens wat de formule is van de stoffen die met elkaar reageren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 22

Re: Reactievergelijking

NaHCO3 + C6H8O7 -> CO2 + H2O + CH2COOHC(NaO)COOHCH2COOH

Klopt dit?

Berichten: 328

Re: Reactievergelijking

De carbonzuur groepen (-COOH) zullen een H+ afstaan, niet de hydroxyl (-OH) groep.

Afbeelding

Berichten: 22

Re: Reactievergelijking

dus:

CH2COONaC(OH)COOHCH2COOH

Berichten: 328

Re: Reactievergelijking

Bijna, alle 3 de carbonzuur groepen kunnen een H+ afstaan en zullen dat dus ook doen.

Berichten: 22

Re: Reactievergelijking

ik denk dat ik het gevonden heb:

3NaHCO3 + C6H8O7-> 3CO2 + 3H2O + CH2COONaC(OH)COONaCH2COONa

Berichten: 328

Re: Reactievergelijking

Ja zo klopt de vergelijking.

Berichten: 22

Re: Reactievergelijking

Bedankt! 8-[

Weet je misschien ook hoe de stof noemt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reactievergelijking

Dat is natriumcitraat. Of volgens de naamgevingsregeltjes van IUPAC natrium 2-hydroxypropaan-1,2,3-tricarboxylaat

NB. De tussenvormen waarbij respectievelijk één of twee van de drie zuurgroepen zijn gedeprotoneerd heten (als natrium het tegenion is): natriumdiwaterstofcitraat en natriumwaterstofcitraat.

Reageer