Margarine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Margarine

Hallo allemaal!

Ik heb weer eens een aantal vraagjes voor jullie 8-[

* Ik wil graag weten of het klopt dat halvarine maar voor de helft uitmargarine bestaat.

*Waarom kun je wel in margarine bakken en niet in halvarine?

*Heeft dat miss met het smelt/kookpunt te maken?

*Of miss met de energie?

Nou alvast weer heel erg bedankt!!

Greetz Marieke

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Margarine

Margarine en halvarine zijn geen zuivere stoffen, en hebben dus geen "smeltpunt"...

Beide zijn emulsies van vet/water. In halvarine is die emulsie extra gestabiliseerd, en zit er veel meer water in. Dat water gaat in de pan nogal spetteren: bij bakken wil je de temperatuur veel hoger dan 100C hebben!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Margarine

En dus gebruik je margarine met een veel lager watergehalte, zodat dit vlug verdampt (de belletjes gaan dan weg en je kunt het spek gaan braden 8-[ ) en de olie ineens loeiheet gaat worden.

Berichten: 14

Re: Margarine

Heej weer heel erg bedankt voor jullie hulp!!

Greetz Marieke

Berichten: 1

Re: Margarine

omg k heb PRECIES dezelfde opdracht:P mag ik weten op welke school jij zit? ik zit op het ROC te eindhoven in klas LA1C-9

thnx laterz:P

Richy
At one point in your life, you have the things you want the most or the reasons why you don't.

Berichten: 35

Re: Margarine

Ik had ook precies dezelfde vragen. k zit ook op het ROC Leeuwenborgh in Sittard. Tis gewoon een bepaalde lesmethode :eusa_sick:

zal wel van een blokboek zijn he? :P

Berichten: 3

Re: Margarine

1 jaar later en raad eens...idd ik heb dezelfde vragen... Ergens hier op het forum stond dat je de Karl Fisher methode kon gebruiken en iemand anders weer dat je met zand moest mengen ofzo...? Heeft iemand meer uitleg???

Meer info: ik kreeg net te horen dat we een exsiccator moeten gebuiken en waarschijnlijk dat met het zand te maken had maar nu wil ik graag weten: Moet ik nou de halvarine eerst indampen en dan in die exsiccator doen?

Berichten: 51

Re: Margarine

Ha hier ben ik nu ook mee bezig. :oops:

Reageer