Chemisch afval

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Chemisch afval

Ik heb me op het chemieforum aangemeld omdat ik wat vragen heb over het afvoeren van chemisch afval. Ik heb nog wel meer vragen, maar deze zijn op dit moment het meest dringend.

Ik heb een klein conserveringsatelier met een zuurkast (een laboratorium zou ik het niet willen noemen :) waarin ik met chemicalien werk. Met deze chemicalien behandel ik archeologische objecten. Ik maak ze schoon, stabiliseer ze en dek ze af met een beschermend laagje. Daarvoor gebruik ik verschillende stoffen. Zuren, basen, zoutoplossingen en diverse oplosmiddelen. Dat zijn corrosie-inhibotors als BTA (benzotriazole) in alcohol, EDTA (ethyleendiaminotetraazijnzuur) in water, citroenzuur en azijnzuur (reiniging), natronloog (neutralisatie na behandeling met zuur), zilvernitraat, natriumfosfaat, natriumsulfiet en natronloog (om ijzer te ontzouten), bariumhydroxide (om deze chemicalien weer te verwijderen), paraloid in aceton en li-ters en liters demiwater.

Buiten het feit dat ik het soms erg moeilijk vind om te bepalen of een gemaakte oplossing nog "goed" is of werkzaam (al is dat laatste wel af te leiden als na een paar dagen nog niets is gebeurd :) ) zit ik met de volgende vraag: hoe moet ik de gebruikte chemicalien verzamelen, kan het bij elkaar en wat niet? De grootste hoeveelheden heb ik van 0,5M natronloog en 0,5M natriumsulfiet in demiwater, want dat zijn verschillende baden achter elkaar. Kan ik daar de andere chemicalien zomaar bij doen? Wat kan wel en wat absoluut niet? Scheelt het als ik het verdun met (leiding)water? Moet dat dan in zo'n groot vat - en kan ik dat gewoon in een hoekje neerzetten, moet dat liever naar buiten, wat zijn de bepalingen? Iemand enig idee wat het kost om dat af te voeren?

Misschien een beetje domme vragen, maar ik loop hier nu echt tegen aan. Tot nu toe heb ik maar 2 kleine flesjes met natronloog afgevoerd (maar dat is eigenlijk gootsteenontstopper en dat doe je toch ook door de afvoer?). Maar de hoeveelheden en soorten chemicalien worden nu wel zodanig dat ik er een structureel goede en veilige oplossing voor wil zoeken.

iedereen die suggesties heeft: laat het me alsjeblieft weten!

alvast bedankt,

Karin

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Chemisch afval

Ik ben niet zo goed op de hoogte van de milieuregels, maar zilverresten (van je zilvernitraat) door de gootsteen gooien is volgens mij verboden. Deze moeten apart ingezameld worden en ik zou deze niet vermengen met ander afval.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: Chemisch afval

Hallo Karin,

Afvoeren van chemisch afval is in kleine hoeveelheden een behoorlijk probleem en ik denk dat je eerst de echt schadelijke stoffen apart moet houden.

De belangrijkste groep zijn de zware metalen (zilver,barium) die je echt apart moet afvoeren.

Bij de overige stoffen geld dat de absolute hoeveelheden belangrijk zijn.

Organische oplosmidelen zoals aceton, BTA in alcohol liever niet in de gootsteen maar apart verzamelen.

natronloog, citroenzuur, natriumsulfiet, natriumfosfaat met veel water door de gootsteen spoelen want dit levert geen milieuschade op.

verontreinigd demiwater behalve met zware metalen dezelfde route.

Een apart probleem is de EDTA, ik heb begrepen dat dit een probleem oplevert voor waterzuiveringsinstallaties maar in klein hoeveelheden grammen levert dat volgens mij geen problemen op maar mischien weet iemand anders hier het fijne van.

Het verzamelde de KCA kun je apart bij de gemeente aanbieden.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

Gerard

Berichten: 3.145

Re: Chemisch afval

Natrium hydroxide en natrium sulfiet mogen gewoon het riool in, ook als het gaat om liters. Als ik de boel verstopt heb, dan gaat er ook al gauw een paar ons van dat spul de gootsteen in.

Citroenzuur en azijnzuur mogen ook het riool in. Ook zuren als zwavelzuur en zoutzuur mogen het riool in, denk maar aan die Mega gootsteenontstopper, dat is 97% zwavelzuur. Ik zou echter zuur-afval wel eerst verdunnen met kraanwater voor het wegspoelen.

Fosfaat mag ook het riool in. Vroeger bevatte zeep veel fosfaat, dat is nu niet meer zo, maar als jij als enige iedere week een paar ons fosfaat loost, dan krijgt niemand daar wat van. Vroeger loosde ieder huishouden een paar kilo per week!

Waar je inderdaad echt voor op moet letten zijn de zware metalen. Deze moeten zeker niet het riool in. Zelf ben ik hobby chemicus en wat ik sinds kort doe is oplossingen, waarin weinig zware metalen als lood, zilver en koper zitten met natrium sulfide behandelen. Ongeacht de andere chemische stoffen in de oplossing, het zware metaal slaat neer als bijna zwart sulfide. Dat laat ik bezinken en de heldere vloeistof er boven gaat gewoon het riool in. De overmaat sulfide mag ook het riool in, binnen een etmaal is dit omgezet naar sulfiet en nog een paar etmaal later is het allemaal onschuldig sulfaat geworden. Je moet sulfide resten wel goed naspoelen met veel water.

Die truc met sulfide zorgt er dus voor dat het volume van het afval dat ik moet bewaren zeer aanzienlijk wordt gereduceerd. Anders zou ik ook zitten met liters sterk verdund zware metaal afval.

Je barium afval kun je niet compact maken met sulfide. Daarvoor zou ik even naar de drogist gaan en magnesium sulfaat of natrium sulfaat halen. Hiermee maak je een oplossing en daarmee sla je barium sulfaat als wit neerslag neer. Dit laat je bezinken en de heldere vloeistof er boven mag gewoon het riool in.

Die oplosmiddelen die je noemt, om hoeveel gaat het? Ik gebruik deze ook wel eens, echter in ml. hoeveelheden. Als ik er van af wil, dan hang ik buiten een doekje, waar ik het op schenk. Aceton en alcohol verdampen snel en binnen een paar minuten ben je er van af. De damp is niet schadelijk voor het milieu, deze wordt snel afgebroken in de lucht.

Het enige waar ik je niet bij kan helpen is BTA en EDTA. Bij experimenten met EDTA spoel ik de boel door het riool, maar ik praat dan over minder dan 1 gram per experiment en dat een paar keer per jaar misschien. BTA wordt ook in de fotografie gebruikt en afval hiervan bied ik voor de zekerheid maar aan als DOKA afval, ik weet niet of dat nodig is, maar ik neem dan maar het zekere voor het onzekere.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemisch afval

Je zou je EDTA ook kunnen indampen en dan het overgebleven poeder naar het KCA-depot brengen.

Reageer