contacthoek druppels

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

contacthoek druppels

goededag

Een druppel zal op een vlakke plaat een contacthoek krijgen die veroorzaakt wordt door de surface energy van het materiaal en de surface tension van het druppeltje.

Wat ik graag zou willen weten is of er iemand mij kan vertellen waar ik die waardes vandaan kan halen of iemand die die heeft. Normaal gesproken is daar apparatuur voor maar dat is niet te betalen.

Graag zou ik willen weten wat de contacthoeken zijn van diverse aromaten (bijvoorbeeld benzeen en tolueen) op een plaat RVS en diverse kunststoffen.

Ik wil weten of de adhesiekrachten tussen kunststof en aromaten groter is dan tussen RVS en aromaten. Voor water weet ik dat kunststof hydrophobic is en olephilic. Wanneer ik gegvens heb over surface tension en surface energy en contacthoek dan kan ik volgens mij de adhesiekracht uitrekenen.

wie kan mij helpen ik weet niet waar ik het kan vinden

mvg

Berichten: 51

Re: contacthoek druppels

Hoi Korf08

Eerst even zeuren over het gebruik van je parameters.

Surface energy = Oppervlakte energie

Surface tension = Oppervlaktespanning

Ik denk dat dit soort waarden niet zo gemakkelijk te vinden zijn.

Wat je zou kunnen doen is zorgen dat je druppel van je vloeistof op een plaat legt

met achter de druppel een vel, met eventueel wat hulplijnen, en hier dan een (digitale) foto van maken en dan uitvergroten en de hoek meten. Je moet er alleen zeker van zijn dat je alles goed waterpas hebt staan.

Realiseer je wel dat de contact hoek die je nu meet de statische contact hoek is.

Je gaat er ook vanuit dat je systeem in evenwicht is, wat misschien niet het geval is. Oppervlaktespanning en oppervlakte energie zijn thermodynamische toestand functies en dat eventuele berekeningen altijd gebaseerd zijn op systemen in evenwicht. Maar dit gaat allemaal misschien wat te ver.

Een ander praktisch ding mocht je zelf gaan meten is de ruwheid van je oppervlak, je kan je voorstellen dat een druppel een andere vorm krijgt als er verschil in oppervlakte morfologie is. Pas dus op met te snel conclusies trekken.

Maar in het gunstigste geval zal je in ieder geval verschillen in contacthoek kunnen vinden die inderdaad te herleiden tot verschillen in adhesie tussen een druppel en een oppervlak.

Het lijkt simpel een druppel op een oppervlak leggen (en dat is het ook), maar wil je er theorieën aan gaan ophangen of grootheden gaan bepalen dan krijg je met tal van parameters te maken die de interpretatie erg ingewikkeld maken.

Berichten: 9

Re: contacthoek druppels

Hallo,

Zie de volgende link voor wat meer achtergrond informatie over contacthoekmetingen.

http://www.ramehart.com/goniometers/suppor...energy_finn.pdf

Op de site van de leverancier is nog meer informatie te vinden.

http://www.ramehart.com/goniometers/index.htm

Het meten van de contacthoek is met een contacthoekmeter zo gebeurd maar een betrouwbare meting op enkele graden nauwkeurig is niet zo eenvoudig. Afhankelijk van het oppervlak (o.a. ruwheid, oppervlakte verontreiniging) neemt de druppel van de te onderzoeken vloeistof een specifieke vorm aan. De grootte van de druppel is ook van invloed op de meting. Als je met oplosmiddelen aan de slag gaat dan merk je dat deze snel verdampen en de vorm van de druppel is dan niet echt constant.

Wat betreft de prijs. Niet te betalen valt denk ik wel mee. De goedkoopste meters komen volgens mij niet boven de 10000 Euro. Tweedehands zijn ze zeer waarschijnlijk aanmerkelijk goedkoper.

Mogelijk dat je met een digitale camera in macrostand de vorm van een druppel ook redelijk kunt vastleggen. Als dat lukt dan kun je zo de hoek bepalen.

Er is dacht ik zelfs een gratis plug-in voor het freeware beeldanalyse programma ImageJ waarmee je de contacthoek van een druppel automatisch kunt laten berekenen.

Yes gevonden; http://rsb.info.nih.gov/ij/plugins/contact-angle.html

Succes, Hastinium.

Berichten: 4

Re: contacthoek druppels

bedankt voor de informatie. Ik ben weer een stukje wijzer geworden.

korf08

Reageer