Wat ruik ik ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 58

Wat ruik ik ?

Hey!

Ik vroeg me laatst af wat reuk eigenlijk is ...

Zover ik weet zijn er twee nogal verschillende versies van de uitleg:

1) Je 'ruikt' ionen, deze ionen kunnen door receptoren in de neus worden herkend

Op dit principe zijn luchtverfrissers ook gebaseerd, die lucht de-ioniseren

2) Je neus kan de vibraties van moleculen opvangen en interpreteren. Ik neem aan dat dit via (heeeele kleine) trilhaartjes in de neus gaat o.id.

De tweede optie vond ik nogal intrigerend, omdat deze er op neerkomt dat een IR-spectrum niets anders dan een visuele representatie van 'geur' is.

Het schijnt dat goed getrainde neuzen zelfs specifieke chemische groepen (ester-, carbonyl-, alcohol- etc. ) kunnen detecteren.

Aannemende dat sommige (de meeste?) chemische groepen die natuurlijk voorkomen vrij stabiel zijn (anders kwamen ze niet voor) en dat sommige groepen simpelweg niet in ion-vorm voorkomen lijkt de vibratie-theorie me wel schappelijk.

Weet iemand welke interpretatie de juiste is?

Of zijn ze beide (een beetje) juist?

Als je geen idee hebt, maar wel een mening is dat natuurlijk ook goed 8-[

Berichten: 857

Re: Wat ruik ik ?

Reuk kan je trainen denk ik.

Mijn vader werkt al 42 jaar in de verfindustrie en kan bij het bedrijf waar hij werkt ruiken welke verf het is. 42 jaar geleden kon hij dit natuurlijk niet.

Ik denk dat dit ook voor andere stoffen geldt. De geur van ethanol en butanol is dus danig verschillend dat je het mbv van je ruik uit elkaar kan houden.

Maar wat reuk is??? Beat me....

Het is wel iets subjectiefs dat weet ik wil. Jij kan ethonol lekker vinden ruiken terwijl ik het maar een onaangenaam geurtje vind

Berichten: 238

Re: Wat ruik ik ?

wat je neus detecteerd zijn volgens mij gewoon moleculen die verdampt of gesublimeerd zijn.

Ionen kun je ook ruiken maar maken maar een klein deel uit van de moleculen die de geur van iets bepalen.

Zeker kun ook jij bepaalde esters ruiken!

esters staan bekend om hun specifieke geur, bijv in parfums.

Samenvattend denk ik dat beide beweringen dus niet juist zijn 8-[

maar de bovenste het meest 8-[

Je ruikt gewone moleculen.

Berichten: 2.399

Re: Wat ruik ik ?

Ik geloof niet dat je ionen ruikt. Ionen vliegen niet door de lucht maar komen voornamelijk voor in oplossing met een tegen ion. Als het zo makkelijk was om te ioniseren, dan was massaspecrometrie ook een eitje geweest.

Ik heb 4 verschillende theorien over de neus gelezen maar ze zijn geen van alleen volledig. De vibratie theorie gaat lang niet altijd op en dit is op die moment niet de meest geaccepteerde methode. Ik heb hier trouwens een hoofdstuk overgeschreven in mijn scriptie maar hier kan ik op het moment niet bij 8-[ . De neus heeft volgens mij een zeer grote hoeveelheid verschillende en specifieke receptoren, in tegen stelling tot de mond die maar 5 verschillende receptroren heeft (zout, zuur, zoet, umami en bitter).

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Wat ruik ik ?

De neus heeft volgens mij een zeer grote hoeveelheid verschillende en specifieke receptoren, in tegen stelling tot de mond die maar 5 verschillende receptroren heeft (zout, zuur, zoet, umami en bitter).


Ik ken er maar 4. Umami is mij volkomen onbekend. Kun je een voorbeeld hiervan geven?

Berichten: 58

Re: Wat ruik ik ?

Ach, ik geloof dat ze tegenwoordig om de maand weer een nieuwe smaakreceptor ontdekken op je tong 8-[

Toch is het raar dat luchtverfrissers werken als je ionen niet ruikt/ ionen niet veelvuldig in de lucht voorkomen. (overigens ben ik het wel helemaal met je eens dat het opzich wat raar zou zijn).

Blijkbaar werken luchtverfrissers dus niet door de lucht te de-ioniseren? ( de goedkope verzadigen een ruimte in ieder geval gewoon met iets penetrants ) 8-[

Om de proef op de som te nemen hoeven we alleen maar even aan plasma te ruiken .. heeft iemand een potje?

Re: Wat ruik ik ?

Even terug naar de vraag kijk eens op de volgende link

http://noorderlicht.vpro.nl/dossiers/19368...dstuk/19368913/

Berichten: 58

Re: Wat ruik ik ?

Ik ken er maar 4. Umami is mij volkomen onbekend. Kun je een voorbeeld hiervan geven?
Umami is een smaak die niet de andere 4 is en vrij recent 'ontdekt'.

"There is a taste which is common to asparagus, tomatoes, cheese and meat but which is not one of the four well-known tastes of sweet, sour, bitter and salty."

Professor Kikunae Ikeda

Je kunt er hier meer over lezen:The discovery of umami

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Wat ruik ik ?

"Lucht de-ioniseren" klinkt als een mooie reclameterm, ik zou er niet teveel waarde aan hechten.

Luchtverfrissers zijn gewoon aerosolen die de geurstof als gas verspreiden.

De receptoren in je neus zijn gevoelig voor bepaalde stoffen die zich aan de receptoren kunnen hechten, niets meer en niets minder. Alles wat je kan ruiken is dus, hoewel vaak maar heel minimaal, in gasfase aanwezig.

Hoewel de menselijke neus maar zeer grof uitgerust is vergeleken met andere organismen, is het nog steeds een verbazingwekkend gevoelig orgaan! Ik kan het even niet gauw op Google terugvinden, maar er zijn moleculen waar je er maar een paar van nodig hebt om ze te kunnen ruiken. Daarmee is de neus soms een betere detector dan het gevoeligste analytische instrument.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: Wat ruik ik ?

Dkakebeeke schreef: Ach, ik geloof dat ze tegenwoordig om de maand weer een nieuwe smaakreceptor ontdekken op je tong 8-[
Kun je andere smaak receptoren noemen dan die de laatste paar maanden ontdekt zijn? ik ben hier wel benieuwd naar. Umami is een receptor die in de oosterse landen al heel lang bekend is. Umami wordt nu erkend door bedrijven als unilever etc, deze bedrijven noemen dit nr5 uit de reeks. Umami is het pittige dat je vaak in chinees eten aantreft. Het mechanisme van signaal perseptie is ook bekend van deze receptor trouwens.

Berichten: 58

Re: Wat ruik ik ?

Eerlijk gezegd niet 8-[

Ik schreef het omdat ik me kan herinneren dat ik laatst een artikel las (misschien in c2w?) over weer een nieuwe ontdekte smaakreceptor. In dat artikel werd ook Umami genoemd...

Maarja, misschien ging het artikel gewoon over Umami ... weet het niet meer Afbeelding

Berichten: 238

Re: Wat ruik ik ?

hee da's apart, van umami had ik ook nog nooit gehoord.

is het een smaak of een gevoel?

pittige uit het eten kun je nml ook op je huid voelen.

ik zal eens googlen naar tsu ehh mami

Berichten: 161

Re: Wat ruik ik ?

Weer even over geur herkenning:

De mens kan ongeveer tienduizend geuren herkennen. Hoe dat kan was lange tijd een raadsel. Richard Axel en Linda Buck worden dit jaar gelauwerd voor onderzoek waarmee zij inzicht boden in dit vermogen van het reukzintuig.

De Amerikaanse onderzoekers ontdekten in 1991 een familie van maar liefst duizend genen die coderen voor reukreceptoren. De geurmoleculen uit de lucht binden aan deze receptoren aan de binnenkant van de neus. Vervolgens zenden deze geurreceptorcellen elektrische signalen de hersenen in, als eerste naar het reukcentrum. Elke geurreceptorcel heeft maar één type geurreceptor en de signalen van de verschillende geurreceptorcellen komen aan in verschillende microdomeinen van het reukcentrum. Vanuit deze microdomeinen gaan de signalen verder de hersenen in, waar de signalen van verschillende geurreceptorcellen worden gecombineerd, zodat patroonherkenning plaatsvindt. We ruiken dan bijvoorbeeld koffie.

De mens is een zeer slechte ruiker ivm bijv een hond veel diersoorten kunnen tot 100* gevoeliger zijn voor bepaalde stofen dan mensen. Insecten kunnen al reageren op enkele moleculen van bv een sexferomoon.

De mens is erg gevoelig voor zwavelverbindingen, een mooi voorbeeld is tetrahydrothiofeen, dit wordt gebruikt om aardgas (dat reukloos is) een geurtje te geven: een paar ppb is voldoende.....

Berichten: 2.035

Re: Wat ruik ik ?

Euh... dit is een letterlijke kopie van de door Gerard geplaatste link (zie boven, post van gisteren), bovendien worden ze niet, zoals jij beweert, 'dit jaar' gelauwerd, maar is dat, zoals je kan lezen, al vorig jaar gebeurd....

Misschien even de hele draad lezen voor je een reactie plaatst 8-[

Reageer