Betekent alcohol extraheren een afname van het volume?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Betekent alcohol extraheren een afname van het volume?

Misschien een beetje een verrassende vraag, maar voor mij wel een belangrijke.

Als je uit een liter bier van 5% de alcohol zou extraheren, hoeveel liter hou je dan over. Is dit nog steeds 1 liter? Of mag je stellen dat je 5% van 1 liter verdwijnt? Ik hoop dat iemand ons een uitsluitsel kan geven aan onze discussie die reeds enkele maanden loopt!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Betekent alcohol extraheren een afname van het volume?

Het antwoord lijkt mij toch vrij logisch... 5% van het bier is alcohol, dus als je die eruit verwijdert dan raak je 5% van het volume kwijt (in jouw geval dus 5% van een liter). Ik snap niet zo goed waar het probleem ligt.. :roll:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Betekent alcohol extraheren een afname van het volume?

Op bierflesjes staat het alcoholgehalte vermeld in vol%, dus, jawel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Betekent alcohol extraheren een afname van het volume?

Het antwoord lijkt mij toch vrij logisch... 5% van het bier is alcohol, dus als je die eruit verwijdert dan raak je 5% van het volume kwijt (in jouw geval dus 5% van een liter). Ik snap niet zo goed waar het probleem ligt..


Hoewel ik niet weet of het in dit geval van toepassing is: als je verschillende vloeistoffen mengt hoeft dit niet automatisch te betekenen dat de volumes van de stoffen bij elkaar opgeteld gelijk is aan het eindvolume van het mengsel. In het mengsel kan je te maken krijgen met een hogere of lagere molecuuldichtheid. De dichtheid van de eindvloeistof is dan groter of kleiener dan de gemiddelde dichtheid van de bestanddelen.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Betekent alcohol extraheren een afname van het volume?

Ik ben bang dat je gelijk hebt :roll: Wat googelen geeft me verder dit:
PRODUCTSCHAP DRANKEN

VERORDENING BENAMING GEDISTILLEERDE EN ZWAK GEDISTILLEERDE

DRANKEN PRODUCTSCHAP DRANKEN 2003

f. alcohol-volumegehalte: verhouding tussen het volume zuivere alcohol bij een

temperatuur van 20° C dat het betrokken product bevat, en het totale volume van het

product bij die temperatuur.
Als ik dit goed lees zou 10 vol% dus kunnen betekenen dat je uit 1000 mL weliswaar inderdaad 100 mL zuivere alcohol haalt, maar zoals JanMeut zegt inderdaad best nog 910 mL of zo vloeistof zou kunnen overhouden.. hihi, 100-10 = 91. Eindelijk een manier gevonden om slapend rijk te worden. De wonderbaarlijke biervermenigvuldiging.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Betekent alcohol extraheren een afname van het volume?

Binas tabel 11:

(t=293 K)

dichtheid ethanol: 0,80 g/ml

dichtheid water: 0,998 g/ml

dichtheid spiritus (95%): 0,85 g/ml

Als je dus 95 ml alcohol (= 95*0,80 = 76g) bij

5 ml water (= 5*0,998 = 4,99g) voegt, krijg je spiritus van 95 %, maar met een volume van geen 100ml (wat je zou verwachten) maar:

V = m/rho.gif = (76+4,99)/0,85 = 80,99/0,85 = 95,3 ml spiritus; oftewel het volume is kleiner dan de oorspronkelijke volumes bij elkaar opgetelt! :roll:
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Betekent alcohol extraheren een afname van het volume?

Wöhler schreef:
dichtheid ethanol: 0,80 g/ml  

dichtheid water: 0,998 g/ml  

dichtheid spiritus (95%): 0,85 g/ml


Is spiritus geen Methanol???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Betekent alcohol extraheren een afname van het volume?

Is spiritus geen Methanol???


om kort te zijn: nee. Het is echt wel ethanol. Daarom zit er ook een vies smaakje bij en een vies kleurtje en geurtje. Zodat je wel 3 keer nadenkt voordat je dat aan je mond zet.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Betekent alcohol extraheren een afname van het volume?

weer wat geleerd. In de quotes hieronder zie je dat de Jellinek-kliniek (verslaafdenzorg) ook nog wat te leren heeft, of ze maken uit 'politieke' overwegingen dezelfde fout als ik........

Maar, spiritus blijkt niet zo'n goed gedefinieerd product. Percentages bestanddelen variëren nogal eens. Ook een product van de RU, het woordenboek organische chemie, omschrijft spiritus anders dan BINAS. Waarom gaat BINAS dan volgens Wöhler uit van 95 vol% alcohol en 5 % water?

http://www.globetrotter.nl/brandstof_spiritus.html
Brandstof op alcoholbasis. Bevat ethanol (ethylalcohol) en toevoegingen, om het drinken van spiritus te ontmoedigen; het percentage alcohol is namelijk niet zo goed voor je lichaam en door de toevoegingen wordt de accijns betaling ontlopen.  In het buitenland wordt als toevoeging methanol gebruikt (in Nederland een mengsel van methanol, aceton, pyridine en andere stoffen),.,………
http://www.experimenten.nl/chemicalien.html
Ethanol  

Formule: C2H5OH

Omschrijving: Kleurloze lichtontvlambare vloeistof. Kan bij inademing of inslikken leiden tot vergiftiging van het centrale zenuwstelsel. Langdurige blootstelling kan lever-, nier-, en hartschade veroorzaken. Spiritus is 85% ethanol gedenatureerd met circa 3% methanol en 2-7% aldehyden, ketonen en esters met een blauwe kleurstof.
http://www.jellinek.nl/vraagenantwoord/ful....php?q=432&id=1
Kun je spiritus drinken?

In alcoholische dranken zit ethyl- alcohol (ethanol). Spiritus bevat 80 tot 95% methyl alcohol (methanol). Deze alcohol is ondrinkbaar.  

Methanol en haar metabolieten (stoffen die ontstaan tijdens de stofwisseling na het nuttigen van spiritus) zijn sterk giftig. Methanol leidt tot beschadiging van de oogzenuw hetgeen tot blindheid kan leiden.
http://www.woc.science.ru.nl/cgi-bin/view?spiritus
woordenboek organische chemie

spiritus Bestaat uit ethanol (90%), methanol (9,5%) en pyridine (0,5%).
Ondanks dat zal het volume best fors kleiner blijven dan het volume van de afzonderlijke bestanddelen zoals Wöhler stelt,

maar ik wil nou wel eens weten of BINAS nou eigenlijk ook niet een beetje slordig is. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Betekent alcohol extraheren een afname van het volume?

Er zit GEEN methanol in. Ik weet niet waar jellinek die info vandaan heeft, maar het is onjuist. Misschien inderdaad wel uit ideeele overwegingen.

Er zit wel een klein percentage methanol in, om de accijns te ontlopen en het drinken ervan te ontmoedigen, maar het is niet zo dat 85% van spiritus uit methanol bestaat. Dat is trouwens ook veel vluchtiger dan ethanol.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Betekent alcohol extraheren een afname van het volume?

Er zit GEEN methanol in. Ik weet niet waar jellinek die info vandaan heeft, maar het is onjuist.
Dat meende ik ook, maar de wet er bijgehaald lees ik dat volgens de Uitvoeringsregeling accijns - Bijlage A.2 Vermengingsvoorschrift overige alcoholhoudende produkten

per 100 liter ethanol 5 liter van het volgende moet worden bijgevoegd:
indien het brandspiritus betreft met 5 l van een mengsel van vloeistoffen dat bestaat uit 60%vol methanol, 11%vol foezelolie (concentraat van bijprodukten van alcoholische gisting), 20%vol aceton, 8%vol water, 0,5%vol butanon en 0,5%vol formaline (waterige oplossing van 37 gewichtspercenten formaldehyde), alsmede met een kleurstofoplossing waarvan de samenstelling en de hoeveelheid overeenkomen met de daaraan door de Directeur van het Laboratorium van de Belastingdienst te stellen eisen.
Let wel het gaat hier om brandspiritus. Niet om spiritus ketonatus of andere alcoholische producten die niet voor drinken zijn bedoeld. Bij andere producten mogen afspraken met de douane/belastingdienst worden gemaakt.

Deze (Nederlandse) wetgeving kan je nalezen op www.overheid.nl
β-Damascenon en maneschijn

Reageer