Drogestof bepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 130

Drogestof bepaling

Hallo,

Als er gevraagd wordt om het droge sotf gehalte van een produkt. Wat wordt er dan precies bedoelt??

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Drogestof bepaling

Alles behalve water?

Re: Drogestof bepaling

:) Droge stof gehalte van bier

Ik denk dat het meestal per stof gedefinieerd is maar dat het er vaak op neerkomt op een bepaalde tijd drogen bij een bepaalde temperatuur zodat "alle" vloeistof verdampt is.

Berichten: 130

Re: Drogestof bepaling

Wat is bijvoorbeeld het drogestof gehalte van benzine???

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Drogestof bepaling

Nou je denkt dat benzine nat is, en na toevoeging en affiltering van een droogmiddel is het nog steeds een vloeistof. Maar met droge stof wordt volgens mij nog altijd bedoeld dat je monster geen water bevat.

Berichten: 16

Re: Drogestof bepaling

droge stof is de stof die overblijft na drogen (na verwarmen)

dit betekent dus ook dat allerlei oplosmiddelen verdwijnen.

Als droge stof zou betekenen, zonder water, kun je beter het water gehalte bepalen en dit aftrekken van 100 %. Dit gaat sneller.

Berichten: 238

Re: Drogestof bepaling

inderdaad

er zijn verschillende droge stof bepalingen, zoals verwarmen bij 108 graden voor 3 uur of 5 u etc. Alle stoffen met een kookpunt beneden de 108 graden zullen dan verdwenen zijn en waarschijnlijk ook een deel van de stoffen die een kookpunt iets boven de 108 graden hebben (komen in mijn branche niet veel voor). Het wordt vaak gedaan bij poedervormige produkten.

Watergehalte is inderdaad iets heel anders; daarvoor kun je karl fischer of iets dergelijk gebruiken, die specifiek het watergehalte bepaalt.

Ik denk dus dat het droge stof gehalte als volgt is gedefinieerd:

droge stof gehalte = gewichtmonster na 3 u oven bij 108gr / Gewichtmonster voor verwarming * 100%

tenminste: wanneer wij aanvragen krijgen ter bepaling droge stof, dan geldt bovenstaande.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Drogestof bepaling

Okkie schreef: droge stof is de stof die overblijft na drogen (na verwarmen)

dit betekent dus ook dat allerlei oplosmiddelen verdwijnen.

Als droge stof zou betekenen, zonder water, kun je beter het water gehalte bepalen en dit aftrekken van 100 %. Dit gaat sneller.
:) Oeh, dus dan hou je van benzine dus eigenlijk het drogestof gehalte van normale lucht over?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Drogestof bepaling

Nee, je houdt alles over wat bij 105 graden niet verdampt is en dat is bij benzine ongeveer de helft. :)

Berichten: 2.035

Re: Drogestof bepaling

Oeh, dus dan hou je van benzine dus eigenlijk het drogestof gehalte van normale lucht over?
Watergehalte van benzine = 0, dus 100-0=100, en dat is NIET het drogestof gehalte van normale lucht, toch? :)

Benzine bestaat uit ca. 300(!) componenten, en het drogestof gehalte zal dus zeker niet 0 zijn!

:)

Berichten: 238

Re: Drogestof bepaling

huh wat allemaal??

ik geloof dat ik niet duidelijk was:

het gaat niet per se om water, maar in de regel is dat wel wat er verdampt. Je kunt wel water meten en dat aftrekken van 100% maar dat is een veel duurdere analyse (kral fisher), daarom wordt vaak droge stof gemeten...

droge stof wordt gemeten van poeders.

het is m.i. onzinnig om van benzine droge stof te meten.

108 of 105 graden geldt bij poeders die hoogstwaarsch een paar procent water bevatten

Harriel: in welk verband stel jij je vraag??

Berichten: 2.035

Re: Drogestof bepaling

Na je uitleg is alles wat duidelijker :)

Echter:
het is m.i. onzinnig om van benzine droge stof te meten.
Ik gaf al aan dat er zeker droge stof aanwezig is in benzine, dus wat is er 'onzinnig' aan dit te meten?? Op deze manier kan je nl. prima de ratio tussen laag- en (zeer-)hoogkokende bestanddelen bepalen...

Water is meestal het oplosmiddel dat je moet verwijderen voor een drogestof-bepaling, maar niet ALTIJD; er bestaan genoeg stoffen met restanten van andere oplosmiddelen :)

Berichten: 238

Re: Drogestof bepaling

mooi dat het duidelijk was

maar elke stof heeft een smeltpunt en als je maar genoeg stookt wordt ongeveer alles vloeibaar.

Definieer 'droge stof'...

bedoel je onoplosbare bestanddelen in bijv. benzine?

of bedoel je hoogkokende stoffen in van alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Drogestof bepaling

Droge stof wordt is hier een andere benaming voor gedroogde stof. Als je het op deze manier formuleert, moet je dus weten hoe een stof gedroogd wordt. Bij onze afdeling zijn er verschillende manieren voor:

- onder vacuum

- met een droogmiddel (P2O5 of CaCl2)

- onder invloed van temperatuur

- een combinatie van bovengenoemde

Omdat elke stof verschillend is, zal de bepaling ook op een andere manier uitgevoerd moeten worden. Een droge stof bepaling is dan ook één van bovengenoemde technieken toepassen gedurende een voorgeschreven tijdsbestek of tot constante massa.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.035

Re: Drogestof bepaling

jb31dec, je hebt een punt :)

Echter, gezien de kookpunten van de koolwaterstoffen in benzine zal je bij zo'n 300°C toch iets van 'vaste stof' overhouden..... om dat vloeibaar te krijgen (waarschijnlijk verkoolt het nog eerder, magoed 8-[ ) moet je denk ik wel HEEL veel hoger gaan met de temperatuur.... in dat traject kan je m.i. wel van 'de vaste stof in benzine' praten :)

Een goede algemene definitie is inderdaad lastig, maar kijkend naar de kookpunten van alle gangbare oplosmiddelen zal je denk ik niet al te gek hoog hoeven gaan..... iemand een voorstel? Afbeelding

Reageer