reacties tussen elektrolyten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

reacties tussen elektrolyten

Kan er mij iemand vertellen:

- hoe je ziet welke stof oplosbaar is het gaat over Vormingen van een neerslag of gasvoriming of neutralisatiereacties e

- het verschil tussen die 3 dingen hoe kan je zien dat het een neerslag is of een gasvorming?

'k heb woensdag exaam van chemie en ik snap het echt niet?

gelieven zo snel mogelijk te reageren ik wacht momenteel op antwoord) danku

Berichten: 238

Re: reacties tussen elektrolyten

he flapdrol,

.... :)

het helpt altijd om op tijd te beginnen..!

stel je vraag eens iets gerichter:

wat is 'zien'?
hoe je ziet welke stof
en je tweede vraag:
- het verschil tussen die 3 dingen hoe kan je zien dat het een neerslag is of een gasvorming?
.........belletjes...? :)

verder zijn van zouten (gaat het over zouten??) oplosbaarheden op te zoeken in tabellen.

vertel eens iets meer of geef eens een voorbeeld of stel de vraag in het huiswerkforum 8-[

Berichten: 2

Re: reacties tussen elektrolyten

awel he

het is mijn vormingen van neerslag enzo

ge krijkgt 2 stoffen bv NaCl en CuO (ik zeg maar iets kweet noet of dat kan)

dan moet je die stoffen appaart zetten Na+ + cl- en Cu+ + O-

en die vormen dan een reactie NaO en ClCu en dan moet je zeggen welke stof oplosbaar is en welke nie (ik heb zo een tabel, maar ik snap de werkwijze niet) en dan moet je kijken of het ene neerslag is een gasvorming of een neutralisatie

zo duidelijk?

Berichten: 328

Re: reacties tussen elektrolyten

Bedoel je die tabel met aan de bovenkant de negtieve ionen (NO3-, CH3COO-, enz) en aan de zijkant de positieve ionen (Na+, K+ enz)?? Tabel 45A uit BINAS.

Jouw voorbeeld (stel dat het mogelijk is):

NaCl + CuO -> Na+ + Cl- + Cu2+ + O2-

Dan kijk je wat er allemaal kan, dus + bij -

Na2O en CuCl2

Je zoekt aan de linker kant de Na+ op en dan ga je naar rechts tot je onder de O2- bent gekomen en dan zie je een "R". Onder de tabel staat R = reageert met water.

Dan zoek je Cu2+, ga je weer naar rechts tot de Cl- en dan zie je een "G". Onderaan de tabel staat G = goed oplosbaar in water.

G = goed oplosbaar

M = matig oplosbaar

S = slecht oplosbaar

O = ontleedt geheel of gedeeltelijk in water

R = reageert met water

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reacties tussen elektrolyten

Gewoon de leraar nog eens om duidelijke uitleg vragen, maar goed. Ik zal je eens een voorbeeld geven :

Je dumpt kopersulfaat (CuSO4) in een bakje water. Die wordt ineens mooi blauw. Je maakt een 2e oplossing van bariumhydroxide (Ba(OH)2). Die is kleurloos. Wanneer je nu beide bakjes bijeelkaar kiept, zie je opeens een blauwwitte neerslag ontstaan en je vloeistof is ineens kleurloos.

Je vraagt je nu af: wat is er gebeurd?

Je pakt je BINAS erbij en pakt tabel 45 voor je. Mocht je dit niet kennen, BINAS is een tabellenboek waar heel veel soorten informatie is samengepakt, waaronder een oplosbaarheidstabel. In deze tabel worden de letters g,m,s,o,r gebruikt die aangeven wat er gebeurt als je een zout die daarin is opgenomen in water kiept: goed,matig,slecht,onoplosbaar en reactief.

Je zoekt op de linkse kolom je beide metalen op: Cu2+ en Ba2+. Je zoekt op de bovenste rij beide niet-metalen: SO42- en OH-. Je kijkt nu naar alle snijpunten van 2 rijen en 2 kolommen. Beide zouten die je aan de bakjes water toevoegt, zijn goed oplosbaar zoals je BINAS zegt. Maar, Cu(OH)2 en BaSO4 zijn slecht oplosbaar. Dat vertellen je 2 andere snijpunten. Er dwarrelt je dus onderaan je bakje donkerblauw Cu(OH)2 (de meeste natte koperzouten zijn nu eenmaal blauw) en wit BaSO4. Je hebt dus uiteindelijk, als je dit weer filtreert, hetzelfde water terug als waarmee je begon.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: reacties tussen elektrolyten

Tja, aan een reactievergelijking kun je niet zien of het gasvorming is of een neerslag! Daarvoor moet je weten met welke stoffen je te maken hebt, en die kennen. Zo moet je weten (al was het maar uit de krant) dat koolzuur een gas is, en weet je als het goed is uit je scheikundeboek dat alle zouten bij kamertemperatuur vaste stoffen zijn.

Reageer