gewicht van 1 mL koolstofdioxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

gewicht van 1 mL koolstofdioxide

goeiemiddag,

Ik had een vraagje voor mijn profielwerkstuk, namelijk hoe ik achter de massa kom van 1 mL koolstofdioxide. Hoe moet ik tabel 12 van BINAS hierbij gebruiken?

groet,

jelle

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: gewicht van 1 mL koolstofdioxide

Onder standaarddruk en standaardtemperatuur, neemt 1 mol van welk gas dan ook, 22,4 liter in beslag. Je kan uitrekenen hoeveel gram één mol is, dan heb je het aantal gram van jouw gas per 22,4 liter. Vervolgens omrekenen naar 1 mL zal dan niet zo moeilijk zijn. En het spijt me, maar ik heb BINAS niet bij de hand. Als je echt wilt weten hoe je die tabel moet intepreteren, zou ik even blijven wachten op volgende reacties.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: gewicht van 1 mL koolstofdioxide

Hoi,

Dichtheid bij 273 K = 1,986 Kg*m-3 = 1,986*10-3 g/ml

Formule voor de dichtheid -> ρ = m/V (g/ml)

Invullen -> 1,986 * 10 -3 = m/1.

Daaruit volgt dat de massa 1,986 * 10 -3 gram is bij 273 K.

Groeten,

Jeroen.

PS: ja sorry bedacht het me later, maar moest werken. Bedankt voor jullie oplettendheid.
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 9

Re: gewicht van 1 mL koolstofdioxide

jeroen,

Oke, bedankt dat dacht ik dus ook al, maar ik wist het niet helemaal zeker en het was alweer een poosje geleden dat ik hiermee gewerkt had.

jelle

Berichten: 2.746

Re: gewicht van 1 mL koolstofdioxide

ik heb niet gerekend maar is twee gram voor 1 ml niet een beetje veel voor CO2?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gewicht van 1 mL koolstofdioxide

Als de dichtheid 1,986 g/ml is (waarom leert men nooit eens eenheden te gebruiken :) ) en je hebt 1 ml dan is 1 ml * 1,986 g/ml = 1,986 g. Dus lijkt mij goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: gewicht van 1 mL koolstofdioxide

(waarom leert men nooit eens eenheden te gebruiken )
Als de dichtheid van koolstofdioxide 1,986g/ml is, dat zou dit gas dus een twee keer zo hoge dichtheid hebben als water!!

Dit is een typisch geval van een enorme rekenfout door niet op de eenheden te letten.

De dichtheid van koolstofdioxide-gas is ongeveer 1,986 kg/m³!! Oftewel 1,986*10-3g/ml.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gewicht van 1 mL koolstofdioxide

Dan heb ik met foutieve informatie gerekend, ik dacht dat het al omgerekend was.

Berichten: 3.145

Re: gewicht van 1 mL koolstofdioxide

Is er bij jou niet een soort 'common sense' filter ingebouwd? Eigenlijk bij alle berekeningen die ik doe op het gebied van chemie, electronica, natuurkunde, e.d. heb ik een gevoel voor de waarde die er uit moet komen.

Als ik uit een berekening krijg dat een gas pakweg 2 g/ml aan massa heeft, dan weet ik direct dat er iets niet klopt. Dit gevoel helpt me niet bij subtiele fouten (dus als iets 1.5 g/l moet zijn, en ik kom op 1.0 of op 2.0 g/l, dan zou dat onopgemerkt kunnen blijven), maar het helpt me zeker bij grote fouten.

Het helpt ontzettend veel (ook voor begripsvorming), als je vooraf een idee van de grootte-orde van uitkomsten hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gewicht van 1 mL koolstofdioxide

Nee die heb ik gister pas besteld en zal pas na het weekend binnenkomen :)

Reageer