Proef met waterstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Proef met waterstof

Ik doe samen met een klasgenoot een opdracht over de waterstofproductie van blauwalgen en nu moeten wij op de open dag van onze school met een poster hier iets over vertellen. Wij willen daar nog een proef mee doen en nu vroegen wij ons af of er een simpele proef met waterstof is waarmee je kan laten zien dat je er energie mee kan opwekken. We weten dat we het kunnen aansteken en dat je dan een 'plop' hoort, maar we zoeken iets leukers.

Met vriendelijke groet,

2 scholieren.

Berichten: 740

Re: Proef met waterstof

Pak een flesje (0,5 liter) en doe hem halfvol met water.

Doe hier wat kleine stukjes alluminium in en daarna gootsteenontstopper korrels. Nu snel een ballon erop en je hebt een waterstof ballon :)

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Proef met waterstof

Zat hier niks tussen:

Chemieforum - Demoproeven

Laat anders het effect zien van een vlam bij de zonet gecreëerde waterstofballon zien en een ballon met zuurstof.

(mond open, oren afschermen)

Tip gebruik een lange staaf om de ballon bij de vlam te houden anders krijg je het warm :)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 740

Re: Proef met waterstof

idd :)

ik heb toen een soort van fakkel gebruikt.

Berichten: 636

Re: Proef met waterstof

dat is idd een leuke proef. bij ons wordt ie ook elk jaar gedaan. knapt lekker, vooral als je vooraan zit :)

Berichten: 141

Re: Proef met waterstof

Pak een flesje (0,5 liter) en doe hem halfvol met water.

Doe hier wat kleine stukjes alluminium in en daarna gootsteenontstopper korrels. Nu snel een ballon erop en je hebt een waterstof ballon 8-[
Ik wou die proef ook doen vooraf deed ik enkele berekeningen MAAR

Het is me nog niet veel overkomen maar nu dus wel... :oops:

Ik kan maar niet aan de juiste reactievergelijking voor dit proces raken vanwege het natrium...

Kan iemand mij de juiste reactievergelijking geven en zeggen of het natrium na de reactie onder de vorm van een positief-ion in de oplossing zit of gaat het natrium een binding aan?

Berichten: 17

Re: Proef met waterstof

je kan een proef doen die ik gedaan heb met een klasgenoot op een internationale bijeenkomst in Duitsland (5scholen van 5 landen die samen komen om te sporten culturele en wetenschappen uit te oefenen)

je neemt een fles met NaOH 0.2mol/l of deze fles een stop met daardoor 2 elktrodes en een glazen buisje.

op de elektrodes zet je een stroom van +/- 20V gedurende 1a2min (begin met 1 minuut)

op het glazen buisje maak je een rubberen slang die laat je in een kom met zeepsop komen. de NaOH ontbind zich en in de kom wordt er H2 en O2 opgevangen je steekt deze bellen aan en je krijgt een mooie explosie (de stroombron uitzetten tijdens het aansteken, mond openen als je de bellen aan steekt voor de druk

nog even een foto van de opstelling in duitsland de jonge man op de foto is mijn klasgenoot (ook hier lid maar ik weet zijn schuilnaam niet)

Afbeelding

(bewerkt : even een andere foto gezet.)

Berichten: 72

Re: Proef met waterstof

Kan iemand mij de juiste reactievergelijking geven en zeggen of het natrium na de reactie onder de vorm van een positief-ion in de oplossing zit of gaat het natrium een binding aan?
Aluminium wordt in principe in water onmiddelijk geoxideerd tot Al3+

Dit wordt echter voorkomen door een laagje dat zich rond de aluminium bevindt, dat laagje bestaat uit aluminumoxide Al2O3, afkomstig van oxidatie aan de buitenlucht.

Wanneer je dus aluminium in water gooit gebeurt er niets, omdat het oxidelaagje geen reactie aangaat met water.

Wanneer je dit oxide echter in contact brengt met een base, zal dit reageren tot een aluminiumhydroxide.

Al2O3 + 2 NaOH + 3 H2O --> 2 Na+ + 2 [Al(OH)4]-.

Het metallisch aluminium komt bloot te liggen en reageert met water.

2 Al0 + 6H2O --> 2Al3+ + 3H2 + 6OH-.

Hoe het juist zit met de oplosbaarheid van die Aluminiumhyroxiden weet ik niet. Ik vermoed dat die niet erg goed oplosbaar zijn en nogal makkelijk neerslaan. Aluminium3+-ionen gaan wel complexeren met water waarop een proton wordt afgestaan ter verlaging van de ladingsdichtheid van het complex, die protonen kunnen misschien op hun beurt een deel van de gevormde OH- neutraliseren? De natrium zal denk ik aquatisch voorkomen, dus als ionen in het water, aangezien ik niet direct een anion zie waarmee die een neerslag kan gaan vormen.

Zo, ik hoop dat ik niet te veel onzin verteld heb :oops:

Berichten: 1.379

Re: Proef met waterstof

Rik uit Arendonk heeft helemaal geen onzin verteld. Het was juist een prima verhaal met de correcte reaktievergelijkingen. Alleen de bescherming van het aluminium door Al2O3 vereist wat meer toelichting vanwege het grote belang ervan voor de toepassing van aluminium in de praktijk.

De natuurlijke oxydelaag op Al is voor veel toepassingen eigenlijk onvoldoende beschermend. Veel aluminium voorwerpen worden na de vervaardiging nog geanodiseerd in een electrolietoplossing om de beschermende werking van het oxyde te verbeteren. In een 15 %-ige zwavelzuuroplossing wordt daarbij, bij een celspanning van 20 a 25 Volt, via een anodische stroom een poreuze, amorfe en waterhoudende oxydelaag op het metaal aangebracht. Hierop zijn wel kleine variaties mogelijk maar bijna altijd gaat het ongeveer zo.

Dit poreuze en amorfe oxyde noemen we pseudo-boehmiet.

Ook dit oxyde is nog niet beschermend. Maar na dompelen in kokend water ( plus wat toevoegingen) zet deze laag zich om in het kristallijne boehmiet met de formule

Al2O3.H2O.

Hierna is het aluminium wel redelijk beschermd tegen aantasting door water of door de atmosfeer. Maar wonderen moet je hierbij niet verwachten. Het blijft een kwetsbaar geheel.

Daarom worden er vaak nog extra coatings op aangebracht die goed hechten aan het onderliggende oxyde. Dat zie je dan bij veel huishoudelijke artikelen.

We kunnen de bescherming van Al door een natuurlijke oxydelaag, net als bij roestvast staal, passivering noemen. Voor beide geldt dat de bescherming berust op het niet doorlaten van ionen. Maar er is een belangrijk verschil: Het oxyde op aluminium is een slechte electronengeleider en het oxyde op staal juist een hele goede.

Daarom kunnen we het roestvast staal niet, zoals aluminium, door een anodisatieproces van een dikkere oxydelaag voorzien.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer