werking van morfine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 660

werking van morfine

ik ben vanavond erg lastig maar kan iemand me hiermee helpen:

Morfine kan op verschillende manieren ervoor zorgen dat je sensorische zenuwstelsel niet meer werkt. Ze kunnen zorgen dat de neurotransmitters worden afgebroken tijdens de overdracht, ze kunnen zorgen dat er aan de kant van de dendriet geen of bijna geen receptoren meer zijn die de impulsen moeten ontvangen of ....... (dit komt letterlijk uit mijn profielwerkstuk)

mijn leraren heeft deze twee genoemd maar er waren volgens hem nog meer mogelijkheden. ik heb me suf gezocht op google maar vind niet zoveel. kan iemand mij hiermee helpen.

mvg kevin

Berichten: 740

Re: werking van morfine

Je wordt er ook suf van, ik weet niet of dit ook komt door de neurotransmitters worden afgebroken.

Berichten: 162

Re: werking van morfine

Voor zover ik weet, hebben bijna alle gewervelde dieren speciale opioïd-receptoren, die gevoelig zijn voor stoffen als morfine, codeïne, fentanyl en andere natuurlijke en (semi-)synthetische opioïden en ook lichaamseigen endorfine (het high worden bij enorme stress geeft een vrijstelling van een soort morfine). Er bestaan dus ook antagonisten voor de opioïd-receptoren zoals het bekende naloxon dat als antidoot wordt gebruikt bij morfine-intoxicatie. Opioïden behoren tot de krachtigste pijnstillers die er bestaan omdat ze de prikkeloverdracht (dus indirect ook de activatie door neurotransmitters) lam leggen.

Berichten: 660

Re: werking van morfine

dus klopt het dan wat erin staat of moet ik het enigsins aanpassen :) of dingen bijvoegen ..

Reageer