Teflon coating en gaatjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Teflon coating en gaatjes

Hey allemaal,

Ik loop inmiddels stage en zit hier met een probleem. Het bedrijf waar ik stage bij loop giet composietstenen. Deze stenen worden gemaakt door middel van een polymerisatiereactie van hars en styreen. Hier wordt 80% zand bij gedaan en gegoten in een mal. De mal wordt getrild, en een kwartier later komt er een product uit.

De mallen moeten elke keer in de was gezet worden omdat anders het product in de mal blijft zitten. De was willen we van af, daarom zijn we coatings aan het proberen.

Nu is er een teflon -(CF2CF2)- coating geprobeerd. De werkte heel goed met betrekking tot het lossen van het product. Hij kwam er heel makkelijk uit. Alleen blijven er nu kleine luchtbelletjes in het oppervlak zitten.

Ikzelf dacht aan het feit dat teflon een erg lage oppervlakte energie heeft waardoor de cohesieve kracht grotere is dan de adhesieve kracht. Daarom denk ik, wanneer er een coating met een hogere oppervlakte energie gebruikt wordt, dat het probleem is opgelost.

Ik heb hierover een hoop bedrijven opgebeld, maar niemand wist mij er iets over te vertellen. Iemand hier die het weet?

Berichten: 238

Re: Teflon coating en gaatjes

de belletjes aan het oppervlak komen neem ik aan uit het produkt, dat, wanener het gaat trillen de lucht eruit trilt, die erin is gekomen toen het zand erin gekieperd werd.... (klopt dit??)

Is dan niet het probleem dat je de lucht nergens heen kan en daardoor in het oppervlak blijft zitten?

Ik neem aan dat de teflon onbeschadigt is en dus volledig vlak?

Mijn vraag is of je weet waarom er bij gebruik van was geen luchtbelletjes optraden???

Berichten: 9

Re: Teflon coating en gaatjes

Goed gezien, die komen inderdaad uit het produkt, maar niet alleen bij het gieten, ook bij het mengen al. Het trillen zorgt er inderdaad voor dat de lucht er uit gaat.

Ervoor zorgen dat er geen lucht meer in zit is ook geen optie, omdat je dan je goedkoopste vulmiddel weghaalt en tevens je produkt een stuk zwaarder wordt.

Teflon is het enige waarbij de belletjes blijven zitten. De rest van de coatings (oa. chemisch nikkel, chroomnitride en glas) of de met was behandelde mallen hebben geen belletjes. Waarom deze het niet hebben is niet bekend.

De teflon was onbeschadigd en volledig vlak.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Teflon coating en gaatjes

Misschien een domme opmerking, maar: een andere trilfrequentie uitproberen?

En als je geen was gebruikt, bakt de steen dan aan de mal vast, of krijg je hem er dan moeilijk uit? Anders zou je een uitwerpmechanisme kunnen maken (indien technisch realiseerbaar, maar dat zal wel niet):

Afbeelding
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: Teflon coating en gaatjes

Andere trilfrequentie is denk ik geen oplossing. Anders zouden wel meer coatings die belletjes hebben.

Als je geen was gebruikt, reageert het produkt met de mal (voor zover ik weer tenminste). De reactie is namelijk een radicaalreactie. Radicalen reageren graag met staal en/of aluminium. Bakken is niet het geval, de hoogste temperatuur die we bereiken is 70 graden celsius.

Uitwerpmechanisme is geprobeerd met luchtdruk. Lucht blazen door gaatjes van 0,2 mm. Deze gaatjes gingen verstopt zitten met het product en zag je terug in het oppervlak.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Teflon coating en gaatjes

Iets snap ik niet: Aan het oppervlak van je steen heb je bij Teflon luchtbelletjes. Aangezien de belletjes ontstaan bij het gieten, zijn deze belletjes ook aanwezig bij andere coatings of bij was. Waar blijven de belletjes als je geen Teflon gebruikt? In de was? Maar omdat je giet, zijn er geen dode ruimtes, oftewel je (nog vloeibare) steen grenst direct aan de mal (al of niet met coating of wax). Aanwezige luchtbelletjes zorgen dan toch voor kuiltjes in de steen?

Wat is dan het verschil tussen kuitljes in het steenoppervlak en luchtbelletjes het steenoppervlak?

En bij gebruik van Teflon "bakken" de belletjes in de steen vast? Heb ik het zo goed?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: Teflon coating en gaatjes

Het wordt eerst gegoten en daarna getrild. Dit zorgt ervoor dat de luchtbellen, die op dat moment inderdaad bij alle coatings aanwezig zijn, omhoog door de vloeistof gaan en de dode ruimtes opgevuld worden door het dan nog vloeibare composietsteen.

De luchtbelletjes zie je idd als kuiltjes in het oppervlak.

Het wordt niet gebakken. Het wordt gegoten, getrild en na ongeveer een kwartier tot 20 minuten wordt het, op dat moment al uitgeharde, product uit de mal gehaald.

Het probleem is dat op een of andere manier de luchtbelletjes door de teflon niet omhoog kunnen. Vreemd, gezien teflon juist een afstotende kracht heeft. Waar ik nog aan dacht is dat het verschil cohesie-adhesie zorgt voor een andere verdeling van de lucht. Dit is te zien wanneer je een beetje water in een tefal pan doet. Deze blijven bij elkaar zitten in plaats van zich te verspreiden over het oppervlak.

Berichten: 161

Re: Teflon coating en gaatjes

Misschien moet je geen puur teflon gebruiken maar een copolymeer zoals Teflon-FEP (als spray verkrijgbaar) Dit is een fluoretheen copolymeer dat nog enigszins oplosbaar is in een organisch oplosmiddel en na verdampen een 'pseudo'teflon laag geeft.

Berichten: 9

Re: Teflon coating en gaatjes

Er worden vandaag mallen opgestuurd naar Kersten BV die een meerlaags teflon coating met onder andere FEP gaan aanbrengen. Het resultaat hiervan zal ik zsm posten. Ik hoop dat het gaat werken.

Berichten: 9

Re: Teflon coating en gaatjes

Na een tijdje gezocht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen het inderdaad aan de oppervlakte energie/spanning ligt. Hierdoor kan de lucht niet goed uitvloeien en gaat bij elkaar zitten.

Ik heb ook in praktijk bij DAF oppervlaktespanning gemeten waaruit kwam dat de mallen met de laagste oppervlaktespanning gaatjes gaven.

Berichten: 52

Re: Teflon coating en gaatjes

Ik ben binnkort bij Kersten in Brummen, zijn die mallen nog wel door hen gecoat?

Berichten: 9

Re: Teflon coating en gaatjes

Ik heb ze nog niet ontvangen, zal ze er even over bellen.

Berichten: 9

Re: Teflon coating en gaatjes

De mallen gaan mee met een order, anders wordt het erg duur voor hun. Daarom duurt het even voordat ze klaar zijn.

Reageer