Waarom moet vitamine A worden 'verzeept'?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 43

Waarom moet vitamine A worden 'verzeept'?

K heb een klein probleempje...

In een voorschrift dat ik heb staat '...dan wordt vitamine a verzeept om vervolgens (na enkele zuiveringscycli) op de HPLC gemeten te worden...'

Mijn vraag de mensen alhier is dan ook waarom moet vitamine a worden verzeept?

Berichten: 238

Re: Waarom moet vitamine A worden 'verzeept'?

dan maak je van alle soorten retinol (esters) retinolacetaat en meet je dus alle retinol in één piek.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Waarom moet vitamine A worden 'verzeept'?

Wat voor HPLC gebruik je? Reversed-phase? Dan kan het ook zijn dat je het doet om het analiet wateroplosbaar te maken, vitamine A is van zichzelf slecht oplosbaar in water.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 43

Re: Waarom moet vitamine A worden 'verzeept'?

De kolom die gebruikt wordt voor de meting is idd een Reversed Phase colomn.

Dealniettemin alvast er bedankt voor t antwoord! :lol:

Berichten: 238

Re: Waarom moet vitamine A worden 'verzeept'?

dat snap ik niet echt

waarschijnlijk gebruik je een eluens dat slechts heel weinig of geen water bevat.

eluens zal voornamelijk een organisch oplosmiddel zijn.

ik denk dat je refereert aan het feit dat een acetaat beter oplost in water dan bijv een palmitaat, dan ga ik met je mee, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat het verzepen gebeurt om bijv de palmitaatester van retinol (retinolpalmitaat) om te zetten in retinolacetaat.

De activiteit van die twee verschilt ook nogal.

Kijk de vraag is wat vitamine A is he?

Wordt alléén bedoelt (all-trans)retinol of wil je alle retinol/retinolesters ondervangen die vitamine A activiteit hebben?

(sommige carrotenen hebben ook vitamine A activiteit) :lol: ;)

hierbij een kleine hulp:



1 IU vitamin A = 0.300 µg retinol = 0.344 µg retinol acetate = 0.550 µg retinolpalmitate



1 RE vitamin A = 1 µg retinol


nog vragen dan stel ze he?!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Waarom moet vitamine A worden 'verzeept'?

jb31dec schreef: dat snap ik niet echt

waarschijnlijk gebruik je een eluens dat slechts heel weinig of geen water bevat.
Reversed-Phase wil juist zeggen dat je een waterig eluens hebt, meestal met een organische modifier zoals methanol of acetonitril.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 43

Re: Waarom moet vitamine A worden 'verzeept'?

Volgens Het Voorschrift is het een totaal-meting aan Vitamine A

Ergo ik mag concluderen dat alle vormen van Vitamine A er mee gemeten wordt.

Anders moet ik dat voorschrift nogmaals eens uit elkaar halen. :lol:

Berichten: 238

Re: Waarom moet vitamine A worden 'verzeept'?

ja in theorie betekend Reversed Phase dat je een POLAIR eluens gebruikt, maar je vergeet dat veel organische eluentia polair zijn (bijvoorbeeld methanol)

Bij vitamine A zul je hoogstwaarschijnlijk een eluens gebruiken op basis van bijvoorbeeld methanol, al dan niet aangezuurd met bijv azijnzuur ofzo. Hangt van je te meten spulletje af.

Als je de totale vitamine A wilt meten gebruik je verzeping om je vit-A-palmitaat om te zetten naar vit-A-acetaat. That's it, keeping it simple.

Reageer