biologie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

biologie

Hallo!

ik heb laatst een proef gedaan waarmee je zetmeel kon aantonen in een blad van een plant. Ik had hier een beschrijving, uitleg bij. Daar stond in dat ik het blad moest extraheren, maar ik vraag me af waarom dat moet? Wat gebeurt er als je een blad extraheert?

Groetjes Juliette

Berichten: 86

Re: biologie

Hey!

Hoe toonde je het zetmeel aan? met een bepaalde indicator neem ik aan. Deze zal dan wel reageren uit iets dat je extraheerd uit het blad.

Ik denk dat het makkelijker is om te kijken wat het voor indicator is (als het er eentje is) en dan uit zoeken waar deze met reageerd.

Greetz

Berichten: 3

Re: biologie

bedankt voor je reactie!

Ik moest voor het aantonen van het zetmeel een Joodoplsossing gebruiken.

Berichten: 2.035

Re: biologie

Je extraheert om zo veel mogelijk zetmeel uit het blad te halen... laat je het in het blad zitten, dan krijg je geen of slecht reactie met je indicator!

Berichten: 740

Re: biologie

Je krijgt idd geen reactie reactie als je niks extraheert.

Berichten: 86

Re: biologie

Mmmm..nou wordt ik ook nieuwschierig.

Hoe heb je dat blad dan precies geextraheerd?

Ennuh: kan iemand mij uileggen waarom je t zetmeel kan oplossen UIT een blad in ??onbekend??.

Groeten

Berichten: 2.035

Re: biologie

Extraheren van biologisch materiaal kan met heel veel oplosmiddelen... wat je wilt extraheren bepaalt welk oplosmiddel, of mengsel van oplosmiddelen je moet gebruiken, dus bijv. polair (bijv. ethanol of aceton), apolair (hexaan, diethylether, petroleum ether) of ionisch (bijv. een surfactant).

De vraag "waarom" je zetmeel kan extraheren begrijp ik niet... je kan bijna alles uit plantaardig/dierlijk/menselijk materiaal extraheren ;)

Of bedoel je "hoe"? Meestal door het materiaal heel fijn te maken (malen, blenden oid) en dan meerdere malen te extraheren....

Berichten: 493

Re: biologie

Volgens mij met een 50% -ige alcohol oplossing, blad erin, wat verwarmen.

Je ziet dan ook vervolgens het blad wit worden. Met jood oplossing (lugol)

zou je het toch aan te tonen moeten zijn?

Berichten: 3

Re: biologie

Ik heb het gekookt in alcohol. Om het zetmeel aan te tonen heb ik het in een Joodoplossing gelegd

Berichten: 86

Re: biologie

The Herminator schreef: De vraag "waarom" je zetmeel kan extraheren begrijp ik niet... je kan bijna alles uit plantaardig/dierlijk/menselijk materiaal extraheren :)

Of bedoel je "hoe"? Meestal door het materiaal heel fijn te maken (malen, blenden oid) en dan meerdere malen te extraheren....
Hey!

De vraag was waarom ja...

waar zit het zetmeel dan in een blad. Ik neem aan dat deze macromoleculen in cellen zitten. Deze zullen dan toch kapot gemaakt moeten worden of niet soms??

want ik neem niet aan dat ze je t zetmeel kadeau geven ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: biologie

Wat dacht je van de celwanden zelf? Aka cellulose? ;)

Reageer