ISIS Draw

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 338

ISIS Draw

Hoi,

Ik ben mijn cursus aan het samenvatten, en hierin wil ik alle structuurformules op de computer maken. Dit doe ik dmv ISIS Draw. Maar nu loop ik even tegen een klein probleempje aan.

Hoe kan ik bij een atoom automatisch het aantal vrije elektronen paren laten zien?

mvg Nernst

Berichten: 2.035

Re: ISIS Draw

Dat lukt niet (ik spreek uit bittere ervaring!).... je kan, door "biradicaal" te kiezen voor een atoom, 2 electronen naast het atoom afgebeeld krijgen, maar daar houdt het helaas mee op in ISIS/Draw :)

Ik was ook laatst van plan in ISIS/Draw een mooi plaatje met veel electronenparen te maken (voor in deze topic), maar zoals je in het uiteindelijke plaatje kan zien heb ik dat maar opgegeven... ook het "faken" van electronenparen met 48-punts stippen (font "symbol") lukte niet zo, daar ze over de atomen heen afgebeeld worden ;)

Misschien kan het wel in ChemDraw (daar heb ik ergens nog wel een installatie-CD van rondslingeren :) )... iemand die weet of dat kan?

Berichten: 3.145

Re: ISIS Draw

Ik heb dat ISIS/Draw ook gedownload, toen ik jouw "klik" link tegenkwam in het topic dat je net aanhaalde. Je kunt er redelijk mee tekenen, maar ik vind het absoluut niet intuitief werken. Ik ben gewend aan diverse tekenpakketten (Corel Draw, Visio en een aantal specifieke pakketten voor electrotechniek), maar dit pakket vind ik niet echt prettig werken :) . Ik zal er nog wel wat meer mee gaan stoeien. De plaatjes zijn wel redelijk mooi die er uit komen.

Je kunt die vrije electronenparen natuurlijk altijd nog met een pakket als Gimp of Photoshop achteraf toevoegen aan het bitmap image, dat je door ISIS/Draw laat genereren. Gewoon een paar punten er bij tekenen. Een beetje getruukt, maar op die manier werkt het wel ;) .

Ik denk wel dat ik dat ISIS/Draw zal gaan gebruiken. Op sommige plaatsen in mijn website kan ik wel wat mooie structuur plaatjes van moleculen gebruiken. Op dit moment zijn het gewoon ASCII tekeningen.

Berichten: 2.035

Re: ISIS Draw

Op de Univ gebruikte iedereen en alles ChemDraw, en ik ben ISIS/Draw dan ook alleen gaan gebruiken omdat het direkt linkt aan ISIS/Base (een chemisch database programma).... als je er aan gewend bent is het niet beter of slechter dan ChemDraw, en ik moet zeggen dat die vrije electronenparen het eerste "probleem" zijn dat ik (na er 8 jaar mee gewerkt te hebben!) in het programma tegenkwam ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ISIS Draw

The Herminator schreef: Dat lukt niet (ik spreek uit bittere ervaring!).... je kan, door "biradicaal" te kiezen voor een atoom, 2 electronen naast het atoom afgebeeld krijgen, maar daar houdt het helaas mee op in ISIS/Draw :)

Ik was ook laatst van plan in ISIS/Draw een mooi plaatje met veel electronenparen te maken (voor in deze topic), maar zoals je in het uiteindelijke plaatje kan zien heb ik dat maar opgegeven... ook het "faken" van electronenparen met 48-punts stippen (font "symbol") lukte niet zo, daar ze over de atomen heen afgebeeld worden ;)

Misschien kan het wel in ChemDraw (daar heb ik ergens nog wel een installatie-CD van rondslingeren :) )... iemand die weet of dat kan?
Dat kan inderdaad heel makkelijk, hoe ik dat weet? Ik heb het pakket op deze pc staan. :D

Berichten: 338

Re: ISIS Draw

Mijn lerares vertelde mij dat zij zelf chemwindows gebruikt. Nu weet ik niet direct als de vrije elektronenparen hiermee wel werken? Misschien dat iemand van jullie ervaring heeft met dit programma?

Ook heb ik nog een tweede fout gevonden denk ik.

(Ik ben nu even bij mijn vriendin, dus kan op dit moment de afbeelding niet laten zien, maar ik ga het proberen uit te leggen.)

Neem nu bijvoorbeeld de structuurformule van benzeen. Hang hieraan bijvoorbeeld CH2 En vervolgend weer de CH2[/SUP] weer aan een andere benzeen. Bij mij komt dan de waterstof bijven de koolstof staan. Je kan dan vervolgend de waterstof rechts langs de koolstof zetten. Maar nu komt het: Als je de waterstof rechts uitlijnt langs de koolstof dan verdwijnt (voor een gedeelte) de bindingsstreep tussen de koolstof en de tweede benzeen.

ISIS Draw verschuift dus de bindingsstreep niet een stukje naar rechts zodat deze niet mooi aansluit.

Ik hoop dat jullie mij begrijpen, anders volgt morgen een afbeelding.

Berichten: 2.035

Re: ISIS Draw

ISIS Draw verschuift dus de bindingsstreep niet een stukje naar rechts zodat deze niet mooi aansluit.
De binding kan je langer maken kan door de 2e benzeen een stukje naar rechts te schuiven (benzeen selecteren en met pijltjestoets ->)

Andere voorbeelden voor jouw molecuul (allemaal uit ISIS/Draw):

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ISIS Draw

Bij mij komt dan de waterstof bijven de koolstof staan. Je kan dan vervolgend de waterstof rechts langs de koolstof zetten.

Ik zie het probleem niet echt, ik vind het zelfs duidelijk zo. Ik vind een structuurformule zelfs makkelijker te lezen als ALLE H's zijn weggelaten, maar dat komt met de jaren :)

Btw Nernst, als je me een lijstje mailt met de IUPAC-namen van alle stoffen die je als plaatje wilt, dan kun je die komende week verwachten ;)

Berichten: 338

Re: ISIS Draw

Even wat ik bedoel verduidelijken dmv van een afbeelding:

Afbeelding

Wat ik dus wil is zoals The Herminator rechts onder heeft.

Mag ik dan niet CH2 direct verbinden met de 2de benzeenring?

Berichten: 3.145

Re: ISIS Draw

Jouw benzeenringen moeten 30 graden gedraaid worden. Bij Herman's tekeningen heb je beide benzeenringen met verticale randen links en rechts. Jij hebt horizontale randen boven en onder. Blijkbaar kun je die ringen verschillend georienteerd tekenen. Dat moet ik ook nog even uitzoeken.

Berichten: 338

Re: ISIS Draw

Aja, bedankt! Nu zie ik het, maar ook wanneer ik links en rechts verticale randen neem, en bovenaan dus een punt, blijft de rechter verbinding van CH2 anders, verkeerd geplaats.

Reageer