Het bepalen van het CaCo3 gehalte in landbouwkalk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 91

Het bepalen van het CaCo3 gehalte in landbouwkalk

Nu heb ik deze gegevens:

CaCo3(S) + 2H30+(aq) ===>Ca2+(aq) + CO2(g) + 3H20(l)

en deze:

H30+(aq) + OH-(aq)===>2H2O(l)

En dan worden hierover 10 vragen gesteld,en 4 heb ik er niet:

-Geef de terugtitratie weer in een pijltjesdiagram.

-Hoeveel mmol CaCo3 komt overeen met hoeveel H30+?

-Geef de formule voor de bepaling van het calciumcarbonaatgehalte in landbouwkalk.

-Waarom word HLC als H3o+ weergegeven??

Kan iemand mij helpen met deze vragen???

Berichten: 915

Re: Het bepalen van het CaCo3 gehalte in landbouwkalk

Het komt erop neer dat je een bepaalde hoeveelheid HCl (H3O+) zal toevoegen die exact gekend is, maar die in overmaat aanwezig zal blijven na reactie met calciumcarbonaat (de reactie heb je).

Daarna ga je bepalen hoeveel HCl er in overmaat was toegevoegd door dit te neutraliseren met (Na)OH(-), omdat hier een zuur-base indicator kan gebruikt worden en het eindpunt dus duidelijker wordt.

Berichten: 1.122

Re: Het bepalen van het CaCo3 gehalte in landbouwkalk

Nee daarna ga je niet bepalen hoeveel HCl er in overmaat was toegevoegd maar hoeveel er over is na het toevoegen van de overmaat!

@Illuminatus: kijk je goed uit met hoofd- en kleine letters?! Tussen 'Co' en 'CO' zit een wereld van verschil!

Berichten: 91

Re: Het bepalen van het CaCo3 gehalte in landbouwkalk

Sorry dat ik het vraag(ben een beetje moe,kom van werk)

Maar sommige vragen worden hiermee niet beantwoord.

Berichten: 915

Re: Het bepalen van het CaCo3 gehalte in landbouwkalk

Nee daarna ga je niet bepalen hoeveel HCl er in overmaat was toegevoegd maar hoeveel er over is na het toevoegen van de overmaat!
De overmaat is toch steeds overgebleven???

Berichten: 1.122

Re: Het bepalen van het CaCo3 gehalte in landbouwkalk

Er is een deel van de overmaat over gebleven. Er wordt bijvoorbeeld een precieze over maat van 25,00 mL toegevoegd. Hiervan reageert bijv. 10,68 mL. De overgebleven 14,32 mL wordt bepaald m.b.v de terugtitratie. En aan de hand van de m.b.v de titratie vastgestelde waarde van 14,32 mL kun je (25,00-14,32=10,68) uitrekenen hoeveel mL van je overmaat gereageerd heeft met je te bepalen analiet. 10,68mL dus 8-)

Reageer