onbekend glaswerk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

onbekend glaswerk

Hallo ik heb wat onbekend glaswerk en hoop dat hier iemand is die me kan uitleggen waarvoor het dient.

Een buis met een andere lange buis in met aftakking, is dit een soort wasfles ofzo?

foto 1

Een stuk met verschillende koelers in, het heeft ook 2 polen, dus kan je er waarschijnlijk elektriciteit opstoppen.

foto 2

Lange glazen buis, 1.5meter met slechts aan 1 kant twee openingen.

foto 3 foto 4

Een soort soxhlet denk ik, alleen leegt deze zich niet automatisch, zit er een trechter en filter in. Dus het gecondenseerde vloeistof gaat naar beneden via de trechter en zal dan gefilterd worden en als het niveau hoog genoeg is loopt het terug over.

foto 5

Berichten: 2.035

Re: onbekend glaswerk

Lijkt me een vraag voor Wilco en Labstuff! :oops:

Berichten: 3.145

Re: onbekend glaswerk

Ik denk toch dat dit inderdaad meer iets is voor Labstuff. Helaas moet ook ik hier het antwoord schuldig blijven. Als ik zelf dit glaswerk zou hebben zou ik er vast een creatieve toepassing voor hebben, maar dat is dan vast niet de toepassing waarvoor het origineel werd gemaakt.

De foto's zijn ook niet heel erg duidelijk, vooral foto 2 laat niet echt duidelijk zien hoe die ingewikkelde buis in elkaar zit. Dat zal vast wel iets zijn voor electrolyse of voor bepaalde metingen (bijv. ionen, zuren/basen), maar echt duidelijk is het mij niet.

Post anders deze vraag ook eens op www.sciencemadness.org. Daar komen wel vaker dit soort vragen langs en dan heb je een flinke kans dat er wel een echte hobbyist is, die weet waarvoor het is.

EDIT: Ik zie zojuist dat jij het al op sciencemadness.org hebt gepost. Ik ben benieuwd wat voor reacties daar verder allemaal op komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: onbekend glaswerk

Foto 5 is inderdaad een soxhlet: De uitvoering waarin ik hem ken kan je een membraam (in de vorm van een koker) inbrengen. Door een rondbodemkolf met bv heptaan te verhitten, condenseer je de heptaan, die stroomt naar boven, koelt daar af op een refluxer, en valt in en door het membraamfilter heen. op het moment dat er genoeg vloeitsof in het membraam zit, (tot een voldoende hoogte) kan het vloeistof ook in de paralelle buis tot die hoogte komen, en dus weer terug vloeien in de rondbodemkolf.

In mijn geval gebruikte ik dit voor de extraxie van maltenen uit bitumen, door middel van heptaan, en de extractie van asphaltenen uit bitumen door middel van tolueen.

(beetje wazig verhaal, of is het te volgen?)

Berichten: 181

Re: onbekend glaswerk

Foto ( Opgave 8-[ ) 1:

Ik vermoed dat een soort "Koelfinger" is, je hangt het in een koelmedium (bijv. vloeibaar stikstof) en men leidt er een gas door, zodoende zullen water-resten uit het gas in de koeler condenseren;- dus om gassen te drogen.

Foto 2:

Het 'buitenste' gedeelte is ja dubbelwandig (-ik zie daar twee ansluitingen; linksboven - rechtsonder-), dus kan men hier ook een koelmiddel (bijv. glycol+water = 50:50v%) of warm water, wanneer men het verwarmen wil, doorheen leiden. Het 'binnenste' gedeelte kan ik slecht herkennen -sorry- ...

Foto 3 & 4:

Hier vermoed ik vast hetzelfde als bij '1'.

-maaaar- :oops: - Het zijn slechts vermoedens van mij, misschien is de chemie die ik doe wel te simpel ;) ...

Gegroet,

Martin

Berichten: 60

Re: onbekend glaswerk

Volgens mij is foto 1 glaswerk t.b.v. vloeistof/vloeistof extractie. Waarin bovenin de buis in een glazen trechtertje de vloeistof wordt ingedruppeld en onderin weer uit de trechter komt.

Hierna gaat de vloeistof door de andere vloeistof weer naar boven.

Groeten,

Freek

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: onbekend glaswerk

De antwoorden zijn al gegeven.

Maar zijn dit niet dezelfde spullen als van DNAKuzan op Chemixtry?

Veel heb je er niet aan als hobbyist, je kan er hooguit een kunstenaar mee blijmaken. Er zijn namelijk veel meer stukken glaswerk nodig om er een komplete opstelling mee te maken.

Berichten: 7

Re: onbekend glaswerk

tekening van 1

De kleuren tonen niet aan of er verwarmd of gekoeld word.

Als de druk in de paarse ruimte stijgt, kan een klep opengaan die tegengehouden word door een veer (buiten het vat) openen. Hierdoor kan de paarse ruimte in contact komen met de rode.

Het is vrij moelijk om het te begrijpen met het voorwerp in je handen, met foto's dus nog moeilijker. Ik hoop dat dit schema iets oplevert. Ik weet trouwens ook niet welke de +of - pool is.

tekening van 2

tekening van 4

EDIT: labstuff, ik denk niet dat ik al begrijp waarvoor dat apparaat met dubbele koeler dient. Ik denk trouwens niet om het ooit te kunnen gebruiken, mss wel de afneembare grote liebig koeler. Tekening 2 dus. De andere snap ik nu wel.

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: onbekend glaswerk

Foto 1 is inderdaad voor continuë vloeistof-vloeistof extracties.

Foto 2 is/was een water-gekoelde UV lamp (kwik-lamp). Omdat deze dingen vrij fragiel zijn is ie waarschijnlijk stuk.

Foto 3/4 is mij niet helemaal duidelijk waar het voor zou moeten dienen.

Berichten: 7

Re: onbekend glaswerk

Foto 2 is/was een water-gekoelde UV lamp (kwik-lamp). Omdat deze dingen vrij fragiel zijn is ie waarschijnlijk stuk.
Weet je meer over die lampen? Een website? Was dit dan een labomodel?

Moet ik dan ergens kwik ingieten? Waar? Of is het een kwiklegering die lange opgewonden draad in de midden.

Hoeveel volt/ampere heb ik nodig om het te testen en is er een verschil in polen?

Bedankt nu heb ik al een idee van wat het is.

Berichten: 2.399

Re: onbekend glaswerk

Moet ik dan ergens kwik ingieten? Waar?
Ik denk dat het een gas ontladings lamp is. Dit type lamp is nauwkeurig op een bepaalde druk druk gebracht en afgesloten. Als het stuk is, is het stuk...

Berichten: 7

Re: onbekend glaswerk

Als het stuk is, is het stuk...
Ja en als het niet stuk is en ik doe er niets mee, laat ik het rotten en is het zo goed als kapot en een stuk kennis, misschien ervaring minder.

Als je bedoelt dat er een gas inzit: ik denk het niet, het is met slijpstukken, dus eenvoudig te openen. Ook zijn al de openingen open. Ik zie in elk geval niets van schade die de proef kan doen falen, zoals doorgebrande metaaldraad ofzo.

Of bedoel je dat je er een gas moet inpompen, welk dan?

Als er bij nog iemand een lampje gaat branden...

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: onbekend glaswerk

Je hebt 6 Kv, dus 6000 Volt gelijkstroom nodig voor die lampen.

Deze power supply's zijn wel te koop, maar zijn vrij duur.

Berichten: 2.399

Re: onbekend glaswerk

Als het stuk is, is het stuk...
Ja en als het niet stuk is en ik doe er niets mee, laat ik het rotten en is het zo goed als kapot en een stuk kennis, misschien ervaring minder.
Ik bedoelde er mee dat het systeem gesloten is, en dat je er dan niks meer mee kunt (zoals bijvullen). Als je het helemaal kunt openen waag ik te betwijvelen dat het een kwik uv lamp is.

Geen reden om zo'n domme opmerking er achter te plakken hoor, als iemand je probeert te helpen. Daar walg ik een beetje van. :oops:

Berichten: 3.145

Re: onbekend glaswerk

Een gasontladingslamp werkt alleen bij heel lage druk. Een gasontladingslamp heeft een tweetal electroden, welke in een afgesloten ruimte prikken waarin een bepaald gas onder heel lage druk (0.01 ... 0.05 atmosfeer) zit. Het gas bepaalt de kleur van het uitgezonden licht (kwik: UV + blauw, neon: oranje/rood, helium: roze/oranje, natrium: geel/oranje, etc.). Als zo'n ding stuk is (doordat er lucht in is gelekt), dan is er weinig meer aan te repareren.

Om zo'n ding te ontsteken moet er eerst een spanning van een paar kV op de electroden worden gezet, maar als er eenmaal een ontlading is, dan is een spanning van een paar honder volt voldoende om hem te laten branden. Net als bij een TL-balk. Eerst wordt hij ontstoken met een paar kV, daarna heeft hij genoeg aan 230 V.

Reageer