[Chemieforum] Feiten en meningen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 165

[Chemieforum] Feiten en meningen

Mijn laatste herinnering betreft een analyse beneden de 100 euro, dus ik vraag me af waar 175 p/u vandaan komt... Misschien afhankelijk van wat voor analyse je laat uitvoeren, of mogelijk verschil tussen particulier of bedrijf. Bovendien een beetje handelen :oops:
Je kan natuurlijk alles in twijfel trekken wat anderen hier schrijven. Ik heb het zwart op wit op papier wat hun prijzen zijn en dat is echt wel € 175/u voor consultancy en labowerk (bovendien willen ze ook met veel plezier op bezoek komen en dan gelden dezelfde prijzen + een toeslag omdat ze ook tijd moeten steken in de verplaatsing) . Of dacht je dat ik dit gewoon opschreef om wat te kunnen meepraten met de rest ?? [!]

Ik snap soms echt niet de opmerking van sommige forumleden, maar het zal misschien aan mij liggen, bekijk ik alles veel te simpel en moet ik achter elke post gewoon zoeken naar een dubbele bodem of bij elk interesssant verhaal denken dat het heel erg overdreven is?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Edit door Beryllium: posts afgeplitst om hier een aparte discussie over te houden. Posts komen van origine uit dit topic.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

moet ik achter elke post gewoon zoeken naar een dubbele bodem of bij elk interesssant verhaal denken dat het heel erg overdreven is?
Zou ik niet doen.

Dit soort zaken kan van situatie naar situatie verschillen, en ook gedurende de tijd aangepast worden.

Voor de vraagsteller is het wel interessant om te weten dat er flinke verschillen zijn; laten we er wel vanuit gaan dat het gewoon waar is wat er wordt gezegd, anders kunnen we het forum wel opdoeken...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 43

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

kadeka schreef: Of dacht je dat ik dit gewoon opschreef om wat te kunnen meepraten met de rest ?? [!]
Onzin natuurlijk, ik deel alleen mijn eigen bevindingen en was enkel verrast door je post. Voel je niet gelijk persoonlijk aangevallen, meerdere invalshoeken zijn zeker belangrijk in dit soort zaken :oops:

Berichten: 165

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

Ik weet dat ik het beter niet doe, maar het is sterker dan mezelf ;) :

Meerdere invalshoeken zijn zeker nuttig, maar als je schrijft:
ik vraag me af waar die € 175/u vandaan komt
, lijkt me dat niet echt een andere invalshoek maar eerder een gebrek aan geloof van een post ...

Ik heb niks tegen invalshoeken - hoe meer hoe liever - zolang ze maar nuttig zijn!Als er iemand schrijft dat ie de prijzen onlangs heeft gekregen van TNO dan lijkt het mij niet logisch dat je dat in vraag trekt, ondanks het feit dat je "ooit eens een analyse hebt laten doen" toen ze vermoedelijk nog een overheidsbedrijf waren. Zoals Herman al zei, zijn ze nu commerciëel en ik bevestigde dat even met de prijs/u waar ik notie van had.

Ik heb het gevoel dat ik iedereen hier constant een geweten probeer te schoppen, maar sommige leden hebben hier echt geen ene benul van wat produktief schrijven op een forum betekent. Iedereen zou echt verplicht moeten zijn om die post van dat peertje indraaien te lezen.

Blijkbaar is het algemene beeld dat wetenschappers over alles hun zeg moeten hebben, zelfs al hebben ze niks nuttigs te vertellen, toch waar... :oops: . En als ik nou van een ding het op de heupen krijg, is het wel rond de pot staan draaien om toch maar wat gezegd te kunnen hebben en zodoende nog eens je naam op een scherm zien verschijnen.

Sorry mods, ik weet dat ik alweer off-topic ga, maar .... Brrrrrrrrrr ! 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

Edit:

Deze post is niet meer van toepassing aangezien er een nieuw topic is gemaakt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

Vergeet niet dat het een forum is. Als iedereen alleen maar waarheden en nuttigheden op schrijft dan kan het aantal posts met een factor 10 gehalveerd worden. Je mening en twijfels uiten over een opmerking/feit is goed. Daarvoor is het een forum!
Blijkbaar is het algemene beeld dat wetenschappers over alles hun zeg moeten hebben, zelfs al hebben ze niks nuttigs te vertellen, toch waar...  . En als ik nou van een ding het op de heupen krijg, is het wel rond de pot staan draaien om toch maar wat gezegd te kunnen hebben en zodoende nog eens je naam op een scherm zien verschijnen.
Definiëer je daar niet voor een deel je eigen post mee? :oops:

Berichten: 2.035

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

Kan een mod even de laatste paar (relevante) posts (inclusief deze) in een nieuwe discussie-topic gooien? Ik ben het met Kadeka eens, en vind het zeker een serieuze discussie waard! :oops: Beryllium: done!
bteunissen schreef:Je mening en twijfels uiten over een opmerking/feit is goed.
Behalve het totaal ontbreken van nuance (is het twijfelen aan anderen in jouw ogen per definitie "goed"???) ben ik het helemaal met je oneens. Twijfelen aan iemands mening: prima! Twijfelen aan een door iemand gepost feit: tijd- en ruimteverspilling 8-[

Hetzelfde (de door Kadeka genoemde "publiciteitsgeilheid") geldt wat mij betreft ook voor het posten van "grappig" bedoelde opmerkingen, die niets, maar dan ook niets aan een topic toevoegen......

Berichten: 165

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

Misschien is het wel een probleem dat de meeste van zulke posters te weinig zelfkennis hebben en dat ze begevolg niet door hebben dat ze gewoon maar wat zitten te posten om hun eigen naam te zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

Het probleem is dat we in Nederland zijn :oops:

Dit is toch typisch een Nederlands trekje? Overal een mening over hebben en alles in twijfel trekken of erover klagen.

Dat zie je toch ook op verjaardagen, altijd is er wel iemand die je moet verbeteren of een 'slimme' oom die het wel even verteld.

Bas: ik heb het niet over jouw, maar over een trekje wat in de volksaard zit.

Berichten: 2.035

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

Helemaal met je eens labstuff!

Als het hier gebeurd blijft het in mijn ogen echter wel een vorm van "forum-vervuiling", dus ik vind het wenselijk dat er op gewezen wordt :oops:

Berichten: 43

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

Misschien is het wel een probleem dat de meeste van zulke posters te weinig zelfkennis hebben en dat ze begevolg niet door hebben dat ze gewoon maar wat zitten te posten om hun eigen naam te zien.
Jij durft nogal wat te beweren! Lijkt me meer een vorm van paranoia. De objectieve lezer haalt hier toch duidelijk een andere boodschap uit lijkt me, ik voel er ook weinig voor om hier uberhaupt over te discussieren.

Dit is trouwens ook een loze opmerking: "Twijfelen aan een door iemand gepost feit: tijd- en ruimteverspilling" (over nuance gesproken...)

Berichten: 2.035

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

Dit is trouwens ook een loze opmerking: "Twijfelen aan een door iemand gepost feit: tijd- en ruimteverspilling" (over nuance gesproken...)
Wat is er "loos" en "ongenuanceerd" aan? :oops:

Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik net een pak melk voor 2 euro in de supermarkt heb gekocht, en iemand antwoord: "dat is niet waar", dan vind ik dat (en ik denk velen met mij) een nutteloze, niets toevoegende opmerking...... blijkbaar vindt jij dat zo'n opmerking wel zinvol is? 8-[

Berichten: 43

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

jij trekt het in een logisch verband, natuurlijk is dat onzin. Maar het in twijfel trekken van wat jij ziet als feit zie ik niet als ruimteverspilling. Ik maak vaak genoeg mee dat wat iemand mij verteld als feit toch niet 100% feit hoeft te zijn. Een beetje perspectief kan geen kwaad, alles aannemen wat iemand post als feit lijkt me geen goede basis :oops:

Het commentaar wat er vervolgens uit vloeit, lijkt me meer punt van discussie!

Berichten: 1.122

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

Maar het in twijfel trekken van wat jij ziet als feit zie ik niet als ruimteverspilling. Ik maak vaak genoeg mee dat wat iemand mij verteld als feit toch niet 100% feit hoeft te zijn. Een beetje perspectief kan geen kwaad, alles aannemen wat iemand post als feit lijkt me geen goede basis
En dat is precies wat ik ook bedoelde met:
Je mening en twijfels uiten over een opmerking/feit is goed.
Over échte feiten zoals de prijs van een pak melk van 2 euro in de supermarkt valt uiteraard niet te discusiëren. Niemand zal dat beweren.

Echter: als iemand hier op het forum vraagt: "wat is het verschil tussen fluorescentie en fosforescentie" en daarop reageerd iemand met (kort gezegd): "fosforescentie is de overgang van de T1 naar de S0 en fluorescentie is de overgang van S1 naar de S0". Die persoon brengt dat als feit omdat hij ervan overtuigd is dat het zo klopt. Het wordt op het forum gepost en daarna kan het 'feit' in twijfel worden getrokken door anderen. Vervolgens komt boven tafel hoe het wel klopt en wat dus écht klopt. Daarom zeg ik ook "Je mening en twijfels uiten over een opmerking/feit is goed". Want het is niét goed om elk op het forum gepost feit direct als waarheid aan te nemen. Beter is om er eerst zelf over na te denken en eventueel over te discusiëren. Daarvoor zitten we toch ook op het forum?!

De overgang van mijn opmerking:
Je mening en twijfels uiten over een opmerking/feit is goed.
Naar:
Twijfelen aan een door iemand gepost feit: tijd- en ruimteverspilling
Naar: posten onder het mom van
"publiciteitsgeilheid"
en
"grappig" bedoelde opmerkingen, die niets, maar dan ook niets aan een topic toevoegen
vind ik wel heel erg ver gaan. Discusiëren over in hoeverre je feiten als feiten moet aan nemen; oke. Maar voor het overige voel ik weinig voor discusiëren.

Bas

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Bas, je feit was precies andersom, ik heb het even goed om gezet omdat anders de discussie warrig wordt.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 3.145

Re: [Chemieforum] Feiten en meningen

Vergeet niet dat het een forum is. Als iedereen alleen maar waarheden en nuttigheden op schrijft dan kan het aantal posts met een factor 10 gehalveerd worden. Je mening en twijfels uiten over een opmerking/feit is goed. Daarvoor is het een forum!
Hierover heb ik toch echt mijn twijfels hoor 8-[ ! Leg maar eens uit waar je dat vandaan haalt dat je iets met een factor 10 kunt halveren :oops: !

Reageer