Meerwaardig zwak zuur met sterke base

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Meerwaardig zwak zuur met sterke base

Hoi,

We moeten voor scheikunde pH berekenen.

We hebben hiervoor een beginhoeveel van 50,00 ml 0,10 M C2H2O4. Hierbij voegen we 0,10 M KOH. We moeten nu de pH berekenen in de equivalentiepunten en ook wanneer je bv 10,00 ml KOH toegevoegd hebt. (van 10ml toevoegen tot 150 ml)

De ph in de equivalentiepunten heb ik berekend.

Dit heb ik als volgt gedaan:

Je hebt van beide stoffen 50,00 ml, en de volgende rv:

H2C2O4 + H2O => H3O + C2O4

concentratie H3O is 6,5 *10^5. Dus pH is 2,75.

Toch vind ik deze reactievergelijking ook al beetje vreemd omdat je bij het oxaalzuur hydroxide toevoegd..

Maar nu wil ik berekenen wat de pH is wanneer je bv 20 ml toegevoegd hebt van OH. Je gebruikt dan dacht ik de bufferformule:

POH = pKb + (zuur/base). Ik snap niet goed welke rv je dan hebt, zelf dacht ik

H2C2O4 + OH => HC2O4 + H2O.

Maar wanneer ik de bufferformule invul klopt dit niet.. Ik heb ook de formule van pH gebruikt maar dit lukt ook niet.. Misschien kan iemand helpen met de reactievergelijking en welke formule ik moet gebruiken.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Meerwaardig zwak zuur met sterke base

Laten we eerst eens een paar dingen op een rijtje zetten:

Je hebt oxaalzuur in water. Daarin heersen de volgende evenwichten:

H2C2O4 + H2O <---> H3O+ + HC2O4-

en:

HC2O4- + H2O <---> H3O+ + C2O42-

Je gooit er natronloog bij en moet dan bij beide equivalentpunten de pH berekenen. Dus je hebt twee punten: niet alleen bij 50 ml loog maar ook bij ? ml loog.

Je hebt de pH berekend bij toevoeging van 50 ml loog (het eerste equivalentiepunt).

Waar haal je je H3O+- na toevoeging van die 50 ml vandaan?
concentratie H3O is 6,5 *10^5
Kun je dat eens laten zien? Want als die concentratie klopt (ik heb hem niet nagerekend) dan klopt je pH van 2,75 niet...

Berichten: 2

Re: Meerwaardig zwak zuur met sterke base

Bedankt voor de reactie, die 6,5 * 10 ^-5 was een fout van mij, ik bedoelde daarmee de pkz.

Ik heb de pkz gelijkgesteld aan (x^2) / (0,0500 - x ). x is dan de concentratie H3O. Je neemt hiervan de -log en je hebt de pH, deze was dan 2,75.

Ik hoop dat ik hierbij antwoord heb gegeven op de vraag, en we verder kunnen om bv een toevoeging van 10 ml te kunnen berekenen want dat kan volgens mij niet op deze manier.

Gr.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Zie de help.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer