Ontstopper "ontploft"

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 130

Ontstopper "ontploft"

Een kennis van me is zwaar verbrand geraakt in het aangezicht.

Dit kwam omdat ze een oude fles ontstopper opengemaakt had om te zien of er nog iets in zat. De inhoud kwam met zo'n kracht naar buiten dat ze haar gezicht verbrandde. (EDIT: ik bedoel dus dat ze niet verbrand is door de kracht, maar door de ontstopper zelf...)

Weet iemand hoe dit zou kunnen komen? Ik heb (voorlopig) geen informatie over de fles of wat er precies in zou kunnen zitten.

Rob

(ik met mijn typfoutjes :oops: )

Berichten: 130

Re: Ontstopper "ontploft"

(Aan de administrators: gelieve dit in 'Algemeen' te plaatsen, bedankt.)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: :oops: </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 740

Re: Ontstopper "ontploft"

Normaal gesproken bestaat ontstopper uit Natrium Hydroxyde (NaOH), een zeer sterke base. Deze kan inderdaad in een zeer geconcentreerde vorm brandwonden veroorzaken.

Berichten: 130

Re: Ontstopper "ontploft"

Inderdaad, maar waarom zou het dan uit de fles kunnen 'ontploffen'?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ontstopper "ontploft"

Er zitten volgens mij ook aluminiumkorreltjes in die een reactie met water aangaan en gas vormen.

Berichten: 130

Re: Ontstopper "ontploft"

Aluminiumkorreltjes? En dan even wat H+-jes vormen, en dan lekker explosief? Lijkt me vreemd... Maarja, ik weet er niet zoveel van.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ontstopper "ontploft"

Ik heb het over waterstofgas, geen losse protonen...

Berichten: 2.399

Re: Ontstopper "ontploft"

Een fles die gewoon onder druk stond?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ontstopper "ontploft"

Ik heb ooit gelezen dat aluminiumoxide onder basische condities met water reageert tot aluminiumhydroxide en waterstofgas, dat past dus mooi hierbij. :oops: (dit had eigenlijk in de eerste reactie gemoeten)

Berichten: 740

Re: Ontstopper "ontploft"

Als er idd alluminium korrels inzitten dan kan dit de oorzaak zijn,

Denk maar aan het simpele experiment van ontstopper en alluminium folie in een fles en daar een ballon op.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ontstopper "ontploft"

De aluminiumkorreltjes zullen inderdaad de boosdoener zijn geweest. Hierbij is wel belangrijk dat het om een oude fles gaat.

2 Al(s) + 2 OH- + 6H2O -> 2 Al(OH)4- + 3 H2

In een verse fles zit nagenoeg geen water, en zullen de aluminiumkorrels niet met vast NaOH reageren. Maar NaOH is sterk hygroscopisch (trekt water aan). In de loop van de tijd zal de NaOH steeds natter worden, zodanig dat op een gegeven moment bovenstaande reactie zal gaan lopen en drukopbouw mogelijk wordt.

Berichten: 3.145

Re: Ontstopper "ontploft"

Was die ontstopper vloeibaar, of waren het korrels.

Gangbare ontstopper met alleen maar NaOH kan nooit een dergelijke reactie geven. Dat is corrosief spul, maar in opslag redelijk veilig.

Je hebt inderdaad ook soorten met aluminium stukjes er in en daar kan zoiets wel mee gebeuren, maar dan moet er wel water bij komen. DrQuico's verhaal zou kunnen kloppen, maar dan moet die fles al open zijn geweest en er water in gekomen zijn. Als die fles zo goed is dat hij voor heel lange tijd waterstof (dat vrijwel overal door heen sijpelt) kan vasthouden en zelfs onder druk, dan wil het er niet bij mij in dat er waterdamp van buiten naar binnen die fles in gaat.

Zelf heb ik een oude fles teruggevonden met NaOH van de Gamma, die 18 jaar (!!!!) ergens had gestaan. Ik doe die fles open en de korrels waren nog steeds mooi droog, alleen zat er bij nadere analyse wat meer natrium carbonaat in dan in een nieuwe fles. Die oude NaOH heb ik gewoon opgebruikt als ontstopper en werkte nog prima.

Zelf denk ik dat die ontstopper zo'n moderne ontstopper was, die vol zit met allerlei chemische stoffen, om extra vuiloplossend te werken (haar/huidresten lossen heel snel op in dat spul en vormen geen slijmprop zoals met NaOH), om gas te vormen bij het mengen met water, en die vloeibaar is. Dat zijn van die superontstoppers, die je steeds meer ziet. Ik kan me eerder voorstellen dat die na vele jaren van opslag interne reacties gaan geven en het is behoorlijk agressief spul.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ontstopper "ontploft"

Als die fles zo goed is dat hij voor heel lange tijd waterstof (dat vrijwel overal door heen sijpelt) kan vasthouden en zelfs onder druk, dan wil het er niet bij mij in dat er waterdamp van buiten naar binnen die fles in gaat.
Een sterk punt :oops: Nu ik er zo over nadenk heb ik ook ooit zo'n fles gehad die half gebruikt een hele tijd in het kastje in de douche stond. Er zat enkel een enorme klont in, maar niets spectaculairs.
Zelf denk ik dat die ontstopper zo'n moderne ontstopper was, die vol zit met allerlei chemische stoffen, om extra vuiloplossend te werken (haar/huidresten lossen heel snel op in dat spul en vormen geen slijmprop zoals met NaOH), om gas te vormen bij het mengen met water, en die vloeibaar is. Dat zijn van die superontstoppers, die je steeds meer ziet. Ik kan me eerder voorstellen dat die na vele jaren van opslag interne reacties gaan geven en het is behoorlijk agressief spul.
Voor een nauwkeurig idee wat er gebeurt zou kunnen zijn is het inderdaad noodzakelijk om precies te weten welke ontstopper het is geweest.

Berichten: 205

Re: Ontstopper "ontploft"

ik heb hier gootsteen ontstopper staan met NaOH en alluminium bollentjes (dat zal er waarschijnlijk voor zijn omdat er bij die reactie warmte ontstaat zodat de troep in je gootsteen beter oplost en de reactie sneller gaat) als hier ooit eens water bij is gekomen en toen dicht gedraait is is het goed mogelijk dat het alluminium met het NaOH is gaan reageren, dit zal pas te merken zijn als je hem later open maakt omdat het niet een erg snelle reactie is (uit ervaring)

dan mag je nog blij zijn dat het niet bij open vuur was ;)

ik heb bewijs dat het kan :oops: (leuk spul die gootsteen ontstopper 8-[ )

Berichten: 130

Re: Ontstopper "ontploft"

Op het moment weet ik nog steeds alleen maar dat het een vloeistof was. Voor de rest jammer genoeg niets. Bedankt voor de reacties!

(Sorry FsWd :oops: )

Reageer