Oefensom - kalibratielijn

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Oefensom - kalibratielijn

Ik zit met een probleem, hieronder is het probleem te zien :oops: . Ik heb de waarden in excel ingevoerd, maar als ik dan de trendlijn erbij haal is de functie anders dan de gegeven kalibratielijn(en).

Hoe kan ik uit deze waarden de koperconcentratie berekenen (of aflezen)?


Een standaardoplossing Cu wordt bereid door 0,1942 g CuSO4.5H2O (M=249,68) op te lossen in 1 liter. Deze wordt gebruikt om een kalibratielijn te maken voor een koperbepaling.

opl      standaard Cu (ml)  monster (ml)  reagens    aanv. tot    extinctie

1                1                                            3            25 ml        0,108

2                2                                            3            25 ml        0,193

3                4                                            3            25 ml        0,372

4                7                                            3            25 ml        0,611

5                                          3                  3            25 ml        0,332

6                                                              3            25 ml        0,019
Maak 2 kalibratielijnen:

· Een kalibratielijn waar op de horizontale as het aantal ml"s standaard wordt uitgezet: y=0,0848*x + 0,0233

· Een kalibratielijn waar op de horizontale as de concentratie koper (in ppm) is uitgezet: y=0,0429*x + 0,0233

Bereken met beide kalibratielijnen de concentratie koper in het monster en geef deze op in mmol/l en in ppm. Antwoord: 0,943 mmol/l ofwel 60,0 ppm

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Oefensom - kalibratielijn

Heb je de monster meting ook in je grafiek staan???

Wat is de afwijking?
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 47

Re: Oefensom - kalibratielijn

Hoi Maxell,

Ik heb even de oefening nagedaan en ik vermoed dat het te maken heeft met je nulpunt. Je ziet dat oplossing #6 een blancometing is. Voer deze eens in in je excel rekenblad en je zult zien dat de vergelijkingen van de kalibratierechten dan wel overeenkomen.

Berichten: 5

Re: Oefensom - kalibratielijn

Ik begrijp het nog niet. Als ik enkel de blanco invoer kan er toch geen lijn uitkomen, dat is maar 1 meting/punt?

Moet ik de koperconcentratie uitrekenen met de wet van Lambert-Beer?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Oefensom - kalibratielijn

Arjan bedoelt dat je de zesde meting (vermoedelijk de blanco) èn de vier meetpunten moet invoeren, vijf punten totaal dus.

Reageer