brutoformule

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

brutoformule

k moet voor school een bruto formule opstellenn dat is opzich natuurlijk ontzettend makkelijk maar k snap de opdracht niet helemaal ik moet dee brutoformule vann het hydraat opstellen (aantal mol water per mol zout) het hydraad is kopersulfaat de massa met water is 1,6643g en zonder 0,0605g dus de m = 1,6643g en m-opl =0,0605g k heb een reactievergelijking gemaakt CuSO4(H2O)5 -> CuSO4 + 5H2O maar k snap nie hoe k da nu moe doen voor de brutoformule is da dan gwn CuSO4(H2O)5? ik weet dat k mijn huiswerk zelf moet maken maar kunnen jullie me a.u.b. helpen k heb de punten erg nodig :S:(

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 238

Re: brutoformule

jeetje

én geen sub/superscripts eén geen leestekens en dan wil je dat wij er naar kijken?

vooruit dan maar, voor deze keer (we hebben er een huiswerkforum voor)

formule =
mol water per mol zout
je kent de molaire masse van alle atomen in je molecuul?

je hebt Cu, SO4 en H2O...

je hebt ook de gewichten (1.6643g etc).

de molaire massa is g/mol, ofwel gram per mol. nu kun je dus uitrekenen hoeveel water ieder molecuul kopersulfaathydraat bevat

Berichten: 19

Re: brutoformule

Sorry voor het geschrift ik ben pas nieuw en ik wist niet dat dat ook al kon: k heb de molmassa berekend maar wat is da dan de brutoformule?

Oh,.. ik denk dat ik het al snap het zout is CuSO4 en water H2O nu moet ik 5 molH2O delen door 1molCuSO4 = 0,0190 molH2O delen door 0,00379molCuSO4 en dat is dan de brutoformule = 5H2O/CuSO4? klopt dat? sorry voor mijn msn taal, ik denk dat ik de regels nogmaals door ga lezen

Berichten: 448

Re: brutoformule

CuSO4.5H2O

Reageer